- Poziom wydatków zwiększył się. Wydamy o 5 proc. więcej niż przed rokiem. Rodzina średnio wyda 1521 zł. Największą kwotą w tym koszyku będą prezenty. Na drugim miejscu znajdują się artykuły spożywcze. Dalej pojawiają się wydatki na spotkania towarzyskie i podróże, to wszystko tworzy ten koszyk- tłumaczy w rozmowie z AIP Jan Kisielewski, Deloitte.
Polacy deklarują, że na bożonarodzeniowe prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi przeznaczą średnio 1 521 zł. Jest to więcej o 5 proc. w stosunku do tego, ile wydali na poprzednie święta. Kolejny rok z rzędu Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 36 proc. (547 zł) bożonarodzeniowego budżetu, podczas gdy jedzenie 524 zł (34 proc.). Na podróże i spotkania towarzyskie planują wydać odpowiednio 324 i 126 zł. Polaków do wydawania więcej skłaniają przede wszystkim akcje promocyjne (44 proc.) i fakt, że dysponują większymi środkami niż rok wcześniej (28 proc.)- wynika z międzynarodowego badania Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”.
- Jesteśmy krajem, który wydaje najmniej spośród badanych krajów. Mniej niż my wydaja tylko Holendrzy. Jednocześnie jesteśmy krajem, który bardzo dużo wydaje na artykuły spożywcze. To pozycja która proporcjonalnie waży u nas dużo więcej niż na innych badanych rynkach- mówi Kisielewski.- Prawdopodobnie wynika to z tego, że nasza sytuacja ekonomiczna poprawia się a być może z tego, że podchodzimy tradycyjnie do świąt i uważamy, że nie może niczego brakować na naszym wigilijnym stole- dodaje.
Jaki prezent spodziewamy się znaleźć pod choinką? W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, są to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również książki i czekoladki. A jakimi prezentami my zamierzamy obdarować najbliższych? Przede wszystkim będą to kosmetyki i perfumy, a także książki. Tuż za nimi znalazły się słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują książki, czekoladki i gry komputerowe. Do prezentów najchętniej kupowanych dzieciom należą zabawki konstrukcyjne, zabawki kreatywne i artystyczne oraz lalki i zabawki pluszowe.
- Kupujemy na przełomie listopada i grudnia ale nadal większość z nas kupuje prezenty w grudniu w ostatnich dwóch tygodniach przed świętami. Jednak z roku na rok obserwujemy, że zaczynamy kupować trochę. Jednak ta gorączka przedświątecznych zakupów zaczyna się dwa tygodnie przed świętami i wtedy większość ludzi pójdzie po prezenty do sklepów- wyjaśnia ekspert.
Największa grupa, bo 38 proc. respondentów wybierze się po prezenty między 1 a 15 grudnia. Jedna piąta z zakupami wstrzyma się niemal do ostatnich dni przed Wigilią. Z kolei jedna czwarta prezenty kupi lub kupiła już w listopadzie.
- Nadal królują sklepy stacjonarne. Królują dlatego, że kupujemy tam, artykuły spożywcze które stanowią znaczący element w naszych świątecznych wydatkach. Natomiast sklepy internetowe również rosną wartości. Jednak więcej kupujemy offline ale rosną oba kanały. Nie jest tak,że ten kanał offline, czyli tradycyjnych sklepów gdzieś się zmniejsza. On też rośnie, wolniej od tego online natomiast kupujemy więcej, chodzimy więcej po tych sklepach i to widać w wynikach badania- podsumowuje Kisielewski.