Wygrałeś kartę podarunkową do IKEA? Eksperci ostrzegają przed nową kampanią cyberprzestępców

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Jak wyjaśniono, kampania ta bazuje na prostym mechanizmie scamu, oszustwa wzbudzającego zaufanie.
Jak wyjaśniono, kampania ta bazuje na prostym mechanizmie scamu, oszustwa wzbudzającego zaufanie. Konrad KozłOwski/ Polska Press
Nowa kampania spamowa wykorzystuje markę i identyfikację graficzną IKEA, kusząc możliwością otrzymania karty podarunkowej. Popularna sieć nie ma z nią jednak nic wspólnego. To kolejna odmiana kampanii wabiącej internautów fikcyjnymi nagrodami przyznawanymi rzekomo przez znane marki handlowe- ostrzegają eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET.

– Cały mechanizm jest głęboko nieuczciwy. Autorzy tej kampanii wykorzystują popularną i wzbudzającą zaufanie markę, wysyłając użytkownikom niezamówione informacje i kusząc fikcyjną nagrodą. Dane osobowe przekazywane są dalej i mogą w przyszłości służyć do kolejnych kampanii spamowych albo nawet bardziej zaawansowanych ataków np. kradzieży tożsamości – mówi Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń ESET, cytowany w komunikacie.

Jak wyjaśniono w komunikacie, kampania ta bazuje na prostym mechanizmie scamu, oszustwa wzbudzającego zaufanie. - Mail pułapka miewa różne tytuły. „Gratulacje”, „Zostałeś wybrany”, „Potwierdź nagrodę” – to sformułowania, które pojawiają się najczęściej. Nazwa nadawcy to zwykle „Ikea”, ale maskuje ona tylko adresy, z jakich maile napływają, założone m.in. na francuskich serwerach pocztowych- napisano.

Osoby, które trafią na stronę internetową, żeby odebrać kupon, muszą udzielić kilku odpowiedzi na zadane pytania oraz uzupełnić swoje dane osobowe. Jednak uważna lektura zgód marketingowych, towarzyszących formularzowi pokazuje, że za jego pośrednictwem można przekazać swoje dane osobowe szeregowi podmiotów m.in. w Polsce, Niemczech, we Francji i na Malcie.

Dodatkowo, jak poinformowano w komunikacie, pod stronę podpięte są reklamowe banery, oszuści zarabiają zatem także na każdym jej otwarciu. Podobne kampanie wykorzystywały wcześniej wizerunek innych popularnych sieci handlowych, takich jak m.in. Decathlon, Biedronka czy Amazon.

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Materiał oryginalny: Wygrałeś kartę podarunkową do IKEA? Eksperci ostrzegają przed nową kampanią cyberprzestępców - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie