- Przedmiot bieżącego zamówienia obejmuje m.in. roboty czerpalne, transport i refulację urobku z wbudowaniem w nowoprojektowaną wyspę na Zalewie Wiślanym oraz zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego - mówi Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni.
Rzecznik informuje, że miejscem odkładu urobku z robót czerpalnych będzie wyspa refulacyjna na Zalewie Wiślanym (Wyspa Estyjska). Wykonawca zobowiązany jest do sporządzenia programu zapewnienia jakości prowadzenia prac pogłębiarskich. W ramach tego opracowania sporządzi instrukcje prowadzenia prac, harmonogram oraz projekty techniczne, a także opracuje działania ograniczające rozprzestrzenianie się zawiesiny w toni Zalewu Wiślanego oraz sporządzi projekty rurociągów (w przypadku ich zastosowania) i przysłon zabezpieczających.
- Zgodnie z decyzją środowiskową, w przypadku stwierdzenia kolizji ze znaleziskami o wartości historycznej w trakcie prowadzonych robót czerpalnych, dalsze prace wykonywane będą w uzgodnieniu z właściwym Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - wskazuje Magdalena Kierzkowska. - Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania Wytycznych Przyrodniczych Prowadzenia Robót Czerpalnych i Podczyszczeniowych, a tym samym warunków minimalnego rozprzestrzeniania się zawiesiny i przeciwdziałania temu zjawisku.
W ramach nowego oznakowania nawigacyjnego zaprojektowano 35 pław, w tym 18 pław czerwonych po stronie lewej i 17 pław zielonych po stronie prawej. Wykonawca będzie miał 11 miesięcy na wykonanie zadania, lecz nie później niż do 28 lutego 2023 r.
Planowany termin otwarcia ofert to 29 listopada. Tor wodny na Zalewie Wiślanym zaprojektowano dla statku morskiego o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.
Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, przetargi na kolejne etapy pracy zostaną rozpisane na początku 2022 roku.
