Lotnisko w Krakowie radzi sobie coraz lepiej. Mimo piątej fali zarazy w styczniu 2022 obsłużyło pięć razy więcej pasażerów niż przed rokiem

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
W styczniu 2022 r. z usług krakowskiego lotniska skorzystało 323 288 pasażerów. To prawie pięć razy więcej niż w styczniu 2021, gdy przez Polskę i Europę przechodziła tragiczna druga fala pandemii, zamknięte były niektóre granice, m.in. Norwegii i Wielkiej Brytanii i obowiązywały obostrzenia w lotach do większości krajów. Tegoroczny styczniowy wynik Kraków Airport jest wprawdzie o 48,5 proc. gorszy od dotychczasowego rekordu, ustanowionego w styczniu 2020, a więc tuż przed wybuchem pandemii, oraz o 37 proc., gorszy niż w styczniu 2019 r., ale lepszy niż w 2016 r. i zbliżony do wyniku ze stycznia 2017 r. Odbudowa ruchu pasażerskiego w Krakowie-Balicach przebiega więc zgodnie z przewidywaniami ekspertów i planem przygotowanym przez władze największego w Polsce regionalnego portu lotniczego.

- Pierwszy miesiąc nowego roku 2022 potwierdza nasze założenia dotyczące odbudowy, a tym samym sukcesywnego wzrostu ruchu pasażerskiego względem 2021 roku. Pasażerowie chętnie korzystali w styczniu z oferty naszego lotniska, udając się na wypoczynek zimowy zarówno na narty, jak i w poszukiwaniu ciepłych, słonecznych miejsc

– komentuje Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

Perspektywy odbudowy ruchu pasażerskiego w Kraków Airport są dobre. W lutym na krakowskie lotniska powrócą między innymi Ryanair z połączeniem do egzotycznego i słonecznego Agadiru w Maroko, który cieszył się wielkim powodzeniem wśród pasażerów, Norwegian do Kopenhagi oraz Transavia Paryż - Orly. Od 11 lutego swój powrót na krakowskie lotnisko zapowiada także Jet2.com z połączeniami do czterech angielskich miast: Glasgow, Newcastle, Birmingham i Leeds Bradford.

Więcej lotów z Kraków Airport. Ostatnie podrygi koronawirusa?

W poprzedniej dekadzie ruch pasażerski w Kraków Airport rósł z roku na rok, często w tempie dwucyfrowym. W styczniu 2011 krakowskie lotnisko obsłużyło niespełna 180 tys. pasażerów, rok później już 200,7 tys., zaś w 2015 – prawie 262 tys. W styczniu 2016 przekroczona została granica 300 tys. (dokładnie 33,7 tys.), rok później przez największy regionalny port lotniczy przewinęło się nieomal 367 tys. osób, zaś w 2018 – 440,7 tys. W kolejnych latach padały nowe spektakularne rekordy: w styczniu 2019 – 510.621, a w styczniu 2020 – 628.906 pasażerów.

W grudniu 2021 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 6650,29 zł i było o 11,7 proc. wyższe niż rok wcześniej - podał krakowski Urząd Statystyczny. Dane dotyczą firm zatrudniających ponad 9 osób. Jak to wygląda w poszczególnych branżach? Sprawdź na kolejnych slajdach >>>

Szok: przeciętna pensja w Małopolsce to już… 6650 złotych. P...

Jeszcze w lutym 2020, gdy cały świat zastanawiał się nad skutkami potencjalnego rozprzestrzeniania się koronawirusa z Chin, a kierownictwo Kraków Airport wprowadziło już pierwsze zasady bezpieczeństwa, z usług krakowskiego lotniska skorzystało 654, 7 tys. osób. Jednak w marcu liczba ta spadła do 250 tys., zaś w kwietniu – do… 52 osób; a wszystko z powodu pandemii i wprowadzonych wówczas rządowych restrykcji, które w największym stopniu (zamknięcie granic, zakaz lotów) dotknęły właśnie branże lotniczą.

