To najczęściej kupowane produkty w małych sklepach. Sprzedaż wzrosła o kilkadziesiąt procent

Agnieszka Kamińska
Agnieszka Kamińska
Polska Izba Handlu podaje, że kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych notują takie kategorie, jak mleko, masło czy olej
Polska Izba Handlu podaje, że kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych notują takie kategorie, jak mleko, masło czy olej 123 rf
Lody tzw. impulsowe były hitem sprzedaży w sklepach małoformatowych w ubiegłym miesiącu. Wśród najchętniej kupowanych produktów były też: napoje izotoniczne i płyny do papierosów elektronicznych.

Spis treści

W małych sklepach wzrosła sprzedaż lodów – wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku i Polskiej Izby Handlu.

„Wysokie temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży lodów impulsowych – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria w maju 2024 r. była o 13 proc. wyższa niż przed rokiem.” – czytamy w komunikacie Polskiej Izby Handlu.

Lody impulsowe. Jeden z hitów sprzedaży w małych sklepach

Wyjaśnijmy, że lody impulsowe to - w branży handlowej - wszystkie lody, które kupujemy pod wpływem impulsu i od razu zjadamy (chodzi o gotowe rożki, lody na patyku). Są też lody familijne – to te sprzedawane w większym opakowaniu, a także lody gastronomiczne, które są dostępne w lokalach i sprzedawane np. w pucharkach z dodatkami. Klienci sklepów małoformatowych częściej sięgali też m.in. po wodę (wzrost liczby transakcji o 7 proc.) i napoje gazowane (wzrost o 8 proc.), napoje typu ice tea, a także mrożone kawy.

Zamiast energetyków – napoje izotoniczne

Z kolei obłożona ograniczeniami (zakaz sprzedaży nieletnim) kategoria energetyków odnotowała niewielki spadek w porównaniu z majem 2023 r., ale bardzo dynamicznie wzrosły w tym czasie pokrewne kategorie – napoje izotoniczne (wzrost liczby transakcji o 33 proc.) oraz napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (wzrost o 34 proc.). Polska Izba Handlu podaje, że kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych notują takie kategorie, jak mleko, masło czy olej, które często są wykorzystywane w wojnie cenowej dużych sieci i oferowane są w nich w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, co uderza w małych i średnich przedsiębiorców działających w handlu.

Wzrost sprzedaży płynów do papierosów elektronicznych

Niewielki spadek liczby transakcji  (o około 3 proc.) w porównaniu z majem 2023 r. dotknął też kategorię piw.

„Rzadziej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych sięgali również po wódki czyste, soki i nektary, a także słodycze czekoladowe, którym nie służą wysokie temperatury – w maju 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się batony czekoladowe i wafelki spadła o kilkanaście procent w porównaniu z majem 2024 r., a wydatki na te grupy produktów obniżyły się odpowiednio o 8 i 10 proc.” – podaje PIH.

Z danych z paragonów gromadzonych przez CMR wynika, że w maju 2024 r. nawet o kilkadziesiąt procent w ujęciu rok do roku rosła sprzedaż płynów i podów do papierosów elektronicznych, niewielki spadek odnotowała natomiast kategoria, która była hitem sprzedaży w 2023 r., czyli jednorazowe papierosy elektroniczne.
 

Efekt zmniejszającej się liczby placówek

W porównaniu z kwietniem 2024 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych zwiększyła się w maju o 11 proc., a łączne obroty były wyższe o 12 proc. Wyniki sprzedażowe były gorsze, jeśli dane porównany z ub. rokiem. W maju 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 3,7 proc. niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o około 3 proc.

"Spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych to w dużej mierze efekt zmniejszającej się liczby placówek tego formatu, ponieważ w przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań była nieco wyższa niż przed rokiem. W porównaniu z majem 2023 r. wzrosła średnia wartość koszyka (o 7,1 proc. do 23,39 zł), przy czym wzrost ten nie wynikał tylko z rosnących cen, ponieważ nieznacznie zwiększyła się również średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka. – informuje PIH.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw, średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw, duże sklepy spożywcze 101-300 m kw, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

źródło: Polska Izba Handlu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu