Spis treści
Nadal chętnie pomagamy potrzebującym
– Dane pokazują, że Polacy nadal chętnie dzielą się 1,5 proc. swojego podatku z potrzebującymi – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Jak wskazują wyniki tegorocznego badania, najbardziej wrażliwi jesteśmy na los drugiego człowieka. W porównaniu do poprzedniej, ubiegłorocznej edycji tego raportu, deklaracje ankietowanych nie zmieniły się wiele. W pierwszej trójce wskazywanych celów nadal pozostają wsparcie fundacji walczących z chorobami oraz osób niepełnosprawnych. W 2023 r. na trzecim miejscu zamiast pomocy zwierzętom znalazły się domy dziecka i ośrodki preadopcyjne – dodaje.
Rozliczenie PIT. Na co przekażemy 1,5 proc. podatku?
Polacy zapytani o to, na jaki cel zamierzają w tym roku przeznaczyć 1,5 proc. podatku od dochodu przy rozliczeniu rocznym PIT, najchętniej wskazywali walkę z chorobami np. fundacje specjalizujące się w pomocy chorym na raka (22 proc.) – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”.
Tę odpowiedź częściej od mężczyzn wskazywały kobiety (30 proc. w porównaniu do 12 proc.), co może świadczyć o tym, że bardziej od panów interesują się kwestiami zdrowotnymi. Często wskazywali ją również badani 40-49 latkowie (39 proc.), czyli osoby w wieku, w którym zaczynamy bardziej zdawać sobie sprawę z konsekwencji niezdrowego stylu życia.
Na drugim miejscu znalazła się pomoc niepełnosprawnym (21 proc.), na którą bardziej zwracali uwagę panowie (25 proc. w porównaniu z 18 proc. kobiet). Była to popularna odpowiedź także wśród 50-59 latków (39 proc.) oraz osób z metropolii, które na co dzień mogą obserwować zmagania ludzi z różnego rodzaju niepełnosprawnością (30 proc.).
Na trzecim miejscu znalazło się wsparcie domów dziecka i ośrodków preadopcyjnych (14 proc.). Los dzieci najbardziej dotyka 18-29 latków, którym okres dzieciństwa z racji wieku pozostaje najbliższy (25 proc.).
Co ósmy Polak nie zamierza przekazywać 1,5 proc.
Wśród celów wskazywanych przez ankietowanych znalazła się również pomoc zwierzętom (8 proc.), wsparcie inicjatyw politycznych (5 proc.), działalności artystycznej i kulturalnej czy seniorów (w obu przypadkach po 3 proc.).
Co ciekawe, małym zainteresowaniem cieszyło się wsparcie działań na rzecz przyrody i ekologii (2 proc.) oraz pomoc najuboższym i bezdomnym (1 proc.).
Nie wszyscy jednak zamierzają wesprzeć jakąś organizację charytatywną. 13 proc. zadeklarowało, że nie zamierza przeznaczać 1,5 proc. swojego podatku dochodowego na żaden szczytny cel. Zdaniem autorów badania może wynikać to z braku zrozumienia tego procesu lub niedostatecznej edukacji społeczeństwa w tym zakresie.
Forum Lokalnego Biznesu w powiecie krapkowickim - Joachim Wojtala
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto