Spis treści
Pięć wzywań dla sztucznej inteligencji
– Wnioski z naszego badania są takie, że widzimy pięć takich głównych wyzwań, którymi należy zarządzić. Pierwsze z nich to wyzwania natury etycznej, to znaczy np. bezstronność, brak dyskryminacji. Druga kwestia jest natury technologicznej i jest związana z poprawnością odpowiedzi. Trzecia kwestia to kwestia dotycząca danych i bezpieczeństwa wykorzystywania tych danych przez banki – powiedziała Karolina Leśkiewicz.
Według niej klienci są już bardzo świadomi tego i oczekują, że sztuczna inteligencja będzie utrzymywać lub zwiększać jakość komunikacji.
Kwestia regulacji i ryzyko bankowe
– Kolejne wyzwanie dotyczy aspektów natury regulacyjnej. Regulatorzy co do zasady nie są otwarci na to, aby modele AI w całości zastąpiły człowieka, szczególnie w kontekście decyzji dotyczących ryzyka – dodaje Karolina Leśkiewicz.
Jak dodała ostatni obszar to obszar integracji technologii AI w modele komercyjne, modele operacyjne banku, po to, żeby one nie pozostawały ciekawostką, a takim integralnym elementem strategii banków.
Klienci są gotowi na AI, ale raczej w prostych usługach
– Co do zasady klienci są najbardziej otwarci na współpracę z AI przy najprostszych produktach. Czyli jest to np. otwarcie konta, otwarciu jakieś lokaty, czy karty. Natomiast w kontekście takich produktów jak kredyty, czy to gotówkowe, czy hipoteczne, bądź produkty inwestycyjne, klienci wciąż oczekują interakcji z bankiem – mówi ekspertka.
Jej zdaniem klienci obawiają się błędnej odpowiedzi, albo niedopasowania oferty, a cześć z nich uważa, że taka oferta przygotowana przez AI byłaby niekorzystna.
Szczegóły badania
Z badania Kearney wynika, że około 70% klientów zdaje sobie sprawę, że w ostatnim roku bank prowadził z nimi interakcję z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI. Blisko co trzeci klient deklaruje brak lub bardzo niską otwartość na korzystanie z tych rozwiązań przy zakupie produktów i usług, a niemal połowa (45%) nie jest w pełni przekonana. Jedynie 25% wskazuje pełną gotowość korzystania z narzędzi AI. Co ciekawe, osoby najmłodsze (18-24 lata), które zazwyczaj są lepiej zaznajomione z nowymi technologiami, deklarują otwartość niższą niż pozostałe grupy wiekowe, co może wynikać z większej wiedzy o zagrożeniach, które mogą płynąć z wykorzystania takich technologii.
Klienci deklarują największą otwartość do korzystania z narzędzi opartych na AI w aplikacji mobilnej banku (39%), a nieco mniejszą na stronie internetowej (36%).