Spis treści
Popularność AI wśród Polaków
Wyniki badania Future Mind pokazują, że co czwarty Polak używa narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) przynajmniej raz w miesiącu. Z kolei 17% badanych deklaruje korzystanie z AI raz w tygodniu, a 7% codziennie. Respondenci wskazują, że sztuczna inteligencja może w przyszłości wspierać rozwój wiedzy i umiejętności (44%), pełnić rolę osobistego asystenta (30%) lub współpracownika (14%).
Niektórzy uczestnicy badania, dokładnie 12%, uważają, że AI mogłaby pełnić funkcję terapeuty. To pokazuje, że technologia ta jest postrzegana jako potencjalne wsparcie w różnych aspektach życia codziennego.
Demografia użytkowników AI
Najmłodsi respondenci, w wieku 20-34 lat, najczęściej korzystają z AI, co potwierdza 55% z nich. Z wiekiem zainteresowanie technologią maleje - w grupie wiekowej 35-49 lat odsetek ten wynosi 45%, a wśród osób w wieku 50-65 lat - 37%. Wyniki te sugerują, że młodsze pokolenia są bardziej otwarte na nowinki technologiczne i chętniej eksperymentują z nowymi narzędziami.
Obawy związane z AI
Badanie ujawnia również obawy Polaków dotyczące sztucznej inteligencji. Najczęściej wymieniane są zagrożenia związane z naruszeniem prywatności (44%), szerzeniem dezinformacji (43%), tworzeniem nowoczesnej broni (37%) oraz inwigilacją przez algorytmy (34%). Respondenci obawiają się także dehumanizacji relacji międzyludzkich (35%) oraz spadku zdolności do krytycznego myślenia (25%).
Jakub Nawrocki z Future Minds zauważa, że Polacy podchodzą do GenAI z ostrożnością i sceptycyzmem.
Szybki rozwój sztucznej inteligencji zmusza nas do zastanowienia się, w jaki sposób możemy zarządzać jej rozwojem, jednocześnie wykorzystując jej innowacyjny potencjał – podkreśla.
Potrzeba regulacji prawnych
Z badania wynika, że 48% uczestników chciałoby bardziej rygorystycznych regulacji prawnych dotyczących AI. Dla 28% obecne przepisy są wystarczające, a 10% uważa je za zbyt restrykcyjne. Taki podział opinii sugeruje, że regulacje są niezbędne, ale muszą być dostosowane do potrzeb i obaw społeczeństwa.
Future Minds podkreśla, że przyszłość AI zależy nie tylko od samego rozwoju technologii, ale również od świadomego jej wykorzystywania przez użytkowników oraz odpowiedzialnych norm prawnych. Badanie "Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym" przeprowadzono metodą CAWI na próbie 1020 osób w dniach 25 października – 05 listopada ubiegłego roku.
Future Mind, będąca częścią grupy Solita, to firma doradczo-technologiczna specjalizująca się w tworzeniu produktów cyfrowych.
Źródło: PAP
