Wynajem lokalu na sklep lub biuro wciąż daje dwucyfrowy zarobek na kapitale

Zbigniew Biskupski AIP
Piotr Hukalo
Udostępnij:
Na rynku nieruchomości powszechne jest zdanie, że inwestycja w lokale usługowe to przedsięwzięcie o większej rentowności niż kupno mieszkania, przynoszące średnio stopę zwrotu 7-8 proc. rocznie. Dobre lokalizacje gwarantują stabilne przypływy i łatwy wynajem powierzchni użytkowej. Umowy najmu zawiera się w tym wypadku zazwyczaj na trzy, pięć lub nawet dziesięć lat.

Jak pokazuje ostatni ranking Ernst & Young, Polska została uznana za najatrakcyjniejsze miejsce do inwestowania w Europie Środkowo-Wschodniej. Tylko w ubiegłym roku na inwestycje na rynku nieruchomości komercyjnych w naszym kraju wydano 4,5 miliarda euro, co jest wynikiem lepszym o pół miliarda w porównaniu z 2015 r. (Raport o stanie rynku nieruchomości stworzony przez mBank Hipoteczny wiosną 2017 r.).

Co ciekawe, spośród nich aż 82 proc. stanowiły obiekty handlowe i biurowe, często przystosowane do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Stabilny zwrot z kapitału

Na rynku nieruchomości powszechne jest zdanie, że inwestycja w lokale usługowe to przedsięwzięcie o większej rentowności niż kupno mieszkania, przynoszące średnio stopę zwrotu 7-8 proc. rocznie. Dobre lokalizacje gwarantują stabilne przypływy i łatwy wynajem powierzchni użytkowej. Umowy najmu zawiera się w tym wypadku zazwyczaj na trzy, pięć lub nawet dziesięć lat.

Przykładowy restaurator nie może sobie pozwolić na kontrakt z miesięcznym okresem wypowiedzenia, bo w samą tylko adaptację lokalu zainwestował mnóstwo gotówki. Długotrwałe porozumienie między stronami sprzyja więc ustabilizowaniu sytuacji finansowej obu stron.

Inwestowanie w przestrzeń użytkową zapewnia nie tylko możliwość dywersyfikacji portfela nieruchomości, ale również potencjalnie wyższe zyski. Warto przy tym zwrócić uwagę na lokale handlowe i handlowo-usługowe, zlokalizowane w centrach dużych aglomeracji miejskich przy reprezentacyjnych ulicach, deptakach czy atrakcjach turystycznych.

Rynek tzw. high street retail przeżywa bowiem prawdziwy okres rozkwitu, a w ofercie można znaleźć prawdziwe perełki w zrewitalizowanych kamienicach.

Lokal użytkowy jest mniej uciążliwy dla właściciela, ponieważ za większość remontów i codziennych napraw odpowiada użytkownik. Natomiast najemca może wykorzystać w pełni świetne położenie i potencjał modelu high street, bo biznes może być otwarty o dowolnej porze, a nie w godzinach pracy centrum handlowego.
Tego rodzaju transakcja daje większe pole manewru inwestorowi. W dowolnym momencie może on zadecydować o sprzedaży przestrzeni użytkowej, nawet jeśli obowiązuje go umowa najmu. Na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, w chwili przekazania nieruchomości nowemu nabywcy zmienia się jedynie jedna ze stron kontraktu, lecz warunki pozostają te same. Inną korzyścią zakupu lokalu wraz z najemcą jest gwarancja przepływu środków od pierwszego dnia inwestycji.

W Polsce jak na Zachodzie

Na rozwój metropolii, a co za tym idzie atrakcyjność inwestycji lokalowych, wpływają m.in. trendy migracyjne, które w Polsce przypominają te mające miejsce na Zachodzie. Powoli dociera do nas inny sposób myślenia o centrum wielkich miast. Śródmieścia są nie tylko postrzegane jako rejon przeznaczony dla turystów, ale przede wszystkim jako pełnoprawne dzielnice mieszkaniowo-handlowo-biznesowe z dużą koncentracją siły nabywczej. Widać to dobitnie na przykładzie Warszawy, mówi Andrzej Kawalec, przewodniczący rady nadzorczej Fenix Group.

Czytaj też:
Urlop po polsku: kobieta w domu, mężczyzna na wywczasach. Dlaczego?

Oczywistym atutem przedwojennych kamienic jest ich lokalizacja przy ruchliwych ulicach, najczęściej w punktach znakomicie skomunikowanych z resztą miasta. Właśnie dlatego także w Warszawie butiki luksusowych marek otwierają się nie w galeriach handlowych, ale przy reprezentacyjnych placach i ulicach. Podobnie postępują polskie marki, którym zależy na rozwoju sieci i prestiżu, ale również popularne światowe sieciówki. Odrestaurowane centra to także miejsca dla najmodniejszych i najbardziej eleganckich restauracji, gdzie tak chętnie świętujemy ważne uroczystości lub prowadzimy rozmowy biznesowe.

Po rewitalizacji popyt gwarantowany

Odnowione kamienice mają także tę przewagę, że swój reprezentacyjny charakter, funkcjonalne rozplanowanie i doskonałą ekspozycję witryn zawdzięczają pracy sztabu architektów i rzemieślników. Następnie trafiają na rynek komercyjny w odświeżonej i atrakcyjnej dla potencjalnych klientów formie. W pełni unowocześniamy budynki od strony technicznej, natomiast pod względem estetycznym robimy wszystko, aby odzyskały swój dawny, elegancki wygląd. Dzięki temu odtwarzamy pewien element niegdyś dobrze zaprojektowanej i funkcjonującej tkanki miejskiej, a cała okolica odżywa za sprawą działalności biznesowej, podkreśla Radosław Martyniak, prezes firmy Fenix Group.

W samej Warszawie łatwo wskazać przykłady radykalnych metamorfoz ulic, takich jak Poznańska czy Hoża, niegdyś kojarzonych z drobną przestępczością i awanturującymi się alkoholikami. Dzisiaj, po aktywnej rewitalizacji licznych budynków, przyciągają one mieszkańców z całego miasta i stają się jego kolejną atrakcją turystyczną. Zupełnie jak urokliwe podwórka czy zaułki Berlina albo Paryża.

Obejrzyj Wideo:
60 Sekund Biznesu: System emerytalny zagraża rozwojowi gospodarczemu Polski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wizyta Janet Yellen w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie