https://strefabiznesu.pl
reklama

Coś niepokojącego dzieje się w polskich sklepach. I to tuż przed świętami

Maciej Badowski
Opracowanie:
Konsumenci nie rezygnują z jakości, ale coraz częściej szukają jej w ramach atrakcyjnej promocji.
Konsumenci nie rezygnują z jakości, ale coraz częściej szukają jej w ramach atrakcyjnej promocji. Adam Jankowski
Raport Grupy Blix ujawnia, że niemal 80 proc. konsumentów zwraca szczególną uwagę na ceny podczas przedświątecznych zakupów. Wzrost o ponad 20 punktów procentowych w porównaniu do zeszłego roku wskazuje na rosnącą pragmatyczność konsumentów.

Promocje kluczowym czynnikiem zakupowym

Zgodnie z najnowszym raportem Grupy Blix, 84 proc. konsumentów planuje poszukiwać produktów objętych promocjami podczas zakupów spożywczych na Wielkanoc. To wynik zbliżony do zeszłorocznego, kiedy to 81,2 proc. respondentów deklarowało podobne podejście. Tylko 3,1 proc. ankietowanych zamierza kupować świąteczne produkty w cenach regularnych, co pokazuje, jak dużą popularnością cieszą się promocje.

– Wzrost odsetka o 2,8 punktów procentowych rok do roku osób deklarujących zakupy w promocjach to wyraźny sygnał, że konsumenci coraz mocniej zwracają uwagę na ceny. Nie musi to bezpośrednio oznaczać pogorszenia ich sytuacji ekonomicznej, ale z pewnością potwierdza, że rośnie pragmatyczne podejście do wydatków. Wysokie ceny żywności w ostatnich latach nauczyły klientów planowania zakupów i szukania okazji – skomentował wyniki badania Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.

Rozwój aplikacji mobilnych i narzędzi do porównywania cen znacząco ułatwia konsumentom śledzenie promocji. Jak zauważa Piotr Biela z Grupy Blix, sieci handlowe muszą teraz tworzyć bardziej przemyślane i atrakcyjne oferty, aby przyciągnąć klientów.

– Fakt, że tylko 3,1 proc. kupujących deklaruje zakupy w cenach regularnych, pokazuje, że promocje cieszą się popularnością. Dla sieci handlowych oznacza to konieczność tworzenia jeszcze bardziej przemyślanych i atrakcyjnych ofert w okresie przedświątecznym – zaznaczył Piotr Biela z Grupy Blix.

Zmiany w preferencjach zakupowych

Raport wskazuje, że 24,7 proc. konsumentów planuje kupować zarówno sprawdzone produkty, jak i nowości, co stanowi spadek w porównaniu do zeszłorocznych 38,9 proc. Nowa grupa, stanowiąca 20 proc. respondentów, zamierza kupować wyłącznie sprawdzone produkty, unikając eksperymentów zakupowych.

– Polacy przed Wielkanocą stawiają przede wszystkim na sprawdzone produkty i marki. Podobnie jak rok temu, najwięcej osób deklaruje wybór wypróbowanych artykułów z dodatkiem nowości. Jednak w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi widać spadek takich wskazań o ponad 14 punktów procentowych. Jednocześnie pojawia się nowa, silna grupa – aż 20 proc. konsumentów planujących kupić wyłącznie sprawdzone produkty, niechętnie odnoszących się do jakichkolwiek eksperymentów zakupowych – zauważył Marcin Lenkiewicz.

Cena jako główny czynnik decyzyjny

Dla 79,5 proc. konsumentów cena jest najważniejszym kryterium wyboru produktów, co stanowi wzrost o ponad 21 punktów procentowych w porównaniu do zeszłego roku. Eksperci Grupy Blix zauważają, że wzrost znaczenia ceny to efekt zwiększonej przezorności konsumenckiej".

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

– Choć inflacja nominalnie spadła w porównaniu do zeszłego roku, konsumenci nadal uważnie planują swoje zakupy i realnie szacują możliwości finansowe. Widzą kumulację podwyżek cen z poprzednich lat i wzrost kosztów życia. Dlatego ostrożniej podchodzą do domowych budżetów – uważa Marcin Lenkiewicz.

Konsumenci coraz częściej szukają jakości w ramach atrakcyjnych promocji, co oznacza, że marki muszą łączyć dobrą ofertę cenową z zaufaniem i rozpoznawalnością.

Jakość i cena w równowadze

Raport pokazuje, że 65,7 proc. konsumentów stawia na jakość produktów, a 55,3 proc. na promocyjne ceny. To sygnał, że Polacy szukają kompromisu między ceną a jakością, co zmienia podejście do zakupów, nawet w okresie świątecznym.

– Jakość zanotowała wzrost rdr. o 24,5 p.p. i po raz pierwszy w naszym badaniu wyprzedziła promocję. To bardzo mocne sygnały, że Polacy nie chcą już kupować wyłącznie tanio, tylko szukają rozsądnego kompromisu między ceną a jakością. Oznacza to zmianę w podejściu do robienia zakupów – nawet w okresie świątecznym. Dodatkowo, konsumenci są coraz lepiej poinformowani. Porównują składy, korzystają z aplikacji zakupowych, a dostępność recenzji czy rankingów produktów online zwiększa ich świadomość dotyczącą codziennych zakupów – zaznaczył Biela.

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów internetowych na próbie 1112 konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Wyniki wskazują na zmieniające się preferencje zakupowe Polaków, którzy coraz bardziej świadomie podchodzą do wydatków.

Źródło: PAP

Komentarze 5

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Staszek
I kogoś to dziwi przecież to normalne nie nasze sklepy to co tu dużo pisać to jak z bankami i cała reszta jesteśmy tylko ich murzynami żeby im było lepiej.
Ł
Łukasz
14 kwietnia, 8:48, R:

Takie są efekty rządzenia Taska.

Takie są efekty 8-letnich nierządów PiSu

R
Radek
No dziwne, bardzo dziwne, że ludzie chcą coś kupić taniej.
A
Alojzy
Coś niepokojącego dzieje się z Polskimi dziennikarzami. Nie relacjonują prawdy taką jaka ona jest. Manipulują faktami,dezinformują,kłamią,pomijają prawdę. Co mamy z tym zrobić panie Badowski ? Skąd takie zdziwienie ,przy faktach że Macierewicz,Tusk,morawiecki podpisują szkodliwe pakty 10cio letnie o sponsorowaniu Ukrainy od gwarancji wartości ich waluty po benefity dla ukrainców w Polsce oraz darmowy prąd od którego mamy płacić CO2 gdzie niszczy się Polskie kopalnie a w miejsce tego mamy sprowadzać rewersem rosyjski gaz z marżą od Niemiec albo sponsorować izraelczyków z podwójnymi paszportami którzy pobierają Polską emeryturę nawet tu nie mieszkając przy już defi[wulgaryzm]ie w tym roku zaakceptowanym w budżecie na 400mld zł ! To są pożyczki zagraniczne i jak Panie Badowski myślisz że nie przełożą się na ceny w sklepowych półkach? Myślisz że ciebie też to nie dotknie ? Dotknie tylko dlatego że jesteście jako media zakłamani i nie robicie tego co do was należy . Dlatego będziecie ponosić takie same konsekwencje jak reszta dezinformowana rzesza polaków. A jak jeszcze dojdzie realizacja 447 oraz większe ilości ukraińskich przesiedleńców oraz izraelskich po wybuchu wojny Izraela z Iranem to ci wszyscy ludzie przyjadą tutaj do Polski zyć na Polski rachunek! Tak panie Badowski i to dzięki waszej bezczynności. Wspomni Pan moje słowa.
R
R
Takie są efekty rządzenia Taska.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Deweloperzy będą musieli ujawniać ceny mieszkań, jest decyzja prezydenta

Deweloperzy będą musieli ujawniać ceny mieszkań, jest decyzja prezydenta

Rynek akcji kończy tydzień na minusie. W centrum uwagi był Allegro

Rynek akcji kończy tydzień na minusie. W centrum uwagi był Allegro

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu