Spis treści
Obecny stan prawny
Obecnie przepisy stanowią, że jeśli wniosek o zwrot nadpłaty podatku, wynikającej z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, zostanie złożony po 30 dniach od jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jej oprocentowanie jest ograniczone do 30. dnia od momentu tej publikacji. W przypadku, gdy nadpłata powstaje po upływie 30 dni, nie jest ona oprocentowana.
Proponowane zmiany
W projekcie proponuje się, aby oprocentowanie nadpłat wynikających z orzeczeń TSUE przysługiwało za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu (lub zaliczenia na poczet zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych, bądź dnia złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych), niezależnie od terminu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty względem publikacji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Podobna zasada dotycząca oprocentowania ma dotyczyć także nadpłat wynikających z orzeczeń TK.
Projekt zawiera również zmianę w Ordynacji podatkowej, która rozszerza domniemanie zachowania terminu przy wnoszeniu pism do organów podatkowych. Teraz będzie ono obejmować pisma nadane do organów podatkowych u dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe, oraz dowolnego podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej, a także otrzymane przez dowolnego operatora pocztowego po nadaniu w państwie spoza Unii Europejskiej.
Źródło: PAP
