Internacjonalizacja to trudne słowo, a co tak naprawdę oznacza? Oferowanie produktów i usług firmy na rynkach zagranicznych lub po prostu nawiązanie współpracy międzynarodowej. Firmy coraz chętniej i częściej swoją działalnością wykraczają poza granice państwa i czerpią z tego korzyści.
Mikro, małe i średnie firmy mogą ubiegać się o dofinansowanie umiędzynarodowienia działalności. Czyli co dokładnie? Udział w imprezach targowo-wystawienniczych zagranicznych lub krajowych o charakterze międzynarodowym, misjach gospodarczych, wizytach studyjnych, wyszukiwaniu i doborze partnerów biznesowych na wybranym rynku. Wsparcie obejmie zarówno pomysł jak i jego realizację. Jest to ważne, ponieważ zanim podejmiemy decyzję o ekspansji zagranicznej musimy zrobić dokładną analizę tego, co zamierzamy eksportować, na jakie rynki i w jaki sposób dostosujemy nasz model biznesowy do nowej sytuacji. Do 31 sierpnia 2016 roku trwa konkurs właśnie w tym zakresie, a jego pula wynosi ponad 30 mln zł.
Firmy myśląc o umiędzynarodowieniu muszą jednak pamiętać o konieczności zainwestowania środków własnych na poziomie 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Pojedynczy przedsiębiorcy mogą się ubiegać o nawet 400 tys. zł. unijnego dofinansowania. Możliwe jest też połączenie sił kilku przedsiębiorstw i wspólne podejmowanie działań na rzecz zwiększenia eksportu. W takim przypadku dofinansowanie z RPO WM wyniesie do 350 tys. zł. dla każdego partnera.
- Zwiększenie ilości kontraktów zagranicznych, a przez to popularności produktów i usług oferowanych przez mazowieckich przedsiębiorców poza granicami kraju to jeden z obszarów wsparcia z programu regionalnego. Te działania zasili ponad 115 mln zł unijnego dofinansowania. Na ten rok zaplanowaliśmy dwa konkursy o łącznej wartości prawie 60 mln zł – powiedział Krzysztof Wocial, Kierownik Wydziału Wdrażania Projektów z obszaru Innowacyjności i Przedsiębiorczości w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych.
Zdobywanie kolejnych rynków zagranicznych otwiera przed firmą nowe możliwości. Wiedza i doświadczenie zdobyte w innym kraju procentują i pozwalają na łatwiejsze i szybsze pozyskiwanie kolejnych rynków. Ważnym aspektem jest też zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku lokalnym. Posiadanie odbiorców zagranicznych zwiększa wiarygodność i prestiż firmy. Co więcej to dodatkowe korzyści takie jak: rozwój pracowników, możliwość pozyskania nowych źródeł finansowania, uatrakcyjnianie oferty handlowej i większa otwartość na kolejne inicjatywy.