W tym roku w Polsce pracuje 527 fotoradarów, co oznacza, że każde takie urządzenie wykryło w pierwszym półroczu ponad 770 wykroczeń. Z kolei urządzeń Odcinkowego Pomiaru Prędkości działa w tej chwili 32, czyli każde z nich zarejestrowało niemal 3 tys. zdarzeń. Skuteczność działania tych systemów potwierdzają też efekty pracy OPP znajdującego się w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, na drodze S2. W ciągu pierwszej połowy 2022 roku system zarejestrował 26,8 tys. naruszeń przepisów. Dla porównania, wszystkie fotoradary i OPP zarejestrowały w stolicy łącznie 123,5 tys. naruszeń.
– Dodam, że w ubiegłym roku policja odnotowała prawie 23 tys. wypadków na drogach publicznych. Jeśli przyjrzymy się statystykom, szybko zauważymy pewną prawidłowość – od lat najważniejsze przyczyny wypadków to nieustąpienie pierwszeństwa i nadmierna prędkość. To zawsze numer jeden i dwa. W zależności od kategorii wypadku czasem zamieniają się miejscami. Ta prawidłowość pokazuje, jak ważne zadanie stoi przed systemami kontroli prędkości, szczególnie OPP. Sygnały o ich skuteczności płyną m.in. od zarządców dróg, kontroli transportu, a także NIK, której raport pokazał, że pomiary odcinkowe rejestrują średnio o połowę więcej wykroczeń niż fotoradary – mówi Aleksander Dębski, Kierownik Produktów ITS w Sprint S.A.
Jak skuteczność OPP wygląda w statystykach? Według CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych tego typu kontrolą spadła o 57%, co przełożyło się na 71% mniej ofiar śmiertelnych i o 56% mniej rannych w wypadkach.
Odcinkowy pomiar prędkości. Więcej pomiarów prędkości na polskich drogach
Obecnie pod kontrolą OPP znajduje się 171,1 km tras. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim – razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. W tej chwili odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. – to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa. Jednym słowem, szansa na spotkanie OPP w trasie jest coraz większa. Jak więc prowadzić auto na takim odcinku, aby nie stwarzać zagrożenia na drodze i nie narazić się na mandat? Wystarczy pamiętać o trzech zasadach.
Lista nowych punktów odcinkowego pomiaru prędkości:
- woj. mazowieckie, S7, obwodnica miasta Białobrzegi
- woj. mazowieckie, DK 50, obwodnica miasta Mszczonów
- woj. mazowieckie, DW 579, Natolin – Chrzanów Duży – grodzisk Mazowiecki
- woj. mazowieckie, DW 719, Kanie – Otrębusy
- woj. łódzkie, A1, Pomorzany – Bociany
- woj. łódzkie, S14, Dobroń – Pabianice Północne
- woj. łódzkie, DP 1120E, Chocianowicka – Łaskowice
- woj. łódzkie, DW 485, Bychlew – Jadwinin
- woj. łódzkie, DK 70, Mokra Prawa
- woj. podkarpackie, DK 9, Nowa Dęba od Łagockiego 113 do Korczaka 16
- woj. podkarpackie, DK 19, Dukla, Trakt Węgierski
- woj. podkarpackie, DK 77, Nisko, ul. Sandomierska
- woj. podkarpackie, DW 835, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka
- woj. podkarpackie, DP 1391, Nosówka, ul. Dębicka
- woj. dolnośląskie, A4, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie
- woj. dolnośląskie, DW 403, Bierzów – Przylesie
- woj. dolnośląskie, DG 105392D, Wrocław, ul. Jana III Sobieskiego
- woj. zachodniopomorskie, DK 10, Piecnik – Nieradz
- woj. zachodniopomorskie, DW 151, Łubianka – Brynka
- woj. lubuskie, DK 24, Chełmsko – Przytoczna
- woj. lubuskie, DK 27, Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzański
- woj. lubuskie, DK 32, Sudoł – Radomia
- woj. lubuskie, DW 132, Motylewo – Łupowo
- woj. małopolskie, A4, Balice – Rudno
- woj. małopolskie, Kęty, ul. Jana III Sobieskiego
- woj. śląskie, DK 88, Gliwice, Al. Jeziorańskiego
- woj. śląskie, DK 88, Zabrze, Al. Jeziorańskiego
- woj. śląskie, DW 902, Katowice, Trasa Renców
- woj. śląskie, DW 929, Jankowice – Świerklany
- woj. opolskie, DW 416, Kietlice – Klisino
- woj. wielkopolskie, A2, Leonia – Żdżary
- woj. wielkopolskie, S11, Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica
- woj. kujawsko-pomorskie, A1, Nowy Ciechocinek – Kałęczynek
- woj. kujawsko-pomorskie, DK 16, Rogoźno Zamek – Kłódka
- woj. kujawsko-pomorskie, DW 251, Rycerzewo
- woj. pomorskie, A1, Swarożyn
- woj. pomorskie, DW 211, Borowo, od ul. Gdańskiej do Turystycznej
- woj. lubelskie, DW 801, Gołąb
- woj. lubelskie, DW 844, Hrubieszów
Odcinkowy pomiar prędkości. Na to zwróć uwagę!
Unikaj „efektu kangura”
Chodzi o gwałtowne hamowanie w miejscu kontroli i przyspieszanie, tuż po minięciu odcinka. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w miejscach, gdzie pracują fotoradary, ale przy OPP też może się to wydarzyć. System jest skonstruowany w taki sposób, aby kierowca zdążył zauważyć miejsce rozpoczęcia pomiaru prędkości i w efekcie mógł płynnie zwolnić, nie stwarzając zagrożenia i nie ryzykując mandatu. Jeśli za OPP chcesz przyspieszyć – nie rób tego gwałtownie i dostosuj prędkość do sytuacji.
Zwracaj uwagę na znaki drogowe
O umiejscowieniu Odcinkowego Pomiaru Prędkości informują znaki D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. Umieszcza się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka. Obserwacja oznakowania pozwoli ci przygotować się na spotkanie z systemem i dostosowanie prędkości. O obecności OPP na drodze informują też aplikacje dla kierowców.
Nie zwalniaj do prędkości znacznie niższej niż dopuszczalna
To częsta przypadłość wielu kierowców, którzy w miejscu pracy urządzeń pomiarowych zwalniają do niewielkiej prędkości, znacznie poniżej dopuszczalnej. W efekcie dochodzi do tamowania ruchu, co wcale nie jest bezpieczną sytuacją na drodze. Może to oznaczać, że w sznurze pojazdów znajdzie się niepokorny kierowca, który zdecyduje się na niebezpieczne manewry i łamiąc przepisy doprowadzi do poważnego wypadku. Pamiętaj o zasadzie „myśl i przewiduj” – nie wszyscy kierujący są cierpliwi.
– Chciałbym podkreślić ważną rzecz: Odcinkowe Pomiary Prędkości nie są instalowane na złość kierowcom, ale właśnie z myślą o nich i poprawie bezpieczeństwa na drodze. OPP dają kierującym czas na odpowiednią reakcję i wymuszają utrzymanie bezpiecznej prędkości na dłuższym odcinku niż w przypadku fotoradaru. Przywołane wcześniej dane statystyczne pokazują, że ten system jest skuteczny, co powinno być dobrym sygnałem także dla zarządców dróg, którzy chcą poprawy bezpieczeństwa w ruchu. Dodam, że przy montażu OPP można wykorzystać istniejącą infrastrukturę, bez konieczności inwestowania w drogie konstrukcje wsporcze nad pasami ruchu. W tej chwili OPP będzie spotykana coraz częściej na autostradach, drogach szybkiego ruchu i tunelach, bo właśnie tam zwykle sprawdzają się lepiej niż fotoradary – dodaje Aleksander Dębski ze Sprint S.A.