60 Sekund Biznesu: Zapomnimy o listach? Poczta polska w 2020 roku wystartuje z e- doręczeniami

Redakcja
Jednak, żebyśmy mogli przejść na drogę mailową, najpierw muszą zostać przyjęte odpowiednie regulacje prawne.
Jednak, żebyśmy mogli przejść na drogę mailową, najpierw muszą zostać przyjęte odpowiednie regulacje prawne. 123RF
Poczta Polska Usługi Cyfrowe będzie uczestniczyła w projekcie e- doręczenia. Tradycyjne doręczenia listowne zostaną zamienione na elektroniczne. Każdy obywatel będzie miał swoją „bezpieczną” skrzynkę, na którą będzie otrzymywał całą korespondencję urzędową, czyli wszystkie listy z sądów, urzędów skarbowych, organów samorządu terytorialnego będą docierały na skrzynkę elektroniczną.

- Automatycznie tą samą droga, czyli elektroniczną, obywatel będzie mógł się kontaktować z administracją. To wielka oszczędność dla administracji, bo chodzi tu taj o kwotę rzędu 100 mln zł oraz ogromna oszczędność czasu dla obywateli. Uczestniczymy w tym projekcie cywilizacyjnym mając gotowe rozwiązania, ponieważ tego rodzaju usługa, czyli neo-list elektroniczny jest już przez nas oferowana. To właśnie ona będzie stanowiła podstawę dla zbudowania ogólnopaństwowego systemu e- doręczeń- tłumaczy w rozmowie z AIP Michał Putkiewicz, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.

Przeczytaj także:

Jednak, żebyśmy mogli przejść na drogę mailową, najpierw muszą zostać przyjęte odpowiednie regulacje prawne, nad którymi pracuje Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Infrastruktury.

- Kiedy ustawa zostanie przyjęta, to zakładamy, że od 1 styczna 2020 roku ten system będzie działał. Wtedy każdy obywatel otrzyma swoją skrzynkę, swój indywidualny adres skrzynki, najprawdopodobniej będzie to adres [email protected] i wtedy każdy obywatel, który złoży deklarację cyfrową, czyli wyrazi chęć, że chce całość korespondencji otrzymywać elektronicznie, to wtedy całość korespondencji będzie otrzymywał właśnie w ten sposób- tłumaczy Putkiewicz.

Nie wszyscy obywatele chcą lub mogą korzystać z tego rodzaju rozwiązań, dlatego program zakłada także elementy hybrydowe, czyli część obywateli, którzy będą chcieli otrzymywać korespondencję w formie papierowej, nadal będzie ją otrzymywać w takiej formie.

- Jak to będzie wyglądało? Administracja będzie do nas przesyłała korespondencję w formie elektronicznej, my będziemy ja drukowali, pakowali, a listonosz doręczy ją obywatelowi. Analogicznie obywatel będzie mógł odpowiedzieć na to pismo analogowo lub elektronicznie. List w formie papierowej będzie trafiał do nas, my będziemy go skanowali i przesyłali do organu administracji z zachowaniem wszystkich kwestii bezpieczeństwa i poufności- tłumaczy ekspert.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu