60 sekund biznesu: Nowe technologie- nie wszystkie się sprawdziły

Maciej Badowski AIP
AIP
Udostępnij:
Polscy konsumenci są bardzo otwarci na nowe technologie, zwłaszcza jeżeli chodzi o finanse. Międzynarodowe korporacje cały czas pracują nad nowymi rozwiązaniami, które mają skrócić czas jaki poświęcamy na zakupy: zaczynając od samoobsługowych sklepów po dostarczanie przesyłek dronami. Jednak nie wszystkie rozwiązania się sprawdziły: z części zrezygnowano, a część jest cały czas poprawiana.

Nie wiem czy widać przełomowe pomysły, które od razu miałyby się nie sprawdzić. Mamy koncept Amazon Go, który wszystkim się wydawał, ze będzie sklepem przyszłości. Jednocześnie sam Amazon mówi, ze to jest taki koncept, że to nie jest coś, co jesteśmy w stanie skalować. Pytanie czy to będzie właśnie tak wyglądało, czy inaczej. Testy z dronami, które są obecnie bardzo znane czy obserwowane- powodują wiele pytań, więc komercjalizacja tego nie musi być oczywista i nie wiadomo czy jest potrzebna. Natomiast na pewno taka demokratyzacja, czy rozszerzenie zasięgu usługi dostawy będzie musiało się wydarzyć, ponieważ coraz częściej zamawiamy coś do domu. Jeszcze jeden koncept o którym można powiedzieć, to same supermarkety. Wielu już ogłosiło koniec supermarketów, że już na pewno ich nie będzie. Z drugiej strony supermarkety odegrały gigantyczną rolę w budowie możliwości zakupowych obywateli. Tak naprawdę, jeżeli popatrzymy w jakim kierunku one się zmieniają, to zmieniają się w coś, co po angielsku nazywa się Market Place. Nie koniecznie muszą być jednym detalistą, ale mogę też być agregatorem producentów, którzy nie potrafią zbudować całej sieci dystrybucji, więc tutaj myślę, ze nikt nie powiedział ostatniego słowa- tłumaczy Aleksander Naganowski, Mastercard.

W związku z tym kupujący chcą mieć możliwość płacenia bezgotówkowego wszędzie. 61 proc. z nich uważa, że płacenie kartą lub telefonem powinno być dostępne w każdym sklepie, a także na targach i bazarkach. Tymczasem 58 proc. badanych sygnalizuje, że nie raz zdarzyło im się, że chcieli zapłacić kartą, ale nie mieli takiej możliwości- wynika z badania Mastercard.
Samoobsługowych, które pozwalają uniknąć stania w kolejce. 51 proc. respondentów wskazuje na dobrze znane już z hipermarketów kasy samoobsługowe, w których samodzielnie skanuje się towary i uiszcza płatność. Na rynku pojawiają się jednak nowe rozwiązania. Już trzy duże sieci handlowe w Polsce prowadzą lub zapowiadają pilotażowe wdrożenia rozwiązań służących do samodzielnego skanowania produktów w sklepowych alejkach, co pozwala uniknąć poświęcania czasu na tę czynność przy kasie. 38 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard uważa samoobsługowe skanery za interesujące rozwiązanie, co wskazuje, że ma ono szansę trafić na podatny grunt. Kolejnym krokiem w rozwoju technologii może okazać się zastąpienie sklepowego skanera własnym smartfonem z odpowiednią aplikacją mobilną detalisty, w której jednocześnie można opłacić zakupy. Co piąty polski konsument (20 proc.) wyraża zainteresowanie taką koncepcją. Jak można przypuszczać, jest ona szczególnie popularna wśród młodszych ankietowanych, w wieku do 24 lat (41 proc.).

Idąc o krok dalej, respondenci wyrazili swoje zainteresowanie wizją sklepów całkowicie pozbawionych kas, w których problem kolejek by nie istniał. Prototypy tego rodzaju rozwiązań, gdzie odpowiednie czujniki automatycznie wykrywają, jakie towary zostały włożone do koszyka, są już testowane za granicą. Również w przypadku płatności pełna automatyzacja jest osiągalna, jeśli jest ona realizowana bezgotówkowo.

Taka wizja przyszłości podoba się polskim konsumentom. Już co czwarta osoba (26 proc.) słyszała o pomyśle automatycznych sklepów bez kolejek i kas, zaś niemal co druga (46 proc.) uważa taki pomysł za atrakcyjny. Ponad połowa (52 proc.) byłaby skłonna skorzystać z takiego rozwiązania, które jest postrzegane przez nich jako nowatorskie i wygodne. Wśród największych korzyści płynących z kupowania w sklepach pozbawionych kas respondenci wskazali na oszczędność czasu (61 proc.), a także na wygodę (25 proc.) i lepsze doświadczenie zakupowe (23 proc.).

Zarówno do skanowania produktów, jak i płacenia bezgotówkowego, w przyszłości konsumenci będą najprawdopodobniej korzystać głównie z własnych smartfonów. Dlatego fakt, że coraz chętniej korzystamy z telefonu w czasie wizyt w sklepie, pozwala spodziewać się, że automatyczne rozwiązania zakupowe będą w naszym kraju szybko zyskiwać na popularności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Skymaster

Skymaster Energy Eco Jasnografitowy 28 2021

2 999,99 zł2 799,00 zł-7%
miejsce #2

MBM

MBM E1200 Karios U16 Czarny 27.5 2022

12 599,00 zł
miejsce #3

Indiana

Indiana E4000 Czarny 26 2021

3 499,00 zł
miejsce #4

Torpado

Torpado Era Czarny 28 2022

6 799,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
http://netpoint.systems

Dostarczanie zakupow dronami, juz to widze .... przesyłki spadające ludziom na głowę bo wyczerpała się bateria. Dopoki mamy takie a nie inne źródła zasilania doręczanie przesyłek przy użyciu dronów to mrzonka, dron może sobie polatać maks 10-15 minut na jednym pakiecie i to przy niewielkim obciążeniu, więc jakież to paczki on mógłby nosić jak z trudem przez tych 10-15 minut dźwiga niewielką kamerę ...

Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie