Czy klient musi mieć drobne? Oto wyjaśnienia eksperta z Inspekcji Handlowej

Małgorzata Wąsacz
Małgorzata Wąsacz
Zgodnie z obowiązującym prawem, za towar można zapłacić zarówno banknotami, jak i monetami.
Zgodnie z obowiązującym prawem, za towar można zapłacić zarówno banknotami, jak i monetami. Pixabay.com
Udostępnij:
Klient nie musi mieć drobnych w portfelu. To sprzedawca ma obowiązek wydać resztę. Przepisy w tej kwestii się ostatnio nie zmieniły.

Zadzwoniła do nas pani Wanda z Bydgoszczy:

- Ostatnio, gdy byłam na zakupach, nie miałam drobnych. Dałam banknot 100-złotowy, co przy obecnych cenach wcale nie jest czymś nadzwyczajnym. Sprzedawca powiedział, że prosi o drobne albo zapłatę kartą. Karty nie mam, drobnych nie miałam. Pan ze mną dyskutował, że mam obowiązek posiadania drobnych, bo się niedawno zmieniły przepisy. Ja obstawałam przy swoim, że to on musi mi wydać. Ostatecznie w kolejce stała sąsiadka, która miała dużo drobnych w portfelu. Zapłaciła za mnie, a potem się rozliczyłyśmy. Jak to jest z tymi drobnymi?

Chcieli odliczonej kwoty

Inna Czytelniczka była bardzo zaskoczona, gdy w jednym z osiedlowych sklepików przy kasie zobaczyła kartę, że zakupy można zrobić tylko mając odliczoną gotówkę, a sprzedawca nie jest zobowiązany mieć resztę do wydania.

- Pierwszy raz się spotkałam z taką sytuacją. Zadzwoniłam do rzecznika konsumentów i usłyszałam od niego, że takie działanie jest niezgodne z prawem. Właścicielki sklepu nie było, więc powiedziałam to sprzedawczyni. Ona tłumaczyła, że ludzie często robią u niej drobne zakupy, a płacą banknotem 100 czy 200 złotowym. Gdy do obiegu weszły 500-złotówki, jest jeszcze większy problem z wydaniem reszty. Usłyszałam, że ta pani nie będzie biegała i rozmieniała pieniędzy. Odpowiedziałam jej, że brak drobnych w kasie to nie mój kłopot i że to ona ma obowiązek zadbać, by mieć jak wydać resztę. Dodam jeszcze, że nie mam karty, więc nie mogę nią zapłacić za zakupy. Dlatego też często zdarza się, że mam w portfelu banknot o większym nominale - mówi Czytelniczka.

Nie mamy obowiązku płacić drobnymi

Mateusz Skiba, zastępca naczelnika Wydziału Prawno - Organizacyjnego i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, zaznacza, że zgodnie z kodeksem cywilnym, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

- Przytoczony przepis nie nakłada na konsumenta obowiązku zapłaty równo odliczoną kwotą ani posiadania pieniędzy o niewielkim nominale, czyli drobnych. Ponadto, zgodnie z obowiązującym prawem, za towar można zapłacić zarówno banknotami, jak i monetami, a odmowa ich przyjęcia może być uznana za nieuzasadnioną odmowę sprzedaży towaru, co stanowi wykroczenie - podsumowuje Mateusz Skiba.

Nie przegap

Rozmienią, gdy trzeba

Sieci handlowe przyznają, że zawsze starają się, aby kasjerzy mieli odpowiednią liczbę poszczególnych nominałów do wydania reszty.

- Sklepy mają możliwość zamawiania bilonu bezpośrednio z banku zgodnie z harmonogramem, aby zapewnić drobne pieniądze. Zdarza się jednak, szczególnie w okresach świątecznych, że klienci płacą dużymi nominałami, a kasjerzy mają trudności z wydawaniem reszty. Powszechnie przyjęło się, że robi to sprzedawca - przekonują w biurze prasowym jednego z marketów.

W innym dodają: - W sytuacji, gdy kończą się pieniądze, kasjer prosi osobę z serwisu kasowego o rozmianę. W żadnym przypadku nie oczekujemy od klienta, aby miał odliczoną kwotę do zapłaty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Politycy w studiu i.PL krytykują wpis Sikorskiego o Nord Stream

Materiał oryginalny: Czy klient musi mieć drobne? Oto wyjaśnienia eksperta z Inspekcji Handlowej - Gazeta Pomorska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie