https://strefabiznesu.pl
reklama

Banki stawiają na AI. Ale czy klienci są na to gotowi?

Marek Knitter
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Badania wskazują, że ponad 20% osób deklaruje otwartość na korzystanie ze sztucznej inteligencji w kontekście obsługi czy sprzedaży produktów bankowych. Natomiast wciąż około 25% w ogóle nie deklaruje takiej otwartości. Dlatego banki muszą sprostać tym wyzwaniom budując większą świadomość wśród klientów - powiedziała w rozmowie ze Strefą Biznesu Karolina Leśkiewicz dyrektorka z międzynarodowej firmy doradczej Kearney.

Spis treści

Pięć wzywań dla sztucznej inteligencji

– Wnioski z naszego badania są takie, że widzimy pięć takich głównych wyzwań, którymi należy zarządzić. Pierwsze z nich to wyzwania natury etycznej, to znaczy np. bezstronność, brak dyskryminacji. Druga kwestia jest natury technologicznej i jest związana z poprawnością odpowiedzi. Trzecia kwestia to kwestia dotycząca danych i bezpieczeństwa wykorzystywania tych danych przez banki – powiedziała Karolina Leśkiewicz.

Według niej klienci są już bardzo świadomi tego i oczekują, że sztuczna inteligencja będzie utrzymywać lub zwiększać jakość komunikacji.

Kwestia regulacji i ryzyko bankowe

– Kolejne wyzwanie dotyczy aspektów natury regulacyjnej. Regulatorzy co do zasady nie są otwarci na to, aby modele AI w całości zastąpiły człowieka, szczególnie w kontekście decyzji dotyczących ryzyka – dodaje Karolina Leśkiewicz.

Jak dodała ostatni obszar to obszar integracji technologii AI w modele komercyjne, modele operacyjne banku, po to, żeby one nie pozostawały ciekawostką, a takim integralnym elementem strategii banków.

Klienci są gotowi na AI, ale raczej w prostych usługach

– Co do zasady klienci są najbardziej otwarci na współpracę z AI przy najprostszych produktach. Czyli jest to np. otwarcie konta, otwarciu jakieś lokaty, czy karty. Natomiast w kontekście takich produktów jak kredyty, czy to gotówkowe, czy hipoteczne, bądź produkty inwestycyjne, klienci wciąż oczekują interakcji z bankiem – mówi ekspertka.

Jej zdaniem klienci obawiają się błędnej odpowiedzi, albo niedopasowania oferty, a cześć z nich uważa, że taka oferta przygotowana przez AI byłaby niekorzystna.

Szczegóły badania

Z badania Kearney wynika, że około 70% klientów zdaje sobie sprawę, że w ostatnim roku bank prowadził z nimi interakcję z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI. Blisko co trzeci klient deklaruje brak lub bardzo niską otwartość na korzystanie z tych rozwiązań przy zakupie produktów i usług, a niemal połowa (45%) nie jest w pełni przekonana. Jedynie 25% wskazuje pełną gotowość korzystania z narzędzi AI. Co ciekawe, osoby najmłodsze (18-24 lata), które zazwyczaj są lepiej zaznajomione z nowymi technologiami, deklarują otwartość niższą niż pozostałe grupy wiekowe, co może wynikać z większej wiedzy o zagrożeniach, które mogą płynąć z wykorzystania takich technologii.

Klienci deklarują największą otwartość do korzystania z narzędzi opartych na AI w aplikacji mobilnej banku (39%), a nieco mniejszą na stronie internetowej (36%).

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Co mówią rezerwy o kondycji państwa? NBP publikuje najnowsze dane

Co mówią rezerwy o kondycji państwa? NBP publikuje najnowsze dane

Wiemy co z cenami paliw. Eksperci prognozują, co wydarzy się w nadchodzącym tygodniu

Wiemy co z cenami paliw. Eksperci prognozują, co wydarzy się w nadchodzącym tygodniu

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu