Aż 84 proc. badanych zwraca na to uwagę podczas zakupów! Trzeba być uważnym

Bogna Skarul
Badania przeprowadzone przez Instytut Monitorowania Opinii pokazują, że recenzje i oceny produktów zamieszczone w internecie mają ogromny wpływ na ostatecznie wybory, a rekomendacjom innych internautów potencjalni klienci są w stanie zaufać niemal w takim stopniu, jak znajomym lub rodzinie.

Instytut Monitorowania Opinii od 10 lat analizuje internetowe dyskusje o produktach, zdarzeniach, markach, wykorzystując zaawansowane technologie i ręczne metody badawcze w celu dostarczania precyzyjnych raportów opartych na opiniach użytkowników sieci.

Tendencja do kierowania się opiniami

Opinie, jakie pojawiają się w sieci, mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe, kształtując nasze postrzeganie produktów i usług. W erze cyfrowej, gdzie dostęp do informacji jest niemal nieograniczony a internauci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, recenzje i oceny pozostawione przez innych użytkowników stają się cennym źródłem informacji. Co więcej – zdarza się, że potencjalni klienci ufają opinii innych konsumentów bardziej niż reklamom czy zapewnieniom producentów, co wynika z poczucia autentyczności i bezpośrednich doświadczeń. To aspekt, na który powinny zwrócić uwagę szczególnie marki – pozytywne opinie mogą skłonić do zakupu, podczas gdy negatywne – skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta i skierować jego uwagę na alternatywne oferty.

Opracowane przez badaczy ogólnopolskie badanie ankietowe dotyczące stosunku internautów do opinii zwraca uwagę na ciekawe kwestie związane z tym, jak internetowe rekomendacje wpływają na decyzje zakupowe. W dobie swobodnej wymiany informacji poprzez sieć i możliwości dzielenia się swoimi doświadczeniami po zakupie, aż 84 proc. respondentów przyznało, że bierze pod uwagę opinie zamieszczone w internecie, natomiast 44 proc. zadeklarowało, że zamieściło w sieci negatywną opinię na temat zakupionego produktu.

Na szczególną uwagę zasługuje rozkład odpowiedzi udzielany przez młodszych respondentów. Im młodsza grupa wiekowa, tym częściej opinie zamieszczane w internecie są czynnikiem w procesie zakupowym – decydując się na zakupy, zamieszczonymi opiniami kieruje się aż 93 proc. ankietowanych w grupie wiekowej 18-25 lat. Nie ustępuje im wiele najwyższy przedział wiekowy – podobnej odpowiedzi udzieliło na pytanie 74 proc. badanych w grupie wiekowej 56-64 lata, co może świadczyć o tym, że starsi konsumenci także coraz częściej doceniają wartość opinii innych użytkowników, a znaczenie cyfrowych źródeł informacji w podejmowaniu decyzji zakupowych ma znaczenie niezależnie od wieku.

Nie tylko porównywarki cenowe – gdzie internauci szukają informacji?

Internauci coraz częściej korzystają z różnych źródeł, aby zdobyć jak najwięcej informacji przed dokonaniem zakupu – aby im to umożliwić, powstały m.in. portale zwane porównywarkami cenowymi / opiniarkami, służące wymianie doświadczeń i porównywaniu cen określonych produktów dostępnych w sieci. Badanie przeprowadzone przez Instytut Monitorowania Opinii dowodzi jednak, że najpopularniejszym źródłem informacji w tym zakresie są rekomendacje znajomych/rodziny – korzysta z nich 69 proc. ankietowanych. Tuż za opiniami znajomych ankietowani wskazywali na opinie innych internautów – Tej formy informacji na temat produktów szuka ponad połowa respondentów! Strony WWW marek znalazły się dopiero na trzecim miejscu – tam informacji poszukuje 46 proc. badanych. Poza nimi, respondenci korzystają m.in. z zamieszczanych w sieci artykułów, opinii recenzentów i treści publikowanych na kanałach influencerów.

Co ciekawe, również w tym przypadku znaczenie miał wiek ankietowanych – młodsi respondenci jako źródło informacji o produktach częściej wskazywali opinie internautów (65 proc. badanych) oraz treści zamieszczane przez influencerów – takiej odpowiedzi udzieliła prawie połowa ankietowanych w wieku 18-25 lat. Wraz ze wzrostem grupy wiekowej maleje tendencja do korzystania z treści influencerów jako źródła informacji. W najstarszej grupie wiekowej (56-64 lata) korzystanie z tego rodzaju treści przed podjęciem decyzji zakupowej zadeklarowało zaledwie 4 proc. badanych.

Nowości? Panie szukają na stronach marek i w social mediach, panowie – na Youtube

Ankietowanych zapytano również o to, gdzie szukają informacji o nowościach. Najczęściej wskazywano

  • strony sklepów internetowych (60 proc.),
  • strony marek (44 proc.)
  • YouTube (43 proc.).
  • zaledwie 12% badanych przyznało, że nie szuka takich informacji w sieci.

Mężczyźni częściej niż kobiety wskazywali YouTube i portale jako źródła informacji o nowościach, za to kobiety częściej od mężczyzn wskazywały grupy tematyczne na Facebooku, Instagram i TikTok. Obie grupy w równym stopniu deklarują korzystanie ze stron marek jako źródła wiedzy o rekomendacjach (60 proc.), natomiast najmniej popularnym w tym zakresie miejscem – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn – okazał się Twitter (X). Tam po nowinki produktowe zagląda zaledwie 5 proc. ankietowanych kobiet i 8 proc. badanych mężczyzn.

O jakich produktach internauci szukają opinii najczęściej?

W ramach badania zapytano ankietowanych o rolę opinii przy wyborze produktów wybranych z pięciu różnych kategorii produktowych. Najwięcej ankietowanych za ważne lub bardzo ważne uznało opinie dotyczące:

  • elektroniki (79 proc.)
  • AGD (78 proc.)
  • produkty spożywcze (52 proc.)
  • chemia domowa (50 proc.)
  • kosmetyki (63 proc.)

Obok stron marek, sklepów internetowych i rekomendacji bliskich, popularnym źródłem informacji, zwłaszcza dla młodszych użytkowników, staja się media społecznościowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Te firmy będą zatrudniały w najbliższym czasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu