
Spis treści
60 mln pasażerów rocznie na CPK?
Maciej Lasek, pytany w czwartek w Studiu PAP o zakładane możliwości rozbudowy CPK, który w obecnym wariancie przewiduje obsługę 34 mln pasażerów rocznie powiedział, że będzie ona dostosowana do potrzeb, „nawet do 60 mln pasażerów”.
– Jest przewidziane nawet dobudowanie trzeciej drogi startowej, w tej chwili w zasadzie nie widzimy takiej potrzeby, ale rezerwa jest. (...) Te 60 mln to oczywiście perspektywa naprawdę wielu, wielu lat do przodu, ale z drugiej strony biznes lotniczy wiąże się z wieloma ryzykami. Dziś nie wiemy, jak będzie wyglądała światowa czy europejska polityka klimatyczna i jak to wpływanie na ruch lotniczy – powiedział.
Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że przygotowana (przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold) koncepcja architektoniczna będzie realizowana z „drobnymi poprawkami”, które mają na celu dostosowanie projektu do obecnych potrzeb, a także ograniczenie kosztów zarządzania i eksploatacji lotniska. Podkreślił, że inżynierowie ze spółki CPK wraz z projektantem wypracowali zmiany, które nie „zmieniają nic, jeśli chodzi o zewnętrzną koncepcję i funkcjonalność budynku” dla użytkowników.
Czy CPK powstanie?
Pytany o to, czy gwarantuje, że Centralny Port Komunikacyjny powstanie odpowiedział: „oczywiście”. Dodał, że gdyby decyzja co do budowy lotniska była negatywna, to zostałoby to wprost zakomunikowane opinii publicznej.
Dopytany, czy w takim razie może powiedzieć wprost, że po oddaniu CPK lotnisko Chopina zostanie skasowane wskazał, że dla Okęcia „poszukiwane są dobre rozwiązania”.
– Dzisiaj lotnisko Chopina ma zupełnie inną funkcję, jest kluczem do powodzenia lotniska w Baranowie i tak dziś je traktujemy. To potencjał dla przyszłego CPK – ocenił.
Komponent militarny CPK
Spytany o to, czy w ramach budowy CPK przewidziano tzw. komponent militarny odpowiedział, że po przejrzeniu dokumentacji przygotowanej w czasach rządu PiS ocenił, że „był to bardziej element PR-u, niż coś rzeczywistego”.
– My na tym lotnisku przewidujemy strefę dla komponentu militarnego, ale nie my ją budujemy. Jeżeli MON uzna, że ma środki na zbudowanie takiego elementu, to jest dla niego zabezpieczone miejsce – powiedział.
Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że przygotowywana w ramach CPK infrastruktura, w tym infrastruktura drogowa wokół lotniska powstanie „według standardu dual use”, czyli zarówno cywilnego jak i militarnego.
– To jest wszystko, co robimy i to jest dokładnie to, o czym rozmawiali nasi poprzednicy – dodał.
CPK zwiększy potencjał obronny
Lasek podkreślił, że każda nowo budowana infrastruktura, zarówno w ramach lotniska centralnego, jak lotnisk regionalnych, „zwiększa odporność kraju”.
– Przygotowujemy dzisiaj również inwestycje, które poprawią tę odporność także na innych lotniskach. Lotnisko w Rzeszowie (...), w Krakowie, we Wrocławiu – które będzie hubem NATO, jeżeli chodzi o przeładunek. NATO wybrało właśnie tamto lotnisko, odpowiednio daleko od potencjalnego naszego przeciwnika. Ponadto Zielona Góra, ale również Szczecin – powiedział.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
Źródło: