Samochody elektryczne dostają mandaty za parkowanie na miejscach postojowych w Poznaniu. Dlaczego?

Paweł Antuchowski
Opracowanie:
Samochody elektryczne, ze względu na baterie, są cięższe od swoich spalinowych odpowiedników.
Samochody elektryczne, ze względu na baterie, są cięższe od swoich spalinowych odpowiedników. Robert Wozniak
W Poznaniu, podobnie jak w innych polskich miastach, znacząca część samochodów elektrycznych parkuje w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami. Pojazdy wyposażane w baterie są cięższe od klasycznych samochodów spalinowych. Wielu posiadaczy elektryków już dostało za to mandaty. Konieczna jest zmiana przepisów.

Elektryki dostają mandaty za parkowanie

Według prawa ruchu drogowego, większość elektrycznych aut nie spełnia wymogów, uprawniających je do legalnego korzystania z publicznych miejsc parkingowych. Wynika to z przekraczania przez pojazdy dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Kilkudziesięciu właścicieli pojazdów elektrycznych z dzielnicy Grunwald od stycznia tego roku otrzymało mandaty za parkowanie przed własnym domem.

- Wróciłem z pracy i znalazłem wezwanie od straży miejskiej. Mimo że zaparkowałem poprawnie, jak zawsze, otrzymałem mandat i punkty karne za zbyt ciężki samochód - relacjonuje jeden z ukaranych, cytowany przez Radio Poznań.

Elektryki za ciężkie na parkowanie w mieście

W myśl obowiązujących przepisów, parking jest dostępny dla pojazdów o masie nie przekraczającej 2,5 tony. Trzeba jednak doprecyzować, że dotyczy to tylko miejsc postojowych i parkowania na chodnikach. Samochody elektryczne, ze względu na ciężar baterii, są cięższe o 100 do 300 kilogramów, w zależności od modelu.

Przemysław Piwecki, rzecznik straży miejskiej w Poznaniu, potwierdza wzrost liczby interwencji związanych z nieprzestrzeganiem zasad parkowania.

- W tym roku odnotowaliśmy około 160 interwencji, z czego 145 zakończyło się nałożeniem mandatów - przekazał Radiu Poznań.

Z kolei Agata Kaniewska, rzeczniczka ZDM w Poznaniu, podkreśla, że rząd aktywnie dąży do promowania pojazdów elektrycznych, oferując bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania i dostęp do buspasów.

75 proc. elektryków za ciężkich, aby nimi legalnie parkować

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zapytane o widoczną sprzeczność w prawie, wskazuje na indywidualną odpowiedzialność kierowców oraz na skupienie się na promowaniu pojazdów zeroemisyjnych. Hubert Różyk, rzecznik ministerstwa, zapewnia, że ewentualne sygnały dotyczące potrzeby zmian w prawie drogowym zostaną przeanalizowane.

Szacuje się, że około 75 proc. dostępnych na rynku pojazdów elektrycznych przekracza dopuszczalną masę całkowitą 2,5 tony.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Wiadukty znacząco usprawnią dojazd do centrum Poznania ze Strzeszyna i Podolan. Kierowcy skorzystają z nich w przyszłym roku.

Ruszyła budowa nowych wiaduktów w Poznaniu. Na Golęcińskiej ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu