Obowiązkowe OC: 3.10.2018. Znowu czeka nas lawinowa podwyżka składek?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Zaktualizowano 
Wzrost limitów ochrony polis OC jest normalną procedurą, która wynika z unijnego ustawodawstwa. 123RF
Rząd musi podnieść maksymalne limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach obowiązkowych polis OC. Pojawiają się obawy, że spowoduje to wzrost składek.

Rząd planuje podwyższenie maksymalnych limitów odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach komunikacyjnego OC. Jednak te plany nie powinny być zaskoczeniem, ponieważ Unia Europejska już jakiś czas temu zadecydowała o wzroście poziomu ochrony dotyczącej obowiązkowych polis dla kierowców. Niektóre osoby obawiają się, że taka zmiana będzie skutkowała kolejnymi podwyżkami kosztu OC.

Przeczytaj także:

Średnia szkoda z OC jest o wiele niższa od limitów

W ramach wprowadzenia warto podkreślić, że wzrost limitów ochrony polis OC jest normalną procedurą, która wynika z unijnego ustawodawstwa- uspokajają eksperci Ubea.pl. Taka korekta zakresu ochrony jest wykonywana co pięć lat i uwzględnia poziom inflacji notowany na terenie Unii Europejskiej. Zgodnie z unijnymi wymaganiami polski rząd zamierza następująco podwyższyć maksymalny poziom świadczeń wypłacanych przez ubezpieczycieli na podstawie OC sprawcy wypadku:

  • likwidacja szkód osobowych - 5,21 mln euro na jedno zdarzenie drogowe niezależnie od liczby poszkodowanych (obecnie - 5,00 mln euro na jedno zdarzenie drogowe bez względu na liczbę poszkodowanych)
  • likwidacja szkód majątkowych - 1,05 mln euro na jedno zdarzenie drogowe niezależnie od liczby poszkodowanych (obecnie - 1,00 mln euro na jedno zdarzenie drogowe bez względu na liczbę poszkodowanych)

Zarówno planowane, jak i obecne limity odpowiedzialności ubezpieczycieli komunikacyjnych, wydają się bardzo wysokie w relacji do przeciętnej wartości odszkodowań oraz zadośćuczynień. Według obliczeń Andrzeja Prajsnara, eksperta Ubea.pl, średnia wartość szkody zlikwidowanej przy pomocy obowiązkowego OC dla posiadaczy pojazdów lądowych wynosiła:

  • 2014 r. - 5841 zł
  • 2015 r. - 6768 zł
  • 2016 r. - 6623 zł
  • 2017 r. - 6971 zł

Trzeba zdawać sobie sprawę, że wypadki skutkujące wypłatą świadczeń zbliżonych do limitu ochrony OC dla kierowców w praktyce zdarzają się bardzo rzadko.

Amortyzacja samochodu wartego nawet 150 tysięcy, koniec z kilometrówką i ewidencją przebiegu pojazdu. Rewolucyjne zmiany w podatkach od prywatnego samochodu wykorzystywanego w firmie. Sprawdź szczegóły, klikając w ten tekst!

Ubezpieczyciele wezmą pod uwagę historyczne dane

Już od pewnego czasu pojawiają się obawy, że zwiększenie maksymalnych limitów odpowiedzialności ubezpieczycieli komunikacyjnych będzie dobrym pretekstem do kolejnych podwyżek kosztu polis OC dla kierowców.

W tym kontekście dobrą wiadomością są wnioski z oceny skutków regulacji dołączone do projektu ustawy podnoszącej limity gwarancyjne ubezpieczeń obowiązkowych (zobacz: Projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - numer z wykazu UC 127). Autorzy oceny skutków regulacji powołują się na konsultacje Polskiej Izby Ubezpieczeń z zakładami ubezpieczeniowymi.

W ramach tych niedawnych konsultacji ubezpieczyciele komunikacyjni zadeklarowali, że wzrost maksymalnych sum gwarancyjnych o 4% - 5% nie wpłynie znacząco na składki obowiązkowych polis OC.

Indywidualne decyzje dotyczące nowych taryf podejmą poszczególne zakłady ubezpieczeń na podstawie swoich danych historycznych o szkodowości. Ubezpieczyciele wezmą pod uwagę na przykład liczbę szkód komunikacyjnych o koszcie zbliżonym do ustawowego limitu” - podsumowuje Prajsnar.

Amortyzacja samochodu wartego nawet 150 tysięcy, koniec z kilometrówką i ewidencją przebiegu pojazdu. Rewolucyjne zmiany w podatkach od prywatnego samochodu wykorzystywanego w firmie. Sprawdź szczegóły, klikając w ten tekst!

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: Polska musi się przeprosić z OZE, ale kar nie uniknie

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 110

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
podatek

podatek od motoryzacji wszędzie podatki PIS=PO=Izrael=niewolnictwo

B
Bolek

Składki nie powinny wzrosnąć, ponieważ w zasadzie nie istnieją przypadki wypłacania odszkodowań z OC w wysokościach zbliżonych do sum gwarancyjnych. Podniesienie tych sum może być jednak pretekstem dla T.U. do podniesienia cen, celem osiągnięcia większych zysków, jednak zdrowa konkurencja powinna temu zapobiec.

O
Oc

Złodzieje tyle w temacie

Z
Zenon

Powiedzmy sobie szczerze...jak zyski moga wykazywac podmioty ktore nic nie wytwarzają? To złodzieje z milionowymi wyludzeniami chronionymi przez państwo i przez te państwo uczestniczqce w podziale łupów z zawyżonych stawek ubezpieczeń !!!!!

A
A

Wystarczy spojrzec na firmy, ktore wykazuja zero dochodu, osoby przepisujace caly majatek na rodzine, zatrudnionych na czarno, ze nie ma z czego sciagac alimentow. I jak taki delikwent mi rozwali auto, to nie chcę sie pozniej bujac po sadach celem uzyskania odszkodowania. Chce, by mial wykupione ubezpieczenie, ktore pokryje moje straty bez mojej wiekszej ingerencji.

M
Myślący

A jaka jest minimalna pensja w Austrii ??

W
Wojciech

Zaglosowalem na nie dlatego, że OC w ogóle nie powinno być obowiązkowe dla nikogo. Jeżeli coś jest przymusowe to jest złe i sprowadza nas do bezmozgowych niewolników. Każdy myślący na przyszłość, wolny człowiek, powinien sam zdecydować i wybrać formę zabezpieczenia siebie w razie gdyby został sprawcą czyjejś tragedii lub zwykłej kolizji. Zwiększa to konkurencyjność oferty na rynku i jej zakres. A tak to mamy przymus, rosnące ceny, wpływ polityków i dziury w kasie państwa i tak na prawdę zero ochrony. Ale jak się żyje w 4 Socjalistycznej Rzeszy to co się spodziewać.

b
bobik

nie za ugnie się pod naciskiem, jak to określają lewaków?

Ł
Łysy

W Austrii podstawowe ubezpieczenie ok 80euro/miesiac także tanio macie

Ł
Łysy

W Austrii podstawowe ubezpieczenie ok 80euro/miesiac także tanio macie

D
Dygu

Tak biorą bardzo szybko ale wypłacić nawet gdy wszystko jasne to jest problem

R
Rychu

Tak! Ciagle to samo! A jak sie cos nalezy z OC z powodu wypadku w ktorym czlowiek ucierpial to juz trzeba sie meczyc o cos co niby sie nalezy! To wszystko co wtedy czlowiek przechodzi to jest zenujace.

R
Rychu

Tylko podwyzki! A jak cos sie nalezy z OC z powodu wypadku w ktorym czlowiek ucierpial trzeba sie o wszystko szarpac

S
Sławek 45

Nie zatrowaja środowiska dlaczego maja płacić OC. Najlepiej wydoic wszystkich ubogich zacznijcie od siebie co wymyślacie takie glupoty

G
Gal

A kiedy Unia Europejska zdecyduje żeby wyrównać płacę w całej unii? Bo poza zarobkami we wszystkim już dogonilismy zachodnia Europę. Żydowsko niemiecki Kał !ps.moze niech unijni urzędnicy zarabiają np. Średnia krajowa Bulgari

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3