67-letni kostrzynianin zgłosił się do policjantów w poniedziałek 18 grudnia. Mężczyzna przekazał mundurowym, że padł ofiarą oszustwa, a do zdarzania doszło w piątek 15 grudnia.
Przelał oszustom pieniądze z kilku kont
- Z jego relacji wynikało, że zadzwoniła do niego osoba podająca się za pracownika banku, informując, że jego pieniądze są zagrożone, bo ktoś dokonuje wypłat z jego konta bankowego. Rzekomy pracownik banku będąc cały czas na łączach, przekazał kilka kont technicznych, na które mężczyzna przelewem natychmiastowym przelał łącznie 384 tysiące złotych. Pokrzywdzony posiadał jeszcze inne konta, z których również przelał zgromadzone środki. Mężczyzna dopiero po jakimś czasie zorientował się, że padł ofiarą oszustwa. Wcześniej bank sam zablokował kolejną transakcję - informuje podinsp. Maludy.
Ofiarami tego oszustwa są nie tylko seniorzy, ale też młodzi ludzie
Do tego typu oszustw dochodzi coraz częściej. W takich sytuacjach oszukani ludzie działają pod wpływem presji, emocji i strachu, a w sidła przestępców wpadają nie tylko seniorzy, ale także młodzi ludzie.
- Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, aby uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje - radzi rzecznik lubuskich policjantów.
Jak podkreśla, oszuści bazują na naiwności i dobrym sercu ludzi, grają na ich uczuciach. - Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych - dodaje podinsp. Maludy.
Dzwoni pracownik banku? Policja radzi, co robić
Jeśli otrzymasz telefon od osoby podającej się za pracownika banku:
- Zachowaj czujność i nigdy nie działaj pod wpływem emocji.
- Rozłącz się, odczekaj chwilę i sam skontaktuj się ze swoim bankiem, a najlepiej pójdź tam osobiście i zweryfikuj usłyszaną historię.
- Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawaj danych osobowych, danych z karty płatniczej, loginu i hasła.
Ponadto:
- Pamiętaj, że oszuści bardzo chętnie wykorzystują spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod inny numer telefonu. Oznacza to tyle, że nigdy nie możemy mieć pewności, że połączenie przychodzące na przykład z numeru banku oznacza, że dzwoni do nas pracownik banku. Nawet jeśli taki sam numer telefonu widnieje na stronie internetowej, czy też mamy go wpisanego w telefonie.
- Jeśli nie masz pewności, z kim rozmawiasz, nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych.
- Nigdy na polecenie konsultanta nie instaluj żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić twoje dane lub pieniądze.
PRZECZYTAJ TEŻ:
29-latka z Lubuskiego ofiarą oszustwa "na pracownika banku". Straciła blisko 50 tys. zł
