Restrukturyzacja i wyzwania kadrowe
PKP Cargo zmaga się z trudnym okresem restrukturyzacji. W lipcu 2024 roku sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie sanacyjne wobec spółki. Wcześniejsze decyzje zarządu o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących aż 30% zatrudnionych, skutkowały redukcją 3665 etatów na przestrzeni kilku miesięcy. Proces ten zakończył się 31 października 2024 roku i miał na celu poprawę kondycji finansowej firmy.
31 października zakończył się proces zwolnień grupowych w PKP Cargo, w trakcie którego wypowiedziano 2515 umów o pracę. Zwolnienia rozpoczęły się na początku lipca, a w tym czasie grupa 1150 pracowników zakończyła zatrudnienie z przyczyn innych niż restrukturyzacja - pisze Maciej Badowski dla Strefy Biznesu.
Ze względu na skalę zwolnień i zaległości w wypłatach wynagrodzeń w spółce przeprowadzono kontrolę Państwowej Inspekcji Pracy.
W wyniku realizacji poleceń wydanych przez inspektorów, pracodawca wypłacił pracownikom ponad 54 mln zł, w tym 9,2 mln zł w centrali. Nakazami płacowymi objęto kwotę 82,9 mln zł, a przygotowywane są kolejne nakazy na kwoty 7 mln zł dla centrali spółki oraz 9,5 mln zł dla Zakładu Centralnego - napisano.
Lider rynku transportowego
Pomimo wyzwań, PKP Cargo pozostaje największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Spółka oferuje zintegrowane usługi logistyczne, obejmujące transport kolejowy, drogowy i morski, działając na terenie wielu krajów: Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.
Dzięki 33,01% udziałów, PKP SA pozostaje największym akcjonariuszem PKP Cargo. Firma konsekwentnie dąży do utrzymania swojej pozycji lidera na rynku, mimo konieczności podejmowania trudnych decyzji restrukturyzacyjnych.
