Gigant IT na zakupach: nowe przejęcia i rekordy sprzedaży

Marek Knitter
Asbis ma ambitne cele sprzedażowe i jest chętny na dokonanie przejęcia
Asbis ma ambitne cele sprzedażowe i jest chętny na dokonanie przejęcia fot. lukasz gdak/polska press
Asbis liczy, że uda mu się zrealizować prognozy wyników na ten rok zakładające osiągnięcie zysku netto na poziomie 60-64 mln dolarów, przy przychodach na poziomie 3,1-3,4 mld dolarów. – Widzimy pewien wzrost aktywności w naszej branży, dlatego wierzymy, że uda nam się zrealizować tę prognozę – powiedział dziennikarzom Costas Tziamalis, wiceprezes Grupy Asbis.

Spis treści

Grupa Asbis, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). W Polsce jej produkty są dostępne m.in. w takich sieciach jak Media Expert, Euro RTV AGD, x-kom.pl, czy Komputronik.

– Najważniejszym miesiącem w naszej sprzedaży jest listopad. Dopiero po tym miesiącu będziemy mogli uznać, że wypełnimy prognozę lub będziemy musieli ją zmienić. Widzimy pewien wzrost aktywności w naszej branży, dlatego wierzymy, że uda nam się zrealizować tę prognozę – powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Costas.

Jak dodał, zarząd liczy bardzo na Polskę, która z kwartał na kwartał notuje wzrostu sprzedaży i zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w okresie I-III kwartałów 2024 r. 5. miejsce z przychodami na poziomie ponad 105 mln USD (wzrost o blisko 30% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).

Polska jest jednym z nielicznych krajów, gdzie zatrudniamy nowych pracowników. Na innych rykach musimy prowadzić optymalizację. To pokazuje potencjał, jaki ma Polska – dodał wiceprezes Costas Tziamalis.

Asbis jest gotowy na dokonanie przejęcia w swojej branży

- Nie wykluczamy przejęć, gdyż ostatnio zaczęły się pojawiać ciekawe podmioty. Patrzymy szeroko, rozmawiamy z tymi podmiotami i zastanawiamy się gdzie i co będzie miało sens. Na jednych rynkach widzimy ewentualny potencjał we wzmocnieniu rynku detalicznego, a na innych szukamy odpowiedniego produktu – powiedział Tziamalis.

Według niego na dokonanie przejęcia spółka może wykorzystać dostępną gotówkę albo zaciągnąć kredyt, lub też poprzez udziały w Asbis jako część rozliczenia takiej transakcji.

Wyniki kwartalne Asbisu dobre, ale...

Grupa Asbis wypracowała w okresie I-III kw. 2024 r. przychody ze sprzedaży na poziomie blisko 2,1 mld dolarów (ponad 8,2 mld zł), zysk netto wyniósł 29,6 mln dolarów (117,2 mln zł). W samym III kwartale 2024 roku spółka zanotowała 722,5 mln dolarów przychodów (2,8 mld zł) oraz 9,5 mln dolarów zysku netto (36,8 mln zł).

– Zakończyliśmy III kwartał 2024 r., który okazał się równie wymagający, jak poprzedni kwartał. Kluczowymi problemami, z którymi musieliśmy się zmierzyć w tym okresie, były negatywny wpływ nowych realiów rynkowych w Kazachstanie, kontynuacja wojny na Ukrainie i rosnące napięcia na Bliskim Wschodzie – powiedział Serhei Kostevitch, prezes spółki, cytowany w komunikacie.

Dodał, że spółka chce nie tylko utrzymać, ale nawet wzmocnić swój udział w rynku na głównych rynkach regionów Europy Środkowo-Wschodniej i WNP.

– Zamierzamy zintensyfikować działania związane z rozwojem naszych marek własnych oraz pozyskania klientów od nowych dostawców na nowych rynkach – dodał Serhei Kostevitch.

Sprzedaż w Polsce idzie mocno w górę

Analiza według krajów pokazuje duży spadek przychodów w Kazachstanie, największym rynku Grupy, który był wynikiem nieoficjalnych dostaw z importu wielu grup produktów pochodzących od nieoficjalnych dystrybutorów i z nieoficjalnych kanałów.
Przychody w Ukrainie, drugim co do wielkości rynku działalności, ze względu na nasilenie działań wojennych i gorsze nastroje konsumentów, spadły o 13,8% w okresie dziewięciu miesięcy 2024 r. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Zjednoczone Emiraty Arabskie, trzeci co do wielkości rynek Grupy, przyniosły przychody w wysokości 258 mln USD w okresie dziewięciu miesięcy 2024, co oznacza wzrost o 6,8% rok do roku.

Polska pozostaje najbardziej dynamicznym krajem rozwijającym się w TOP 10, wypracowując dynamiczny wzrost zarówno w III kw. 2024 (+57,1%), jak i w okresie dziewięciu miesięcy 2024 (+29,4%) w porównaniu do odpowiednich okresów 2023. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, dyski SSD i HDD.

Asbis powstał w 1990 roku, a w 1995 roku została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada 2 główne centra dystrybucyjne na świecie zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz 2 regionalne centra dystrybucyjne (Gruzja, RPA), filie w 34 krajach, około 2 800 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 60 krajach na całym świecie. Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu