Odcinkowy pomiar prędkości. Nie popełniaj tych błędów! Wkrótce więcej kontroli

Mariusz Michalak
Jak skuteczność OPP wygląda w statystykach? Według CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych tego typu kontrolą spadła o 57%, co przełożyło się na 71% mniej ofiar śmiertelnych i o 56% mniej rannych w wypadkach.
Jak skuteczność OPP wygląda w statystykach? Według CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych tego typu kontrolą spadła o 57%, co przełożyło się na 71% mniej ofiar śmiertelnych i o 56% mniej rannych w wypadkach. Krzysztof Kapica
Fotoradary w pierwszej połowie 2022 roku zarejestrowały ponad pół miliona wykroczeń, w tym niemal 95 tys. odnotowały urządzenia Odcinkowego Pomiaru Prędkości – wynika z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W tym roku w Polsce pracuje 527 fotoradarów, co oznacza, że każde takie urządzenie wykryło w pierwszym półroczu ponad 770 wykroczeń. Z kolei urządzeń Odcinkowego Pomiaru Prędkości działa w tej chwili 32, czyli każde z nich zarejestrowało niemal 3 tys. zdarzeń. Skuteczność działania tych systemów potwierdzają też efekty pracy OPP znajdującego się w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, na drodze S2. W ciągu pierwszej połowy 2022 roku system zarejestrował 26,8 tys. naruszeń przepisów. Dla porównania, wszystkie fotoradary i OPP zarejestrowały w stolicy łącznie 123,5 tys. naruszeń.

– Dodam, że w ubiegłym roku policja odnotowała prawie 23 tys. wypadków na drogach publicznych. Jeśli przyjrzymy się statystykom, szybko zauważymy pewną prawidłowość – od lat najważniejsze przyczyny wypadków to nieustąpienie pierwszeństwa i nadmierna prędkość. To zawsze numer jeden i dwa. W zależności od kategorii wypadku czasem zamieniają się miejscami. Ta prawidłowość pokazuje, jak ważne zadanie stoi przed systemami kontroli prędkości, szczególnie OPP. Sygnały o ich skuteczności płyną m.in. od zarządców dróg, kontroli transportu, a także NIK, której raport pokazał, że pomiary odcinkowe rejestrują średnio o połowę więcej wykroczeń niż fotoradary – mówi Aleksander Dębski, Kierownik Produktów ITS w Sprint S.A.

Jak skuteczność OPP wygląda w statystykach? Według CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych tego typu kontrolą spadła o 57%, co przełożyło się na 71% mniej ofiar śmiertelnych i o 56% mniej rannych w wypadkach.

Odcinkowy pomiar prędkości. Więcej pomiarów prędkości na polskich drogach

Obecnie pod kontrolą OPP znajduje się 171,1 km tras. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim – razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. W tej chwili odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. – to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa. Jednym słowem, szansa na spotkanie OPP w trasie jest coraz większa. Jak więc prowadzić auto na takim odcinku, aby nie stwarzać zagrożenia na drodze i nie narazić się na mandat? Wystarczy pamiętać o trzech zasadach.

Lista nowych punktów odcinkowego pomiaru prędkości:

  • woj. mazowieckie, S7, obwodnica miasta Białobrzegi
  • woj. mazowieckie, DK 50, obwodnica miasta Mszczonów
  • woj. mazowieckie, DW 579, Natolin – Chrzanów Duży – grodzisk Mazowiecki
  • woj. mazowieckie, DW 719, Kanie – Otrębusy
  • woj. łódzkie, A1, Pomorzany – Bociany
  • woj. łódzkie, S14, Dobroń – Pabianice Północne
  • woj. łódzkie, DP 1120E, Chocianowicka – Łaskowice
  • woj. łódzkie, DW 485, Bychlew – Jadwinin
  • woj. łódzkie, DK 70, Mokra Prawa
  • woj. podkarpackie, DK 9, Nowa Dęba od Łagockiego 113 do Korczaka 16
  • woj. podkarpackie, DK 19, Dukla, Trakt Węgierski
  • woj. podkarpackie, DK 77, Nisko, ul. Sandomierska
  • woj. podkarpackie, DW 835, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka
  • woj. podkarpackie, DP 1391, Nosówka, ul. Dębicka
  • woj. dolnośląskie, A4, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie
  • woj. dolnośląskie, DW 403, Bierzów – Przylesie
  • woj. dolnośląskie, DG 105392D, Wrocław, ul. Jana III Sobieskiego
  • woj. zachodniopomorskie, DK 10, Piecnik – Nieradz
  • woj. zachodniopomorskie, DW 151, Łubianka – Brynka
  • woj. lubuskie, DK 24, Chełmsko – Przytoczna
  • woj. lubuskie, DK 27, Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzański
  • woj. lubuskie, DK 32, Sudoł – Radomia
  • woj. lubuskie, DW 132, Motylewo – Łupowo
  • woj. małopolskie, A4, Balice – Rudno
  • woj. małopolskie, Kęty, ul. Jana III Sobieskiego
  • woj. śląskie, DK 88, Gliwice, Al. Jeziorańskiego
  • woj. śląskie, DK 88, Zabrze, Al. Jeziorańskiego
  • woj. śląskie, DW 902, Katowice, Trasa Renców
  • woj. śląskie, DW 929, Jankowice – Świerklany
  • woj. opolskie, DW 416, Kietlice – Klisino
  • woj. wielkopolskie, A2, Leonia – Żdżary
  • woj. wielkopolskie, S11, Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica
  • woj. kujawsko-pomorskie, A1, Nowy Ciechocinek – Kałęczynek
  • woj. kujawsko-pomorskie, DK 16, Rogoźno Zamek – Kłódka
  • woj. kujawsko-pomorskie, DW 251, Rycerzewo
  • woj. pomorskie, A1, Swarożyn
  • woj. pomorskie, DW 211, Borowo, od ul. Gdańskiej do Turystycznej
  • woj. lubelskie, DW 801, Gołąb
  • woj. lubelskie, DW 844, Hrubieszów

Odcinkowy pomiar prędkości. Na to zwróć uwagę!

Unikaj „efektu kangura”

Chodzi o gwałtowne hamowanie w miejscu kontroli i przyspieszanie, tuż po minięciu odcinka. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w miejscach, gdzie pracują fotoradary, ale przy OPP też może się to wydarzyć. System jest skonstruowany w taki sposób, aby kierowca zdążył zauważyć miejsce rozpoczęcia pomiaru prędkości i w efekcie mógł płynnie zwolnić, nie stwarzając zagrożenia i nie ryzykując mandatu. Jeśli za OPP chcesz przyspieszyć – nie rób tego gwałtownie i dostosuj prędkość do sytuacji.

Zwracaj uwagę na znaki drogowe

O umiejscowieniu Odcinkowego Pomiaru Prędkości informują znaki D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. Umieszcza się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka. Obserwacja oznakowania pozwoli ci przygotować się na spotkanie z systemem i dostosowanie prędkości. O obecności OPP na drodze informują też aplikacje dla kierowców.

Nie zwalniaj do prędkości znacznie niższej niż dopuszczalna

To częsta przypadłość wielu kierowców, którzy w miejscu pracy urządzeń pomiarowych zwalniają do niewielkiej prędkości, znacznie poniżej dopuszczalnej. W efekcie dochodzi do tamowania ruchu, co wcale nie jest bezpieczną sytuacją na drodze. Może to oznaczać, że w sznurze pojazdów znajdzie się niepokorny kierowca, który zdecyduje się na niebezpieczne manewry i łamiąc przepisy doprowadzi do poważnego wypadku. Pamiętaj o zasadzie „myśl i przewiduj” – nie wszyscy kierujący są cierpliwi.

– Chciałbym podkreślić ważną rzecz: Odcinkowe Pomiary Prędkości nie są instalowane na złość kierowcom, ale właśnie z myślą o nich i poprawie bezpieczeństwa na drodze. OPP dają kierującym czas na odpowiednią reakcję i wymuszają utrzymanie bezpiecznej prędkości na dłuższym odcinku niż w przypadku fotoradaru. Przywołane wcześniej dane statystyczne pokazują, że ten system jest skuteczny, co powinno być dobrym sygnałem także dla zarządców dróg, którzy chcą poprawy bezpieczeństwa w ruchu. Dodam, że przy montażu OPP można wykorzystać istniejącą infrastrukturę, bez konieczności inwestowania w drogie konstrukcje wsporcze nad pasami ruchu. W tej chwili OPP będzie spotykana coraz częściej na autostradach, drogach szybkiego ruchu i tunelach, bo właśnie tam zwykle sprawdzają się lepiej niż fotoradary – dodaje Aleksander Dębski ze Sprint S.A.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Z jaką prędkością można bezkarnie jechać pomiędzy masztami pomiarowymi? Odpowiedź jest prosta - ile dała fabryka. Bo urządzenie mierzy czas i przelicza stosownie do odległości pomiędzy masztami na prędkość. Czyli koleś, który spieszy się po browara do sklepu wewnątrz strefy może stosownie do potrzeb łamać prawo, bo i tak swoje odstoi w kolejce po piwo przed jazdą poza maszt wyjazdowy. Tak samo jak określić prędkość pojazdu, który na stałe parkuje w strefie pomiarowej, czy pukać do kierowcy czy śpi, czy może zbiera się do dalszej jazdy.?
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu