https://strefabiznesu.pl
reklama

Odbudują spalone centrum handlowe. Projekt ma zielone światło

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Grupa Mirbud utrzymuje portfel zleceń (backlog) na poziomie 8 mld zł i nie zamierza zwalniać tempa. Celem na koniec 2025 roku jest osiągnięcie 10 mld zł w zakontraktowanych inwestycjach.
Grupa Mirbud utrzymuje portfel zleceń (backlog) na poziomie 8 mld zł i nie zamierza zwalniać tempa. Celem na koniec 2025 roku jest osiągnięcie 10 mld zł w zakontraktowanych inwestycjach. FOT. LUKASZ KACZANOWSKI/POLSKA PRESS
Grupa Mirbud utrzymuje portfel zleceń (backlog) na poziomie 8 mld zł i nie zamierza zwalniać tempa. Celem na koniec 2025 roku jest osiągnięcie 10 mld zł w zakontraktowanych inwestycjach. Firma intensyfikuje działania w segmencie kolejowym, rozwija budownictwo kubaturowe i drogowe, a także przygotowuje się do odbudowy spalonego centrum handlowego Marywilska 44.

Spis treści

Podczas ostatniej konferencji wynikowej członek zarządu i dyrektor finansowy Mirbudu, Paweł Korzeniowski, poinformował, że spółce udało się utrzymać portfel zamówień na poziomie 8 mld zł.

— Aktualnie podpisujemy kontrakty na taką wartość, jaką realizujemy — powiedział. — Ale naszym celem na koniec 2025 roku jest dojście do 10 miliardów złotych.

To ambitny plan, ale biorąc pod uwagę aktywność grupy na rynku i nadchodzące inwestycje, jego realizacja wydaje się realna. Tylko w I kwartale 2025 roku wartość wygranych przetargów sięgnęła 1 mld zł, z czego 571 mln zł to już podpisane umowy.

Kolejowy ofensywa: 13 mld zł w ofertach

Szczególne nadzieje spółka wiąże z rozwojem działalności w segmencie infrastruktury kolejowej. W najbliższych dwóch miesiącach Mirbud planuje złożyć oferty na realizację projektów o łącznej wartości ponad 13 mld zł.

— Liczymy, że z tego pozyskamy co najmniej 1 mld zł kontraktacji jeszcze w tym roku — zaznaczył Korzeniowski.

Spółka działa w tym segmencie w konsorcjach, głównie z firmą Torpol, ale podkreśla, że zamierza mieć dominującą rolę w realizowanych projektach. Nowe zlecenia mają w przyszłości przełożyć się na roczne przychody rzędu 300–500 mln zł.

Waloryzacja kontraktów i wpływ wojny w Ukrainie

Mirbud liczy również na zwiększenie waloryzacji kilku kontraktów infrastrukturalnych, zawartych jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie. Jak przyznają przedstawiciele spółki, obecne umowy nie rekompensują wzrostu kosztów materiałów i robocizny. Stąd oczekiwania, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwiększy stopę waloryzacji do poziomu 21%. To ważne szczególnie w kontekście kontraktów drogowych.

— Mirbud obecnie realizuje ich aż 39, z czego 6 zbliża się do ukończenia, a 27 jest jeszcze na wczesnym etapie. — Te projekty będą generować większe przychody dopiero w kolejnych kwartałach — podkreśla Korzeniowski.

Deweloperka i kubatura: stabilny rozwój

W segmencie budownictwa kubaturowego (budynki mieszkalne, komercyjne, hale), Mirbud ma obecnie 8 kontraktów bliskich zakończenia i 7 na początkowym etapie realizacji. Przy obecnym tempie prac, spółka spodziewa się wzrostu przychodów w tym obszarze w drugiej połowie roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Na rynku deweloperskim firma planuje sprzedaż 350–400 mieszkań w 2025 roku. Trwają też prace nad przygotowaniem aż 300 umów przedwstępnych na rok 2026, co ma zagwarantować kontynuację stabilnych przychodów z tego segmentu.

Marywilska 44: odbudowa z zielonym światłem

Jednym z symbolicznych projektów spółki będzie odbudowa centrum handlowego Marywilska 44 w Warszawie, które spłonęło w maju 2024 roku.

— Mamy już zatwierdzony nowy plan zagospodarowania przestrzennego, który umożliwia odtworzenie hali w pierwotnym kształcie. Trwa procedura uzyskiwania pozwolenia na budowę — poinformował Korzeniowski.

Nowa inwestycja ma być zgodna z nowoczesnymi standardami budownictwa i pełnić funkcję regionalnego centrum handlowo-usługowego.

Mirbud rośnie w siłę

Mirbud konsekwentnie umacnia swoją pozycję jednego z liderów polskiego rynku budownictwa infrastrukturalnego. Według danych branżowych (źródło: PMR, Eurobuild), firma znajduje się w pierwszej piątce największych wykonawców robót drogowych w Polsce i ma ambicję zwiększać swoją obecność także w budownictwie przemysłowym, energetycznym i kolejowym.

W perspektywie dekady, eksperci branżowi wskazują, że segment infrastruktury kolejowej i tzw. budownictwa „dual-use” (cywilno-wojskowego) może stać się jednym z motorów wzrostu całego sektora budowlanego w Polsce, wspieranego środkami z KPO i funduszy unijnych.

— Strategia Mirbudu jest dziś jedną z najbardziej spójnych na rynku. Spółka łączy aktywność w wielu segmentach z konsekwentnym budowaniem portfela zleceń, co daje stabilność finansową i dużą elastyczność w działaniu — podsumowuje analityk rynku budowlanego z firmy doradczej Spectis.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Nowy system transakcyjny GPW bez opóźnień. Znamy termin

Nowy system transakcyjny GPW bez opóźnień. Znamy termin

Duży bank dofinansuje farmy wiatrowe na Bałtyku

Duży bank dofinansuje farmy wiatrowe na Bałtyku

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu