– W sierpniu 2022 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do sierpnia 2021 r. o 16,1 proc., a w stosunku do lipca 2022 r. wzrosły o 0,8 proc. – poinformował w czwartek Główny Urząd Statystyczny.
– Dla przypomnienia szybki szacunek inflacji zaskoczył negatywnie. Rynek oczekiwał spadku dynamiki rocznej inflacji, a zamiast tego mieliśmy wzrost z 15,6 proc. na 16,1 proc. Negatywnie zaskoczyły ceny żywności, których mocny wzrost w sierpniu zaprzeczył wzorcowi sezonowemu (ceny żywności zawsze spadają w wakacje). Negatywnie zaskoczyły też „Nośniki energii”. Niepokojący był też mocniejszy wzrost inflacji bazowej (szacujemy ją na +0,8 proc. w sierpniu, najwyższa miesięczna zmiana od 3 miesięcy) – wyjaśnia w przesłanym komentarzu Jarosław Jamka, WealthSeed.
– W 2022 nie mamy ani jednego ujemnego miesiąca w wakacje na tej serii – co nie zdarzyło się w żadnym roku, odkąd dostępne są dane – dodaje.
Polacy rezygnują z większych wydatków i ograniczają się do niezbędnych wydatków
Rezygnację z większych jesiennych wydatków deklarują zwłaszcza emeryci (50 proc.). Tuż za nimi są 40-49 latkowie (45 proc.) – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji”. Ponadto z większych zakupów zamierzają zrezygnować respondenci ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców oraz metropolii. Co nie powinno zaskakiwać, dużych wydatków nie planują zarabiający do 1 999 zł netto (59 proc.).
– Inflacja i związana z nią niepewność sprawiają, że wiele osób rezygnuje z większych zakupów tej jesieni – komentuje Renata Wrzaskowska, Ekspert ds. Projektów Marketingowych z Santander Consumer Banku. – Ci, którzy chcą wydać więcej, ograniczają się natomiast do remontu domu lub mieszkania czy wyjazdu urlopowego. Odnowienie swojego M planuje 29 proc. ankietowanych w grupie 30-39 latków i 30 proc. zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę. Za to na późny urlop wybierze się co piąty respondent przed czterdziestym rokiem życia i 24 proc. badanych z dochodami od 7 tys. zł w górę – dodaje.
Polacy jesienią wyraźnie zamierzają ograniczać się do – z ich punktu widzenia – niezbędnych wydatków – wskazano w badaniu. Co jedenasty ankietowany przeznaczy więcej pieniędzy na zakup lub naprawę samochodu i odświeżenie swojej szafy (w obu przypadkach po ok. 9 proc.). Tylko 5 proc. zamierza zainwestować w sprzęt elektroniczny, a 4 proc. w wymianę mebli.
W badaniu zapytano Polaków o to w jakim większym, jesienny wydatku mogłyby im pomóc produkty bankowe. Co trzeci ankietowany stwierdził, że chętnie skorzystałby z kredytu gotówkowego, ratalnego bądź w karcie kredytowej i przeznaczył go na pokrycie remontu domu lub mieszkania (32 proc.). 11 proc. sfinansowałoby w ten sposób zakup albo naprawę samochodu, a 7 proc. nowy sprzęt AGD czy RTV.
