- Niezmiernie się cieszę, że od dzisiaj Dworzec Centralny w Warszawie jest zabytkiem. Jest to nasz najcenniejszy dworzec kolejowy a jednocześnie wizytówka drugiej połowy lat 70- tych. Tak jak wówczas, tak i dziś architektura dworca może zachwycać. Od czasu jego budowy minęło już blisko 50 lat i ta architektura nadal jest efektowna i nadal wzbudza podziw oglądających- mówił prof. dr hab. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Jednocześnie Lewicki dodał, że ochrona konserwatorska dworca nie oznacza, że nic na nim nie będzie można robić. - Oznacza to, że wszystkie przebudowy i modernizacje muszą zyskać akceptacje wojewódzkiego konserwatora zabytków. Bardzo bym chciał, żeby dworzec się modernizował ale także zachowywał wartości zabytkowe- powiedział.
- Chronimy dworce kolejowe z XIX wieku, chronimy dworce kolejowe z pierwszej połowy X wieku, a dzisiaj możemy się pochwalić, że chronimy także dworce kolejowe z drugiej połowy XX wieku- mówiła prof. Magdalena Gawin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego, Generalny Konserwator Zabytków. - Dworce kolejowe to symbol modernizacji Polski, to symbol społecznej mobilności, to symbol zmieniającego się stosunku do przestrzeni i do czasu. Dlatego dworce kolejowe tak często bywają scenerią filmów- dodała.
Gawin odniosła się także do remontu wnętrza Dworca Centralnego. Przyznała, że został on przeprowadzony zanim obiekt trafił do rejestru zabytków. - W tym wnętrzu nie została uszanowana pewna stylistyka modernizmu. Natomiast oczekujemy tego, że pojawia się wytyczne konserwatorskie dla kolejnych liftingów Dworca Centralnego oraz, że w dłuższej perspektywie czasu, po tym jak będzie trzeba remontować wnętrze, doczekamy się modernistycznych rozwiązań- tłumaczyła.
Dworzec został oddany do użytku 5 grudnia 1975 roku stając się jednocześnie główną stacją stolicy obsługującą ruch dalekobieżny. Budowa dworca trwała trzy lata i była traktowana jako jedna ze sztandarowych inwestycji w Polsce w latach 70. XX wieku. Na dworcu pojawiły się niestosowane dotąd w Polsce rozwiązania i urządzenia.
- Kiedy w grudniu 1975 roku oddawano do użytku Dworzec Centralny, był on synonimem nowoczesności obiektów dworcowych w polskim kolejnictwie. Mało kto już dziś pamięta, że to tu zainstalowano pierwsze automatyczne drzwi otwierające się pod naciskiem osób wchodzących i wychodzących z budynku- tłumaczył Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. - Piękne białe marmury przywieziono z Kazachstanu a czarne granity ze Szwecji. To pierwsze pochylnie i schody ruchome. To pierwszy duży kolorowy telewizor zainstalowany na antresoli- dodał.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu kolejowego z 2017 roku, z Dworca Centralnego korzysta rocznie ponad 15 milionów pasażerów. Najwięcej podróżnych w kraju obsługuje połączona z Dworcem Centralnym podmiejska stacja Warszawa Śródmieście- 19,4 miliona.
- Zapraszam wszystkich korzystających z dworca do percepcji panoramy Warszawy poprzez wielkie przeszklenia, które były jedną z najważniejszych cech architektury dworcowej. Ta przestronna hala dworcowa, która miała stać się wizytówką nowoczesnej stolicy. Dzisiaj także postrzegamy dworzec jako element zabytkowy i nowoczesny- podsumował prof. Lewicki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

SONY Xperia 5 IV 5G 8/128GB Czarny
xperia 5 iv ma moc i wydajność, których potrzebuje…
kup teraz

HUAWEI nova Y90 6/128GB Czarny
smartfon huawei nova y90 to smartfon, w którym tec…
kup teraz

POCO C40 3/32GB Żółty
Jeśli jesteś miłośnikiem informatyki i elektroniki…
kup teraz

POCO F4 6/128GB Zielony
Xiaomi Poco F4 5G Dual Sim 6GB RAM 128GB - Zielony…
kup teraz

Samsung Galaxy A14 SM-A145 4/64GB Jasnozielony
Smartfony Samsung A14 został zaprojektowany z myśl…
kup teraz

Samsung Galaxy A54 5G SM-A546 8/128GB Czarny
Samsung Galaxy A54 5G przyciąga uwagę bezpretensjo…
iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii