Mała firma, duże oszczędności w kosztach. Jak to zrobić?

Zbigniew Biskupski AIP
Jak wynika z raportu Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zaledwie 41 proc. małych i średnich firm w Polsce ma szansę utrzymać się na rynku dłużej niż pięć lat. Niewspółmierne względem zysków koszta zmuszają wielu przedsiębiorców do zawieszenia aktywności lub wręcz całkowitej likwidacji firmy. Ale tak wcale być nie musi, bo są proste sposoby ograniczania wydatków na działalność nawet w najmniejszej firmie.

Jak wynika z raportu Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zaledwie 41 proc. małych i średnich firm w Polsce ma szansę utrzymać się na rynku dłużej niż pięć lat. Niewspółmierne względem zysków koszta zmuszają wielu przedsiębiorców do zawieszenia aktywności lub wręcz całkowitej likwidacji firmy.

Stanowią znakomitą większość przedsiębiorstw na terenie kraju, tworzą najwięcej miejsc pracy i odpowiadają za 50 proc. PKB. Małe i średnie firmy to podstawa naszej gospodarki i popularny sposób prowadzenia działalności - rokrocznie powstaje ich blisko trzysta tysięcy.

W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych przedsiębiorstw wynosiła 1.84 miliona, z czego 1.76 miliona, czyli blisko 96 proc. stanowiły firmy mikro. Własnej działalności sprzyjają coraz szybsze procedury, w tym nowo powstała możliwość telefonicznej rejestracji firmy, oraz korzystna koniunktura. Wzrost gospodarczy jest szybszy niż prognozowano: w pierwszym kwartale tego roku odnotowano ponad czteroprocentowy wzrost względem tego samego okresu w roku poprzednim. Dodatkową zachętę stanowi wsparcie z funduszy unijnych, które to na rozwój przedsiębiorstw w latach 2014-2020 przeznaczyły łącznie 20 miliardów euro.

Mała firma, duże oszczędności w kosztach. Jak to zrobić?
mat. prasowe

Brak wolnych środków hamuje działalność

Jednocześnie właściciele małych firm narzekają na niewystarczające środki. Z danych fundacji Startup Poland wynika, że 63% startupów jako główną bieżącą potrzebę wymienia pieniądze. Szczególnie trudne są pierwsze lata działalności: 13.3 proc. biznesów nie przeżywa pierwszego roku, a kolejne 45.69 proc. upada po pięciu latach.
Dlatego w tym okresie szczególnie ważne jest nie tylko pomnażanie zysków, ale i jak najdalej idące cięcie kosztów. Nie musi to jednak oznaczać redukcji etatów lub obniżenia jakości towarów czy świadczonych usług. Zamiast tego warto poszukać okazji do oszczędzania w pomniejszych aspektach działalności: zsumowane mogą znacznie odciążyć budżet bez uszczerbku dla funkcjonowania firmy.

Po pierwsze, nie przepłacaj za prąd

W pierwszej kolejności wskazane jest, by przyjrzeć się rachunkom. Możliwym jest, że przepłacamy za prąd. W takiej sytuacji można zmienić dostawcę, zainwestować w energooszczędne urządzenia, czy też dostosować warunki umowy do rzeczywistego zużycia energii.
Jarosław Mazur, wiceprezes zarządu spółki Elektromont, zapewnia, że renegocjacja umowy na dopasowaną do naszych faktycznych potrzeb może obniżyć rachunki do nawet 20-30 proc.

Alternatywnym rozwiązaniem jest coworking, czyli wynajem przestrzeni biurowej do podziału z innymi firmami.

Wszystkie opłaty są zazwyczaj wliczone w czynsz, który sam w sobie wynosi średnio kilkaset złotych miesięcznie. Ta metoda dzierżawy cieszy się coraz większą popularnością w Polsce i może okazać się rozwiązaniem idealnym dla małych biznesów, które nie potrzebują dedykowanego biura do prowadzenia działalności.

Czytaj też:
Niech cię nie skusi obietnica wysokiej prowizji. Weźmiesz kredyt dla kogoś, możesz nawet trafić za kratki

Tańszych zamienników można szukać również względem narzędzi, jakimi posługujemy się w pracy.

Narzędzia na licencji

Warto przyjrzeć się programom udostępnianym na licencji Open Software License, takich jak chociażby Apache OpenOffice - pakiet oprogramowania biurowego będący nieodpłatnym odpowiednikiem popularnego Microsoft Office, kosztującego 1199 złotych za pojedynczy komputer. Podobnie rzecz się ma z programami graficznymi: miesięczny abonament Creative Cloud dla firm to wydatek minimum 29.99 dolarów, czyli ponad 113 złotych, podczas gdy na rynku dostępnych jest wiele bezpłatnych alternatyw, takich jak Gimp czy Pixlr.

Mała firma, duże oszczędności w kosztach. Jak to zrobić?
mat. prasowe

Tanio stworzymy także stronę internetową, i to nawet bez znajomości języków HTML i CSS. Intuicyjne edytory wizualne pozwalają na budowanie stron metodą „przeciągnij i upuść”. Wiele z nich pobiera drobne opłaty, inne, jak na przykład Mobirise Builder, jest kompletnie darmowa. Nawet bardzo zaawansowane witryny, takie jak sklep internetowy, można uruchomić w oparciu o otwarte oprogramowanie - tu prym wiedzie PrestaShop, używany przez 250 tysięcy biznesów.

Płatne oprogramowanieDarmowe odpowiednikiProgramy biuroweMS Office, iWorkApache Open Office, LibreOffice, Kingsoft Office Suite Free, Google DriveProgramy graficznePhotoshop, Paint Shop ProGIMP, Paint.NET, Pixlr, SeashoreNarzędzia do tworzenia stron internetowychSquarespaceWix, PrestaShop, WordPress, Mobirise Builder

Walka o prowizje bankowe

Kolejnym sposobem na zmniejszenie wydatków firmy jest ograniczenie kosztów transakcji, szczególnie dotkliwie odczuwanych przez drobne przedsiębiorstwa zajmujące się handlem zagranicznym. Większość banków zastrzega sobie minimalną kwotę prowizji, która wynosi średnio 20-30 złotych od jednorazowej transakcji.

Niejednokrotnie czyni to mniejsze operacje finansowe nieopłacalnymi, a do tego dochodzi jeszcze opłata za przewalutowanie i zawyżony kurs. Alternatywą dla tradycyjnej bankowości są serwisy z branży FinTech, które oferują tę samą usługę po znacznie niższych cenach, często niezależnych od przesyłanej kwoty.
Przykładem może być TransferGo. Cytując Magdalenę Gołębiewską z serwisu TransferGo, różnica w kosztach transakcji walutowych pomiędzy bankiem, a rozwiązaniami pozabankowymi wynosi nawet 90 proc.

Kolejną okazję do oszczędzania dają programy lojalnościowe: wspomniane TransferGo oferuje 20 funtów, czyli niemal sto złotych, za każdorazowe polecenie usługi. Otrzymamy je, gdy tylko wskazana przez nas osoba założy konto i wykona transakcję za pośrednictwem platformy.

Korzyści z reklamy online

Wreszcie warto rozważyć reklamę online. W porównaniu do tradycyjnych środków masowego przekazu, portale społecznościowe takie jak Facebook są nie tylko wyraźnie tańsze - dotarcie do dziesięciu tysięcy odbiorców jest możliwe już za około 50 złotych - ale i bardziej miarodajne, a przy odpowiedniej strategii - również skuteczniejsze. Narzędzia oferowane przez serwis pozwalają na precyzyjne targetowanie, obejmujące takie aspekty, jak wiek, miejsce zamieszkania, płeć oraz zainteresowania, dzięki któremu przygotowana przez nas oferta trafia wyłącznie do osób, które są jej potencjalnymi klientami.

Statystyki aktualizowane są w czasie rzeczywistym, co pozwala błyskawicznie ocenić, czy reklama spełnia swoje zadanie i zatrzymać nieudaną promocję, nie tracąc budżetu. Menadżer reklam na Facebooku posiada także opcję śledzenia konwersji, co pozwoli nam dowiedzieć się, czy dane działanie skłoniło odbiorców do skorzystania z oferty. Oczywistym kierunkiem jest również korzystanie z darmowego Google Analytics, który pozwala na dokładne śledzenie ruchu na stronie i jego źródeł. Tak dokładne statystyki, jakie oferuje narzędzie, łatwo pokażą kanały, w które warto inwestować.

Obejrzyj wideo:

60 sekund biznesu: Wysokość wynagrodzenia już nie jest tak ważna dla pracownika jak...

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcel

Oszczędności to temat rzeka :P. Ja na przykład zacząłem ostatnio korzystać z bliskapaczka.pl dzięki czemu mniej płacę za przesyłki, a wysyłam je masowo. Na wszystkim można w sumie zaoszczędzić, jak się człowiek dobrze postara :).

M
Marcel

Sposobów jest sporo. Wystarczy poszperać w necie. Na kosztach prądu np. można przyoszczędzić. Przeniosłem się do energii dla firm, a faktury mam mniejsze. Paliwo też zamierzam zamawiać hurtowo.

O
Ola

Ja prowadzę niewielką jednoosobową działalność. Z reguły pracuję z domu ale jak muszę domknąć jakiś projekt czy zorganizować spotkanie z klientem to korzystam z platformy sharespace.pl gdzie mogę wynająć nawet na 1 dzień salkę czy przeszklone biuro. Przystępne ceny i wiele ciekawych miejsc na terenie całego kraju. To dla mnie spora oszczędność bo nie ponoszę stałych miesięcznych kosztów za wynajem lokalu.

m
melon

Duże oszczędności to kupowanie paliwa hurtem i wybieranie tańszych zamienników. Mam kilka aut na placu i kupuje do nich części z delphi. Dłużej trzymają niż używki a tańsze od nowych orginałów. Firmowe auta robią miesięcznie po kilkanaście tys. km wiec muszą być cały czas na chodzie.

h
http://netpoint.systems

Reklama na facebooku to mrzonka , ludzie spedzajacyc tam czas nie sa w trybie tzw kupowania, to strata pieniedzy i czasu. Do budowania swiadomosci marki jest to ok, tylko pytanie kogo stac na wydanie milionow w zbudowanie swiadomosci marki ....

h
hmm

po jaką cholerę redukować koszty?
to się przecież nie opłaca, tylko wpadnie się w II-gi albo i III-ci próg podatkowy.

Masa tych kosztów jest lewa, albo przynajmniej wytwarzana przez konsumpcję prywatną.