Czemu polskie firmy nie korzystają z technologii AI? Aż 94% firm nie wdraża nowych rozwiązań

Eryk Kołodziejek
Według raportu GUS, aż 94,1% firm w Polsce nie wdrażało rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.
Według raportu GUS, aż 94,1% firm w Polsce nie wdrażało rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Pixabay
W 2024 roku jedynie 5,9% polskich przedsiębiorstw zadeklarowało korzystanie z technologii sztucznej inteligencji, jak wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Spis treści

Dlaczego niewielki odsetek polskich firm korzysta z AI?

Według raportu GUS, aż 94,1% firm w Polsce nie wdrażało rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Z kolei 3,2% przedsiębiorstw, choć nie korzystało z AI, rozważało jej implementację w przyszłości. Głównymi przeszkodami w adaptacji tych technologii były brak zasobów ludzkich oraz wiedzy na temat AI, co wskazało 1,9% firm. Kolejną barierą były wysokie koszty wdrożenia, które stanowiły problem dla 1,7% przedsiębiorstw. Najrzadziej wymienianym powodem były wątpliwości etyczne, które dotyczyły 0,9% respondentów.

W Polsce odsetek firm wykorzystujących rozwiązania AI jest stosunkowo niski, a wśród hamulców, oprócz braku zasobów ludzkich i wiedzy o wykorzystaniu AI, a także zbyt wysokich kosztów wdrożenia technologii oraz trudności oszacowania zwrotu z inwestycji, znajdują się także obawy o bezpieczeństwo i niska świadomość korzyści. Tymczasem stawka jest wysoka, ponieważ – jak wskazuje Grupa Robocza ds. AI przy Ministerstwie Cyfryzacji – wykorzystanie AI może podnieść polskie PKB o 8 proc. w ciągu dekady, co mogłoby zapewnić naszemu krajowi szansę na zwiększenie konkurencyjności i zajęcie wiodącej pozycji na globalnym rynku – komentuje Tomasz Sobol, Cloud Product & Marketing Development Manager na region Europy Środkowo-Wschodniej w OVHcloud.

Duże firmy i sektor informacyjny liderami w wykorzystaniu AI

Analiza GUS pokazuje, że największy odsetek firm korzystających z technologii AI znajduje się wśród dużych przedsiębiorstw, gdzie wynosi on 33,0%. Również sektor informacyjny i komunikacyjny wyróżnia się wysokim wskaźnikiem, sięgającym 32,6%. Z kolei najmniej AI stosują małe firmy (4,0%) oraz przedsiębiorstwa z branży budowlanej (2,0%).

W obszarze zastosowania rozwiązań opartych na AI kluczem do sukcesu jest kompleksowy ekosystem rozwiązań, które wspierają cały cykl życia projektów sztucznej inteligencji. W takim środowisku rozwiązania można dobierać według potrzeb, zarówno wtedy, gdy firmy dysponują danymi i odpowiednim zapleczem kompetencyjnym, ale i wówczas, gdy firma nie posiada specjalistycznej wiedzy czy rozległej infrastruktury sieciowej. Dzięki dostępowi do bezserwerowej platformy danych zapewniającej możliwość wykorzystania zaawansowanych modeli AI, takich jak duże modele językowe (LLM), przetwarzanie języka naturalnego, tłumaczenia czy rozpoznawanie mowy i obrazów, firmy mogą sprawnie i bez przeszkód cyfryzować swoje działania. Nie bez znaczenia jest przy tym otwarta, zaufana i odwracalna chmura, bez uzależnienia od konkretnego dostawcy. Sztuczna inteligencja oznacza ogromny potencjał, dlatego innowacje najlepiej jest wdrażać w bezpiecznym i skalowalnym środowisku – dodaje ekspert.

Jakie technologie AI wykorzystują przedsiębiorstwa

Wśród technologii AI najczęściej wykorzystywane były te, które automatyzują procesy i wspierają podejmowanie decyzji, co zadeklarowało 2,6% firm. Szczególnie popularne były w sektorze informacyjnym i komunikacyjnym, gdzie korzystało z nich 13,4% przedsiębiorstw. Z drugiej strony, technologie umożliwiające fizyczne poruszanie się maszyn lub pojazdów cieszyły się najmniejszym zainteresowaniem, zaledwie 0,5% firm je stosowało. Przede wszystkim były one używane przez przedsiębiorstwa zajmujące się naprawą i konserwacją komputerów oraz sprzętu komunikacyjnego, gdzie wskaźnik wyniósł 4,9%.

Zastosowanie AI w różnych procesach biznesowych

Technologie oparte na sztucznej inteligencji były najczęściej stosowane w marketingu i sprzedaży, co zadeklarowało 2,4% firm. Najmniej popularne były w logistyce, gdzie wskaźnik wyniósł 0,6%. W dużych przedsiębiorstwach AI najczęściej wykorzystywano w procesach związanych z bezpieczeństwem ICT, co dotyczyło 17,4% firm. W większości przypadków najwyższe wskaźniki zastosowania AI odnotowano w sektorze informacyjnym i komunikacyjnym.

Sposoby nabycia technologii AI przez polskie firmy

Najczęściej przedsiębiorstwa decydowały się na zakup gotowych, komercyjnych rozwiązań AI, co zadeklarowało 3,8% firm. Najmniej popularne było korzystanie z technologii opracowanych przez podmioty zewnętrzne, co dotyczyło 1,7% przedsiębiorstw. Firmy z sektora informacyjnego i komunikacyjnego najczęściej nabywały technologie AI poprzez zakup gotowych rozwiązań, co stanowiło 19,7% przypadków.

Dane te pokazują, że choć sztuczna inteligencja zyskuje na znaczeniu, jej adaptacja w polskich przedsiębiorstwach jest wciąż na wczesnym etapie.

Źródło: PAP, OVHcloud

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu