Coraz więcej kobiet na wysokich stanowiskach w korporacjach

Materiał informacyjny Brown-Forman
Kobieta w fotelu dyrektora, członka zarządu czy prezesa to wciąż rzadki widok. Pomimo, iż świat korporacji zmienia się a udział kobiet na stanowiskach zarządczych z roku na rok rośnie, proces ten przebiega powoli… Nadal, w większości przypadków, najwyższe stanowiska piastowane są przez mężczyzn – jest ich niemal 7 razy więcej niż kobiet. To o tyle ciekawe, że najnowsze badania wskazują na bardzo pozytywny wpływ kobiet we wprowadzaniu takich wartości w organizacji jak elastyczność i dbanie o dobre samopoczucie innych pracowników.

Jak wynika z badań Gender Diversity Index 2022 "badań Gender Diversity Index 2022") liczba mężczyzn w zarządach firm jest wciąż niemal 7-krotnie większa od kobiet. W Europie kobiety stanowią zaledwie 7 proc. kadry kierowniczej na najwyższych stanowiskach. W opinii ekspertów kraje, w których firmy mają indeksy najbardziej zbliżone do 1 (czyli podziału stanowisk 50/50), to Norwegia, Francja, Wielka Brytania, Finlandia i Szwecja. Nieco gorzej wypadła Szwajcaria, Hiszpania, Austria i Niemcy. Polska w tym zestawieniu zajmuje niechlubne ostatnie miejsce.

Jak zauważa, Barbara Socha, podsekretarz stanu z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, w Polsce mamy też duży odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych. Jednak z przyczyn historycznych w kobietach w Polsce jest dużo lęków. Przerwa na macierzyństwo powoduje strach o dostępność miejsca pracy… W ocenie ekspertów obawy i bariery powinny zanikać, gdyż musimy skończyć z podziałem na zarządzanie męskie i żeńskie. - Kobiety powinny się uczyć od mężczyzn, a mężczyźni od kobiet – dodaje Anna Szulc, ekspert ds. HR.

- Coraz częściej powstają inicjatywy w ramach organizacji, które świadomie promują rozwój kompetencji kobiet. Znamy branże, które historycznie oceniane są jako zmaskulinizowane – rynek IT, branża produkcji alkoholu, rynek deweloperski. Jest to w dużej mierze wynik postrzegania wybranej branży, kultury pracy, która w tych branżach nie sprzyja rozwojowi kobiet. Jesteśmy przykładem firmy, która świadomie podchodzi do różnorodności w stylu zarządzania i komunikacji, perspektyw na wyzwania i szanse. – podkreśla Dorota Pałysiewicz, HR Director w Brown-Forman Polska.

Brown-Forman pokazuje, jak kobiety rosną w siłę

To właśnie w tej firmie – amerykańskim koncernie Brown-Forman Corp. – i jego oddziale w Polsce, rozpoczęły się kariery trzech Polek, które dziś przełamują ‘’szklany sufit’’ w Europejskiej branży alkoholowej (Premium spirits), pnąc się po drabinie hierarchii korporacyjnej w całkowicie różnych specjalizacjach: Beata Mirowska – od księgowej do członka zarządu i stanowiska Dyrektora Finansów, Katarzyna Obuchowicz – od szefowej marketingu w Polsce do regionalnej, europejskiej funkcji Public Affairs, Agnieszka Przybyłek – od Dyrektora Regionalnego HR do Dyrektora Zarządzającego firmy we Włoszech i na rynkach alpejskich.

Dla każdej z nich awans i zmiana obszaru kompetencji miała inne podłoże. Dla Agnieszki Przybyłek, obecnie szefowej na rynku włoskim, o zmianie ścieżki kariery zadecydowało olbrzymie wsparcie ze strony kolegów, z którymi współtworzyła wcześniej strategie biznesowe, będące integralną częścią rozwoju pracowników, ich kompetencji, struktur organizacyjnych i procesów.

- Zanim dołączyłam do Brown-Forman Polska jako Dyrektor Regionalny HR, pracowałam w innych sektorach: bankowości, FMCG oraz produkcji, zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych. Nowe branże, odmienne rynki, różnorodne modele biznesowe oraz wielokulturowość zawsze były dla mnie źródłem inspiracji i wzbudzały moją naturalną ciekawość. Partnerska współpraca z kolegami z zespołu zarządzającego, wzajemne inspirowanie i uczenie się od siebie nawzajem zachęciły mnie do podjęcia decyzji o przejściu z HR do biznesu – podkreśla menedżerka.

Równość i różnorodność – to słowo klucz, które definiuje procesy budowania kariery zawodowej w ramach struktur Brown-Forman Corp. – tłumaczy Dorota Pałysiewicz, odpowiedzialna za politykę kadrową na rynkach europejskich amerykańskiej firmy, która stoi za takimi markami jak Jack Daniel’s czy Finlandia Vodka.

Zgodnie z tą maksymą wszystkie trzy menedżerki prowadzone były przez proces podnoszenia kwalifikacji nie tylko w ramach swojej specjalizacji, lecz grup zadaniowych, mających na celu poznanie działalności firmy na różnych płaszczyznach: sprzedaży, logistyki, marketingu, planowania finansowego i promocji historii marki. Historia marki, wieloletniej tradycji firmy, którą poznają pracownicy to element budujący poczucie odpowiedzialności i jedności w ramach organizacji.

Dążenie do równego parytetu i udziału kobiet na stanowiskach menedżerskich w organizacji stało się jednym z kluczowych elementów polityki firmy Brown-Forman. Obecnie Polki należą do ścisłego grona kierownictwa amerykańskiej firmy. I żadna z nich (stawiając przed 10-15 laty swoje pierwsze kroki w strukturach firmy), nie przypuszczała, że obejmując stanowisko specjalisty, zdobyte doświadczenie doprowadzi je do fotela członka zarządu lub regionalnego dyrektora.

Beata Mirowska uważa, że zmiana ścieżki kariery była pochodną kilku elementów: potrzeby uczenia się i podejmowania nowych wyzwań, środowiska pracy, sprzyjającemu rozwojowi pracownika. - Brown-Forman to Pracodawca stawiający Pracownikom ambitne cele, ale jednocześnie to środowisko ludzi motywujących, wspierających i dzielących się wiedzą. Właśnie w środowisku zawodowym nastąpił punkt zwrotny w mojej karierze, ponieważ to dzięki inspiracji przełożonego, po wielu latach pracy jako Regionalny Kierownik Księgowości zdecydowałam się podjąć rolę w strukturach finansowych. – podkreśla obecna dyrektor finansowy w firmie. Beata Mirowska zwraca uwagę również na możliwość łączenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym, domem i aktywnością sportową (jest kilkukrotnym maratończykiem). Nie ukrywam, że partnerstwo i równomierny podział obowiązków związanych z wychowaniem dzieci sprzyja możliwościom rozwoju kariery – dodaje.

Dla Katarzyny Obuchowicz, impulsem stała się chęć zmiany po kilkunastu latach praktyki i doświadczenia w działach marketingu w PepsiCo i Brown-Forman. - Przyszedł ważny moment pewnych podsumowań – docenienia możliwości zdobycia cennych doświadczeń, pracy dla uznanych, światowych marek, ale również odpowiedzialności jaka ciążyła na mnie, w związku z wychowaniem (w pojedynkę) dwójki wspaniałych dzieci, dzielnie wspierających mnie w tej trudnej sztuce łączenia domu z pracą – wspomina K. Obuchowicz.

I kiedy pojawiła się propozycja stworzenia w Brown-Forman regionalnego działu Public Affairs menedżerka uznała to za odpowiedni moment na ‘’drugi oddech’’ i ‘’naukę nowego’’. Wykorzystując doświadczenie marketingowe i szeroką wiedzę biznesową mogła stworzyć fundament dużego i ważnego obszaru w firmie, który w 2022 roku objął obszar 20 rynków Europy Wschodniej.

Osoby, które chcą pozostać konkurencyjne na rynku pracy, muszą być przygotowane na nieustanny rozwój zawodowy. W niektórych przypadkach wymaga to zmiany priorytetów. Motorem napędowym w rozwoju kariery jest nie tylko chęć zdobycia lepszego wynagrodzenia, ale także możliwość realizacji ciekawych projektów czy wprowadzania w życie własnych pomysłów. Przyswajanie nowych obowiązków i przetwarzanie nowych informacji, szczególnie w dobie lifelong learning, może być procesem pobudzającym i efektywnym – podkreślają eksperci.

Chęć zdobywania nowych umiejętności jest dobrze widziana przez potencjalnych pracodawców. Otwartość na wyzwania jest bowiem cechą kluczową w świecie gospodarki opartej na wiedzy. To również wyraz dojrzałości zawodowej. Badacze podkreślają, że wraz z wiekiem rośnie stabilność zawodowa i emocjonalna. Dojrzali pracownicy mogą więc stać się mentorami dla młodszych i mniej doświadczonych osób, co przychodzi im w pewien sposób naturalnie.

Pracodawcy coraz częściej są świadomi, że inwestycja w rozwój pracownika i partnerskie wsparcie w karierze zawodowej to inwestycja w rozwój całej organizacji. Dlatego zachęcają pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji, organizując wewnętrzne szkolenia, budując wspólnie plan rozwoju w ramach grup coachingowych z udziałem ekspertów z branży.


Obecnie w zestawieniu największych amerykańskich firm Fortune 500 znajduje się rekordowa liczba kobiet na stanowisku CEO, jest ich 74. Rok wcześniej było ich 41. Dla porównania dwie dekady temu, w 2002 roku, było ich zaledwie 7.


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu