Zalando usunęło wszystkie recenzje produktów. Spółka wyjaśnia powód kontrowersyjnej decyzji

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Zalando wyjaśnia, że decyzję o wyłączeniu recenzji podjęto ze względu na to, że tylko 3 proc. klientów korzystało z tej funkcji.
Zalando wyjaśnia, że decyzję o wyłączeniu recenzji podjęto ze względu na to, że tylko 3 proc. klientów korzystało z tej funkcji. Mika Baumeister / Zalando
Platforma Zalando niespodziewanie usunęła wszystkie recenzje oraz opinie wystawione przez użytkowników. Wbrew pozorom to nie awaria, pomyłka czy atak hakerski, a skutek decyzji podjętej przez zarząd. Jaki był powód wyłączenia recenzji i czym zostały zastąpione?

Spis treści

W ostatnim czasie użytkownicy Zalando zauważyli, że z serwisu zniknęły wszystkie recenzje i komentarze, a także możliwość ich dodawania. Początkowo uważano, że może to być wynik awarii lub sytuacja tymczasowa, wynikająca z konieczności przebudowy serwisu.

Jak się okazuje, funkcja dodawania recenzji została wyłączona celowo i prawdopodobnie na stałe. Zamiast tego klienci platformy mogą wypełnić krótką ankietę, weryfikującą czy zamieszczony opis produktu okazał się pomocny w podjęciu decyzji zakupowej.

Wprowadzona zmiana zaskoczyła ekspertów, a także media branżowe, gdyż jak wynika z badań, obecnie nawet 90 proc. klientów sprawdza recenzje przed zakupem produktu. Według danych Small Business Trends ponad 80 proc. konsumentów ufa wystawionym opiniom tak samo, jak rekomendacjom znajomych. Jak zatem Zalando tłumaczy tę kontrowersyjną decyzję?

Przeczytaj też:Promocje oferowane przez supermarkety i dyskonty przyciągają coraz więcej klientów

Koniec recenzji na Zalando

Zalando wyjaśnia, że decyzję o wyłączeniu recenzji podjęto ze względu na to, że tylko 3 proc. klientów korzystało z tej funkcji.

- Zdecydowana większość naszych produktów nie otrzymuje ani jednej recenzji. Dlatego zdecydowaliśmy się usunąć tę funkcję z naszego sklepu - poinformował serwis.

Jednocześnie Zalando podkreśla, że na bieżąco ocenia, jak zapewnić klientom lepsze oraz bardziej wartościowe rozwiązania w przyszłości. Obecnie opinie mogą być wystawiane tylko za pośrednictwem profilu lub przy podawaniu powodu zwrotu zakupionego towaru.

Niewykluczone, że platforma postanowiła również wyłączyć tę funkcję ze względu na ryzyko wystawiania fałszywych recenzji, które nadal są poważnym problemem w handlu internetowym. Komisja Europejska już kilka lat temu apelowała do największych platform o podjęcie działań ograniczających możliwość publikowania takich opinii.

Zalando wprowadza nowe rozwiązania

Kilka tygodni temu Zalando uruchomiło też nową funkcję pomiaru ciała, dzięki której klienci mogą dobrać ubranie odpowiednie do swojej sylwetki. Wystarczą dwa zdjęcia użytkownika w obcisłym ubraniu, by specjalny program zaproponował konkretny rozmiar odzieży.

Platforma podkreśla, że fotografie są od razu usuwane, a klienci mają pełną kontrolę nad udostępnianymi informacjami. Rozwiązanie te ma zmniejszyć liczbę zwrotów dokonywanych ze względu na dobór nieodpowiedniego rozmiaru.

- Pomoc w znalezieniu odpowiedniego rozmiaru jest ważnym elementem pogłębiania relacji z klientami. Wprowadzając rekomendacje rozmiarów, oparte na wymiarach ciała, kontynuujemy wykorzystanie innowacji, w celu rozwiązania dla klientów jednego z głównych problemów branży modowej - wyjaśniali przedstawiciele spółki.

Niestety, obecnie funkcja ta dostępna jest tylko w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Niewykluczone natomiast, że wkrótce zostanie rozwinięta w kolejnych krajach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu