Spis treści
Oferty w przetargu
Wszystkie złożone oferty mieszczą się w kosztorysie założonym przez inwestora. Najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum ZUE (lider) i Intop Tarnobrzeg (partner), wynoszącą ponad 15,5 mln zł. Zgodnie z przepisami, zarządca dróg ma teraz 30 dni na zbadanie ofert i wybór najkorzystniejszej.
Gruntowny remont mostu Grunwaldzkiego to jedna z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku. Ekspertyza Politechniki Krakowskiej wykazała, że most może bezpiecznie funkcjonować maksymalnie do 2038 roku. Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby obecna konstrukcja mogła służyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne są pilne prace remontowe.
Etapy modernizacji
Modernizacja mostu będzie podzielona na kilka etapów, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Przygotowano założenia organizacji ruchu dla pierwszego etapu. Remont potrwa 10 miesięcy, z czego przez osiem miesięcy most będzie zamknięty dla samochodów, a przez sześć miesięcy także dla tramwajów. Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja i potrwa przynajmniej do wakacji, w tym czasie ruch na moście zostanie całkowicie wyłączony.
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji:
wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu;
naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji;
przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Według ZDMK, most Grunwaldzki, mimo planowanego remontu, nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 roku planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom rozwijającego się miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.
Źródło: PAP