Przez cały rok 2020 od chwili wybuchu pandemii najlepszy wynik zanotował Kraków Airport w sierpniu – 300,4 tys. pasażerów, potem było znowu gorzej, bo Polskę i świat dopadła tragiczna druga fala pandemii i rządy przywróciły drastyczne obostrzenia. W efekcie w listopadzie 2020 krakowskie lotnisko obsłużyło już tylko 60 tys., zaś w grudniu 2020 – 76,5 tys. pasażerów.

Rok 2021 nie zaczął się wcale lepiej: zamknięte granice, m.in. Norwegii i Wielkiej Brytanii, obostrzenia w lotach do większości krajów – wszystko to odbiło się na wyniku i przez cały styczeń 2021 z usług Kraków Airport skorzystało zaledwie 54 353 pasażerów, czyli o 91 proc. mniej niż w styczniu 2020. W marcu 2021 ta liczba jeszcze spadła – do 38,8 tys., ale potem, w miarę znoszenia obostrzeń, znów zaczęła rosnąć: w maju było już ponad 77 tys. podróżnych, a czerwcu ponad 202 tys., a prawdziwy boom nastąpił w wakacje (383,4 tys. w lipcu, ponad 450 tys. w sierpniu). Jesień też była dobra (blisko 450 tys. w październiku i ponad 450 tys. w listopadzie 2021), podobnie jak początek zimy. Wtedy w świecie znów zaczął mieszać koronawirus – tym razem w postaci omikrona. W przekonaniu ekspertów, obecne spowolnienie odbudowy ruchu lotniczego ma jednak charakter przejściowy i wiosną wszystko wróci na ścieżkę wzrostów.

Lotnisko w Krakowie obsłuży w tym roku około 5 mln pasażerów

W czasie podsumowania roku 2021 przedstawiono prognozę ruchu pasażerskiego w Kraków Airport na 2022. Według niej, krakowskie lotnisko obsłuży około 5 mln pasażerów. Gościem specjalnym tegoż podsumowania był Luis Felipe de Oliveira, dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI World), który w swoim wystąpieniu powiedział, że rok 2022 zapowiada się jeszcze niestabilnie ze względu na nowe fale koronawirusa, jednak cała branża lotnicza i turystyczna podejmować będzie wszelkie działania, by podróż lotnicza była komfortowa i bezpieczna, a zasady sanitarne ujednolicone.

- Światowy przemysł lotniczy do poziomu z 2019 r. powinien wrócić w 2025 r.

– mówił w Krakowie Luis Felipe de Oliveira.

- Kraków Airport w 2020 roku dołączył do programu Hidden Disabilities Sunflower, a w 2021 przedłużyliśmy udział w programie na kolejny rok. Projekt ma na celu wsparcie osób z niepełnosprawnościami ukrytymi takimi jak: niedowidzenie, niedosłuch, zespół Downa, padaczka, cukrzyca, depresja, ataki paniki, alzheimer, demencja, spektrum autyzmu, zaburzenia psychiczne, neurologiczne i wiele innych, których nie możemy zdefiniować „gołym okiem” – informuje Natalia Vince, rzecznika Kraków Airport.

Osoby, które na co dzień mierzą się z takimi niepełnosprawnościami, w zależności od rodzaju, mogą potrzebować od osób z otoczenia szczególnej uwagi (mogą niedosłyszeć, niedowidzieć, dostać ataku paniki w tłumie itp.). Program Hidden Disabillites w dyskretny sposób informuje wszystkich dookoła, że osoba która posiada gadżet z widocznym logiem słonecznika na zielonym tle, może potrzebować indywidualnego podejścia przy kontakcie. Na naszym lotnisku smycze z logiem Hidden Disabilities może pobrać każdy pasażer w punktach informacji lotniskowej. Kraków Airport jest pierwszym lotniskiem w Polsce, który wprowadził ten program.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Fala upałów w Polsce. Będzie bardzo gorąco

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu