Spis treści
W małych sklepach wzrosła sprzedaż lodów – wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku i Polskiej Izby Handlu.
„Wysokie temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży lodów impulsowych – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria w maju 2024 r. była o 13 proc. wyższa niż przed rokiem.” – czytamy w komunikacie Polskiej Izby Handlu.
Lody impulsowe. Jeden z hitów sprzedaży w małych sklepach
Wyjaśnijmy, że lody impulsowe to - w branży handlowej - wszystkie lody, które kupujemy pod wpływem impulsu i od razu zjadamy (chodzi o gotowe rożki, lody na patyku). Są też lody familijne – to te sprzedawane w większym opakowaniu, a także lody gastronomiczne, które są dostępne w lokalach i sprzedawane np. w pucharkach z dodatkami. Klienci sklepów małoformatowych częściej sięgali też m.in. po wodę (wzrost liczby transakcji o 7 proc.) i napoje gazowane (wzrost o 8 proc.), napoje typu ice tea, a także mrożone kawy.
Zamiast energetyków – napoje izotoniczne
Z kolei obłożona ograniczeniami (zakaz sprzedaży nieletnim) kategoria energetyków odnotowała niewielki spadek w porównaniu z majem 2023 r., ale bardzo dynamicznie wzrosły w tym czasie pokrewne kategorie – napoje izotoniczne (wzrost liczby transakcji o 33 proc.) oraz napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (wzrost o 34 proc.). Polska Izba Handlu podaje, że kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych notują takie kategorie, jak mleko, masło czy olej, które często są wykorzystywane w wojnie cenowej dużych sieci i oferowane są w nich w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, co uderza w małych i średnich przedsiębiorców działających w handlu.
Wzrost sprzedaży płynów do papierosów elektronicznych
Niewielki spadek liczby transakcji (o około 3 proc.) w porównaniu z majem 2023 r. dotknął też kategorię piw.
„Rzadziej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych sięgali również po wódki czyste, soki i nektary, a także słodycze czekoladowe, którym nie służą wysokie temperatury – w maju 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się batony czekoladowe i wafelki spadła o kilkanaście procent w porównaniu z majem 2024 r., a wydatki na te grupy produktów obniżyły się odpowiednio o 8 i 10 proc.” – podaje PIH.
Z danych z paragonów gromadzonych przez CMR wynika, że w maju 2024 r. nawet o kilkadziesiąt procent w ujęciu rok do roku rosła sprzedaż płynów i podów do papierosów elektronicznych, niewielki spadek odnotowała natomiast kategoria, która była hitem sprzedaży w 2023 r., czyli jednorazowe papierosy elektroniczne.
Efekt zmniejszającej się liczby placówek
W porównaniu z kwietniem 2024 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych zwiększyła się w maju o 11 proc., a łączne obroty były wyższe o 12 proc. Wyniki sprzedażowe były gorsze, jeśli dane porównany z ub. rokiem. W maju 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 3,7 proc. niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o około 3 proc.
"Spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych to w dużej mierze efekt zmniejszającej się liczby placówek tego formatu, ponieważ w przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań była nieco wyższa niż przed rokiem. W porównaniu z majem 2023 r. wzrosła średnia wartość koszyka (o 7,1 proc. do 23,39 zł), przy czym wzrost ten nie wynikał tylko z rosnących cen, ponieważ nieznacznie zwiększyła się również średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka. – informuje PIH.
Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw, średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw, duże sklepy spożywcze 101-300 m kw, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
źródło: Polska Izba Handlu
Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?