Polacy nie przekonali się do elektryków. Większość nabywców wybiera auta spalinowe

Maciej Badowski
Opracowanie:
Spośród potencjalnych nabywców pojazdów 57 proc. zdecydowałaby na wybór samochodu z napędem wyłącznie spalinowym.
Spośród potencjalnych nabywców pojazdów 57 proc. zdecydowałaby na wybór samochodu z napędem wyłącznie spalinowym. Wojciech Wojtkielewicz/ Polska Press
Nowy raport Grupy Cichy-Zasada ujawnia, że 57 proc. potencjalnych nabywców samochodów preferuje pojazdy z napędem spalinowym. Dla większości badanych kluczowe są systemy bezpieczeństwa, a także cena i koszty eksploatacji.

Preferencje napędowe konsumentów

Według najnowszego raportu Grupy Cichy-Zasada, 57 proc. ankietowanych zdecydowałoby się na zakup samochodu z napędem wyłącznie spalinowym w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Głównym powodem tego wyboru jest przekonanie, że napęd spalinowy to rozwiązanie sprawdzone i wiarygodne. Takiej odpowiedzi udzieliło 66 proc. badanych. Dodatkowo, 37 proc. respondentów wskazało, że ten rodzaj napędu zapewnia większy zasięg, a 32 proc. uważa, że jest on tańszy w eksploatacji.

Z kolei 25 proc. czynnych kierowców wybrałoby samochód z napędem hybrydowym. Dla 44 proc. z nich hybryda to bardziej ekologiczne rozwiązanie, a 34 proc. postrzega je jako przyszłościowe. Tylko 2 proc. respondentów zdecydowałoby się na pojazd z napędem w pełni elektrycznym.

Tak niewielki odsetek wynika m.in. z wciąż niskiej świadomości konsumentów na temat tej kategorii samochodów, ale również z ograniczonej dostępności infrastruktury do ich ładowania. Temat ten niewątpliwie wymaga ze strony producentów szeroko zakrojonych działań edukacyjno-informacyjnych. Spodziewamy się jednak w przyszłości zmian w preferencjach klientów, ponieważ ten segment rynku ma ogromy potencjał rozwoju – zaznaczył Mateusz Bąbelczyk z Grupy Cichy-Zasada.

Kluczowe czynniki przy wyborze samochodu

Dla 55 proc. ankietowanych najważniejszymi elementami wyposażenia samochodu są systemy bezpieczeństwa. Warto zauważyć, że najmniej uwagi na kwestie bezpieczeństwa zwracają osoby w wieku 18-24 lata, podczas gdy najwięcej uwagi poświęcają im osoby powyżej 55 roku życia.

Inne istotne czynniki to trwałość auta, jakość materiałów, funkcjonalność pojazdu oraz komfort podróży, które uznało za ważne odpowiednio 54 proc., 51 proc. i 50 proc. respondentów. Nowoczesne technologie i systemy multimedialne były istotne dla 26 proc. i 15 proc. badanych. Cena jest kluczowym czynnikiem dla 56 proc. ankietowanych, a koszty eksploatacji i niska awaryjność są ważne dla odpowiednio 49 proc. i 45 proc. respondentów.

Źródła informacji i opinie

Przy wyborze auta niemal połowa ankietowanych polega na opinii i doświadczeniach rodziny i znajomych. Drugim źródłem informacji są salony dealerów samochodowych, które wskazało niemal 40 proc. respondentów. Recenzje modeli zamieszczane w internecie są ważne dla 37 proc. badanych, a jazda próbna dla niemal co trzeciego respondenta.

Testy samochodowe w prasie fachowej oraz motoryzacyjne fora tematyczne to wiarygodne źródła wiedzy odpowiednio dla 29 proc. i 23 proc. ankietowanych. Atrakcyjne warunki finansowe i oferta usług dodatkowych są kluczowe dla tych, którzy decydują się na zakup auta u dealera, co potwierdziło odpowiednio 53 proc. i 40 proc. respondentów.

Znaczenie obsługi posprzedażowej

W kontekście obsługi posprzedażowej najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu auta jest gwarancja i darmowe przeglądy w okresie gwarancyjnym, co potwierdziło 66 proc. wszystkich ankietowanych i 75 proc. osób w wieku powyżej 55 lat. Kolejne istotne elementy to zapewnienie auta zastępczego w razie awarii (55 proc. wskazań) oraz dostęp do oryginalnych części zamiennych w serwisie (47 proc.).

Całodobowa pomoc drogowa i likwidacja szkód to istotne elementy obsługi posprzedażowej odpowiednio dla 46 proc. i 32 proc. ankietowanych. Zaufanie do dealera i jego dobra opinia na rynku jest ważna dla 37 proc. respondentów, a profesjonalna obsługa i doradztwo dla 35 proc.

Badanie przeprowadzone przez Grupę Cichy-Zasada w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna dostarcza cennych informacji na temat preferencji polskich konsumentów przy wyborze samochodu. Wyniki pokazują, że mimo rosnącej popularności ekologicznych rozwiązań, tradycyjne napędy spalinowe wciąż dominują na rynku. Jednak z uwagi na dynamicznie rozwijający się rynek pojazdów elektrycznych, przyszłość może przynieść znaczące zmiany w preferencjach konsumentów.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu