Kiedy Polacy planują świąteczne zakupy?
Zgodnie z najnowszym raportem Grupy Blix i Proxi.cloud, 29,1 proc. Polaków zamierza zrobić świąteczne zakupy spożywcze tydzień przed Wielkanocą. To niewielki spadek w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy to odsetek ten wynosił 29,7 proc. Wzrost odnotowano natomiast w grupie osób, które planują zakupy na koniec marca i początek kwietnia – z 20,2 proc. do 23,7 proc.
Na ostatnie dni przed świętami zakupy planuje 21,2 proc. respondentów, co jest nieznacznym spadkiem w porównaniu do 21,8 proc. w roku ubiegłym. Z kolei 18 proc. badanych zamierza zrobić zakupy dwa tygodnie przed świętami, co oznacza spadek z 22,7 proc. w 2024 roku. Niewielki odsetek, bo 4,3 proc. ankietowanych, nie potrafi określić, kiedy wybierze się na zakupy.
Promocje i intensywne działania marketingowe
Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix zauważa, że tydzień przed świętami sieci handlowe oferują najwięcej promocji, co przyciąga klientów.
– Tydzień przed świętami sieci handlowe oferują najwięcej promocji, działania marketingowe są najbardziej zintensyfikowane, a klienci mają już skrystalizowane potrzeby zakupowe. Wówczas rośnie też aktywność użytkowników aplikacji zakupowych. Przeglądają gazetki, porównują ceny i korzystają z przygotowanych list zakupów – zauważył.
– Wpływa to na decyzje konsumentów i może przesuwać ich aktywność zakupową bliżej świąt – zaznaczył z kolei Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.
Zmiany w preferencjach zakupowych
Raport wskazuje na zmiany w preferencjach zakupowych Polaków. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online, choć wciąż dominują sklepy stacjonarne. W 2023 roku 85,3 proc. konsumentów robi zakupy w sklepach stacjonarnych, co jest spadkiem z 93,3 proc. w roku poprzednim. Z kolei 10,5 proc. respondentów łączy zakupy stacjonarne z online, co jest znaczącym wzrostem z 4,2 proc. rok wcześniej.
– Warto zwrócić uwagę, że większość respondentów, która zrezygnowała z wyłącznie tradycyjnych zakupów, korzysta zarówno ze sklepów stacjonarnych jak również kanału e-commerce. Wynikać to może z promocji obecnych zarówno w jednym jak i drugim kanale" – skomentował Mateusz Nowak z Proxi.cloud.
Popularność hipermarketów i formaty sklepów
Raport pokazuje również, że hipermarkety zyskały na popularności, z wynikiem 34 proc. w porównaniu do 14,8 proc. rok wcześniej. Dyskonty nadal pozostają najpopularniejszym wyborem, z 93,3 proc. wskazań. Supermarkety, targowiska, bazary oraz sklepy osiedlowe również odnotowały wzrosty.
– Szczególnie wyraźny jest skok udziału hipermarketów – o 19,2 p.p. Może on wynikać z kilku czynników. Po pierwsze, Polacy poszukują kompleksowych zakupów w jednym miejscu, co hipermarkety zapewniają dzięki szerokiemu asortymentowi. Po drugie, wybór konsumentów wspiera polityka promocyjna dużych sieci, które coraz częściej próbują zachęcać klientów cenami prawie dyskontowymi. Niektóre placówki próbują też zachęcać kupujących na inne sposoby, np. oferując możliwość zatankowania samochodu w atrakcyjnej cenie" - zauważył Mateusz Dąbrowski z Grupy Blix.
Raport został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego przez Grupę Blix i Proxi.cloud w dniach 28 marca - 3 kwietnia 2023 roku. Wzięło w nim udział 1112 konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.
źródło: PAP
