Drony lub inaczej bezzałogowe systemy latające (z ang. Unmanned Aircraft Systems – UAS) mają potencjał, aby stać się wartym miliardy dolarów biznesem, oferującym rozwiązania dla wielu branż. Jednak coraz większa liczna dronów na niebie zwiększa obawy o bezpieczeństwo, niosąc za sobą wiele ryzyk - od kolizji i wypadków po cyberataki i akty terroryzmu.
Od systemów zarządzania walką po drony - czyli tak wojsko się teraz zbroi
Jak wynika z raportu ubezpieczyciela przemysłu lotniczego Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) "Rosnąca liczba dronów: zarządzanie ryzykami związanymi z bezzałogowymi systemami latającymi”, aby zapewnić bezpieczne działanie UAS konieczna jest edukacja i szkolenie ich operatorów.
Coraz mniejsze i tańsze
Gdy drony stają się coraz mniejsze, tańsze i łatwiejsze w użyciu, a zmiany prawne, szczególnie w USA, obniżają barierę wejścia na ten rynek, znacząco zwiększają się perspektywy jego wzrostu: Federalna Administracja Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych (US Federal Aviation Administration (FAA) prognozuje, że do końca 2016 r. w tym kraju tylko w komercyjnym użyciu będzie ponad 600 tys. bezzałogowych jednostek latających – trzy razy więcej niż obecnie zarejestrowanych załogowych statków powietrznych.
Dodatkowo, zgodnie z prognozami, w użyciu będzie 1,9 miliona bezzałogowych urządzeń w celach czysto rekreacyjnych. Szacuje się, że w skali globalnej, do 2020 r. będzie w użyciu ponad 4,7 miliona bezzałogowych jednostek latających, a wartość rynku technologii UAS wykorzystywanych do celów komercyjnych wzrośnie od 2 do 127 miliardów dolarów.
Do trudnych zadań
- W ciągu najbliższej dekady ilość UAS w komercyjnym użyciu znacznie wzrośnie, bo jednostki te dobrze się sprawdzają w realizacji złożonych czy niebezpiecznych zadań - wyjaśnia Thomas Kriesmann, starszy underwriter (specjalista zarządzania ryzykiem) Lotnictwa Ogólnego, AGCS. - Oczekuje się, że w rezultacie, spadnie liczba wypadków przy pracy, takich jak np. upadek z dachu w trakcie wykonywania inspekcji budowlanych, oraz wypłacanych z tego tytułu zadośćuczynień dla pracowników.

UAS mają również potencjał na wykorzystanie ich w innych branżach, zarówno przy rozwiązywaniu złożonych problemów, jak i generowania oszczędności kosztów, np. w krajach rozwijających się i pomocy w przypadku klęsk żywiołowych. Mogą być wykorzystywane przy dostawach krwi i szczepionek do odległych rejonów w Afryce, gaszenia pożarów na terenach otwartych, do ochrony przed szkodnikami czy nawet przy dostawie pizzy i kawy.
Ubezpieczyciele coraz częściej też wykorzystają bezzałogowe systemy latające do oceny ryzyka przy projektach konstrukcyjnych lub infrastrukturalnych, dzięki czemu są one mniej skomplikowane i bezpieczniejsze.
Wykorzystanie dronów do inspekcji szkód po większych katastrofach może też przyspieszyć i usprawnić proces likwidacji szkód. Gdy po ubiegłorocznych dużych eksplozjach niedostępne były niektóre rejony Tianjin w Chinach, wykonane za pomocą UAS wysokiej rozdzielczości zdjęcia były porównane z fotografiami zrobionymi przed wybuchem, aby oszacować, ile pojazdów zostało zniszczonych.
Allianz wspiera nawet rynek pilot-to-business, FairFleet, który łączy pilotów z biznesami potrzebującymi UAS, oferując ochronę ubezpieczeniową i usługi z zakresu likwidacji szkód.
Poprawa bezpieczeństwa
- Jedną z podstawowych kwestii budzących obawy jest brak jednolitych standardów i przepisów, które regulowałyby operowanie UAS. W wielu krajach jest bardzo niewiele lub nie ma w ogóle szkoleń dla pilotów lub standardów utrzymania UAS – wyjaśnia James Van Meter.Van Meter, lider praktyki lotniczej w AGCS. - Oprócz regulacji, kluczową rolę w zmniejszeniu ryzyka wypadków będzie odgrywała edukacja, szczególnie gdy główną przyczyną szkód jest obsługa UAS przez amatorów.
Szkolenia powinny obejmować takie kwestie jak przewidywanie pogody, instrukcje postępowania w sytuacjach awaryjnych, prawo ruchu powietrznego, takie jak zasady odbywania lotów nad budynkami, utrzymanie systemów, kalkulacja czasu lotu i umiejętność posługiwania się obrazem z kamery na pokładzie.
Źródło: Allianz Global Corporate & Specialty
