Spis treści
Nieruchomości premium to najbezpieczniejsza inwestycja?
Podczas gdy przeciętny klient na rynku nieruchomości martwi się rosnącymi ratami kredytu, zamożniejsi kupują za gotówkę mieszkania i domy warte miliony. Nie chodzi jednak tylko o mieszkanie w luksusie – segmentem premium interesują się głównie inwestorzy, ponieważ trudniej tu stracić pieniądze wskutek rozmaitych kryzysów.
– Nieruchomości od zawsze stanowią najbezpieczniejszą lokatę kapitału, a ostatnie lata potwierdzają, że segment premium jest odporny na wszelkie zawirowania rynku. Dobra luksusowe swoją wartość utrzymują nawet podczas największych kryzysów – zapewnia Małgorzata Nowodworska, Sales and Marketing Director w Angel Poland Group.
Modny styl kultowej holenderskiej marki
Opinię tę potwierdzają liczby. Jak podaje Businessinsider.com.pl, rynek premium od lat cały czas rośnie, a w ubiegłym roku jego wartość przekroczyła już 2,3 mld zł. Działo się tak nawet mimo faktu, że o mieszkaniach i domach premium można mówić w zasadzie tylko w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście oraz że nieruchomości te stanowią zawsze zaledwie kilka procent lokalnego rynku. Zdaniem wielu ekspertów również w 2022 r. zainteresowanie rynkiem premium pozostanie wysokie.
[Czeka nas – przyp. red.] utrzymanie trendu wzrostowego cen, jednakże z mniejszą dynamiką i jeszcze mniejszą podażą apartamentów z segmentu premium na rynku pierwotnym – prognozuje Nowodworska.
Warto dodać, że polskie nieruchomości premium stanowią łakomy kąsek także dla zagranicznych inwestorów, m.in. dlatego, że w porównaniu z podobnymi obiektami na Zachodzie są znacznie tańsze. Przykładem może być londyńska rezydencja Hyde Park One, gdzie cena metra kwadratowego to w przeliczeniu aż... 530 tys. zł.
Jaki luksus kupuje się za miliony?
O segmencie premium można mówić, gdy cena mieszkania przekracza 1 mln zł. To jednak zaledwie dolna granica cenowa – górna w zasadzie nie istnieje. Za przykład może posłużyć blisko 200-metrowy apartament we wrocławskiej inwestycji Bernardyńska., realizowanej przez TOSCOM. Wartość tego jasnego mieszkania z dużą jadalnią oszacowano na 6 mln zł. Z kolei w krakowskiej inwestycji Angel Stradom łączna wartość apartamentów sprzedanych do końca 2021 r. sięgnęła 160 mln zł.
– Jednym z głównych czynników cenotwórczych nieruchomości segmentu premium obok ich lokalizacji i standardu jest cała infrastruktura wokół nich – wyjaśnia Nowodworska. – W naszej najnowszej inwestycji Angel Stradom żaden z apartamentów nie wychodzi na ulicę, wszystkie są schowane w środku ogrodu, a tuż obok mamy Zamek Królewski na Wawelu.
Oprócz lokalizacji na cenę luksusu wpływają także elementy takie jak jakość wykończenia, użyte materiały i bezpośrednie sąsiedztwo inwestycji (położone obok siebie luksusowe obiekty podwyższają wzajemnie swoją wartość). Nie bez znaczenia jest też unikatowość każdego apartamentu, a także długa lista wygód, jakie oferują budynki.
– W budynku do dyspozycji mieszkańców jest lobby z całodobową ochroną, centrum fitness i strefa SPA oraz sala zabaw dla dzieci. W podziemnej części przewidzieliśmy stację ładowania pojazdów elektrycznych oraz rowerownię – wylicza udogodnienia dostępne w inwestycji Angel Wrocław Iwona Jurczenko, Sales and Marketing Director – West w Angel Poland Group.
To właśnie za pomocą udogodnień inwestycje premium konkurują ze sobą – klienta ma przyciągnąć obietnica wygód, jakich nie znajdzie nigdzie indziej. Ważnym elementem jest też jednak opcja dostosowania apartamentu do indywidualnych potrzeb.
– Kluczowym elementem dla klientów kupujących lokale luksusowe dla siebie są wszelkie udogodnienia, odpowiednie dla segmentu najwyższej klasy projektów mieszkaniowych. Wśród nich znajdują się takie elementy jak usługi concierge, strefa SPA lub basen, przestrzenie do pracy czy spotkań biznesowych. Zyskującą na znaczeniu usługą jest też wykończenie mieszkania w standardzie „wchodzisz i mieszkasz”, na które składa się zaprojektowanie wnętrza zgodne z indywidualnymi preferencjami, prace wykończeniowe i aranżacyjne oraz pełne wyposażenie i umeblowanie mieszkania, tak by klient od razu mógł przeprowadzić się do gotowego lokum. Zarówno zakres, jak i jakość tego typu udogodnień niespotykana jest w innych segmentach rynku mieszkaniowego – zauważa Krzysztof Białkowski, właściciel firmy Saniwell.
Nastrojowe światło w domu i ogrodzie
Zamożni kupują też spersonalizowane quady i... wędki
Jak się okazuje, osoby zamożne nabywają chętnie nie tylko nieruchomości. Według raportu Bain & Company szybko rośnie cały globalny rynek dóbr luksusowych, który w 2025 r. może osiągnąć wartość nawet 380 mld euro. Zdaniem ekspertów pieniądze na luksusy będą najchętniej wydawać osoby przed 40. rokiem życia.
Dziś do najchętniej kupowanych dóbr luksusowych należą:
- samochody,
- quady w unikalnych kolorach,
- designerska odzież,
- perfumy,
- akcesoria sportowe,
- spersonalizowane kije do golfa,
- ręcznie robione wędki.
To właśnie na rękodzieło stawia dziś wiele luksusowych marek, by skusić klientów. Przedmioty wykonane przez rzemieślników, często na zamówienie, są unikalne, co dodatkowo podnosi ich wartość. Liczby potwierdzają, że ta strategia marketingowa się sprawdza – segment marek luksusowych odnotował w skali roku wzrost aż o jedną czwartą.
Koniec hotelu Marriott w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?