Spis treści
Strefa Biznesu: Biznes and Roll - rozmowa wideo z Magdaleną Maruszczak
Manipulacje szerzą się w internecie i szeroko dotykają działalności firm, jak i samych zarządzających tymi przedsiębiorstwami. Walka z usuwaniem takich treści z różnych platform nie jest łatwa, a skala procederu tylko w Polsce jest porażająca.
Skala „złych wpisów” w Polsce jest porażająca
– Stworzyliśmy autorskie narzędzie analityczne, w którym przeanalizowaliśmy około 115 000 treści zamieszczonych w internecie na temat jedynie kilku wybranych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Wynik pokazał, że ponad 6 proc. z nich było nielegalnych. To uświadamia nam, z jak dużym problem nielegalnych treści w tym dezinformacji, prób manipulacji czy innego rodzaju nielegalnych wpisów uczestnicy rynku mierzą się na co dzień – powiedziała Magdalena Maruszczak.
Według niej wiele wpisów, które udało się usunąć z sieci, dotyczyła nie tylko działalności firm czy osób zarządzających tymi spółami, ale także takich, które wprost uderzały w jej podstawy, co mogło np. skutkować zerwaniem umów czy znaczącym spadkiem cen akcji na giełdzie.
Prezes Forigi ujawniła, że firma jest w trakcie kolejnego procesu badawczego, aby przeanalizować wszystkie, czyli ponad 460 spółek notowanych na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Sytuacja w USA odmienna niż w Europie i Polsce
Magdalena Maruszczak zwróciła uwagę, że decyzja prezesa Mety związana z rezygnacją z usług osób czy podmiotów zajmujących się fact-checkingiem (weryfikacją faktów), doprowadzi do zalewu dezinformacją w Stanach Zjednoczonych. Decyzja właściciela Facebooka, czy Instagramu jak na razie dotyczy jednak tylko rynku amerykańskiego.
– Z kolei w Polsce jeszcze nie wdrożyliśmy jeszcze nawet unijnych przepisów. Trwa dyskusja o roli m.in. prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w tym całym procesie co w konsekwencji wydłuża wdrożenie tych przepisów – dodała Maruszczak.
Według niej w Polsce mamy problem nie tylko z brakiem odpowiednich przepisów, co podejściem samych platform internetowych. Jako przykład wskazuje Niemcy, gdzie w jednej ze znanych firm, moderowaniem treści i ich usuwaniem zajmuje się około 200 osób, a w tej samej firmie w Polsce zaledwie kilka.
Akt o usługach cyfrowych (DSA) jest regulacją, która nakłada na firmy cyfrowe w całej Unii Europejskiej odpowiedzialność za treści zamieszczane na ich platformach. DSA obowiązuje bezpośrednio we wszystkich państwach UE. Rozporządzenie formalnie weszło w życie 16 listopada 2022 r., jednak większość przepisów jest stosowana od 17 lutego 2024 r. W Polsce wciąż jeszcze brakuje przepisów wdrażających tę regulację do systemu prawnego.