UOKiK ostrzega przed manipulacjami w sklepach internetowych. Czym są „dark patterns” i jak się przed nimi chronić?

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Prawie połowa sklepów internetowych wykorzystuje tzw. dark pattern w celu naciągnięcia klientów.
Prawie połowa sklepów internetowych wykorzystuje tzw. dark pattern w celu naciągnięcia klientów. freepik
UOKiK przestrzega klientów przed „dark patterns”, czyli praktykami manipulacyjnymi stosowanymi przez sklepy internetowe. Z najnowszego raportu wynika, że nieuczciwe techniki stosuje aż 40 proc. przebadanych e-sklepów. Jak chronić się naciągaczami i na co zwrócić uwagę?

Spis treści

„Dark patterns” to różnego rodzaju techniki manipulacyjne stosowane na stronach WWW, czyli m.in. w e-sklepach. Wymuszają one niechciane albo niezamierzone działania klientów np. w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy.

Komisja Europejska wraz z krajowymi organami ds. ochrony konsumentów przebadały 399 sklepów internetowych z różnych branż pod kątem stosowania nieuczciwych technik. W trakcie kontroli skupiono się na trzech praktykach manipulacyjnych, takich jak:

  • fałszywy licznik czasu - np. zegar odliczający czas do końca akcji promocyjnej z sugestią natychmiastowego zakupu,
  • ukrywanie istotnych informacji - np. schowanie odnośnika do rezygnacji z subskrypcji, tak by procedura wymagała wielu kroków,
  • zwodniczy interfejs - np. przycisk w danym miejscu nie oznacza „dalej”, a wyrażenie zgody na wykorzystanie danych lub zakup.

Prawie połowa e-sklepów stosuje „dark patterns”

Badanie wykazało, że 148 z 399 witryn internetowych korzystało z co najmniej jednego rodzaju „dark patterns”. Jak apeluje KE, kraje członkowskie powinny podjąć wszelkie możliwe działania, by zwalczyć ten problem.

- Nasza akcja kontrolna pokazała, że prawie 40 proc. stron internetowych umożliwiających zakupy przez Internet stosuje praktyki manipulacyjne, aby wykorzystać podatność konsumentów lub ich oszukać. Takie zachowanie jest oczywiście niewłaściwe i sprzeczne z zasadami ochrony konsumentów. Obecnie dysponujemy już wiążącymi prawnie narzędziami, za pomocą których potrafimy rozwiązywać tego typu problemy. Wzywam organy krajowe, aby wykorzystały swoje możliwości w zakresie egzekwowania przepisów i podjęły odpowiednie działania w celu wyeliminowania owych praktyk - przekazał Didier Reynders, komisarz ds. wymiaru sprawiedliwości.

Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że:

  • 42 strony internetowe zawierały fałszywe liczniki do odmierzania czasu trwania promocji,
  • 54 strony internetowe nakłaniały do wykupienia droższych produktów i abonamentu lub wybrania danego sposobu dostawy za pomocą opcji grafiki albo opcji wyboru języka,
  • 70 stron ukrywało ważne informacje dla klientów, czyli m.in. koszty dostawy czy skład produktu,
  • 23 strony internetowe ukrywały informacje w celu wymuszenia na konsumentach wykupienia abonamentu.

KE przekazała, że organy krajowe „skontaktują się z odnośnymi przedsiębiorcami w celu skorygowania ich stron internetowych i podjęcia w razie potrzeby dalszych działań zgodnie z procedurami danego kraju”.

Jak nie uniknąć oszustwa?

UOKiK przypomina, że wystarczy kilka prostych sposobów, na to, by nie dać się złapać na wyżej wymienione techniki manipulacyjne. W ochronie przed naciągaczami pomoże uważne i wolniejsze działanie, bez mechanicznego klikania i przewijania tekstu przed kliknięciem. Największym wrogiem w tym przypadku okazuje się bowiem pośpiech.

Urzędnicy apelują także do przedsiębiorców, by na stronach e-sklepów wykorzystywano dobre rozwiązania UX, używano prostych i spójnych sformułowań, a także wyjaśniano konsekwencje działań na przykładach.

W przypadku wątpliwości czy mamy do czynienia z uczciwym sprzedawcą, warto skontaktować się z UOKiK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu