Rosyjskie wojsko zmontowało rekordowo długi pociąg z ponad 2100 wagonów na okupowanych terytoriach ukraińskiego obwodu donieckiego - poinformowali analitycy ukraińskiego projektu OSINT DeepState, powołując się na zdjęcia satelitarne.
Po co Rosji „car-pociąg”?
Według nich, ta nieprzerwana konstrukcja, składająca się z wagonów towarowych, rozciąga się wzdłuż odgałęzienia linii kolejowej od stacji kolejowej w Ołeniwce do Wołnowachy. Jego montaż rozpoczął się latem 2023 roku. Zakłada się, że do tego celu wykorzystano skradzione ukraińskie mienie kolejowe.
DeepState nazywa car-pociąg "bardzo specyficznym projektem inżynieryjnym, którego skuteczność jest trudna do oszacowania. Jednak ogólnie rzecz biorąc, idea rosyjskiego dowództwa jest "jasna" - jest to linia obrony, która powinna zapobiec natarciu armii ukraińskiej. Zauważono, że "bardzo trudno jest uszkodzić, zniszczyć lub podważyć 30-kilometrową masę metalu" i nie będzie możliwe przejechanie przez nią sprzętem wojskowym bez przebicia korytarza.
Linia kolejowa między Ołeniwką a Wołnowachą znajduje się około sześciu kilometrów od linii frontu, która według szacunków amerykańskiego think-tanku ISW biegnie na południowy wschód od Nowomichajliwki w jej najbliższym punkcie, i znajduje się na odcinku linii frontu, który był stosunkowo nieaktywny, gdy siły rosyjskie rozpoczęły budowę pociągu. Eksperci przypominają, że siły rosyjskie odniosły ostatnio niewielkie korzyści terytorialne na tym obszarze.
Źr. DeepState, ISW, Insider
