Mlekovita ma uprawnienia eksportowe do 144 krajów na wszystkich kontynentach: w Europie, Azji, Afryce, Australii oraz obu Amerykach: Północnej i Południowej (28 państw Unii Europejskiej i 116 poza UE).
Dzięki temu od lat jest największym polskim eksporterem produktów mleczarskich, a smak jej wyrobów podbija podniebienia światowych konsumentów od 1989 roku.
W 2015 roku Mlekovita wyeksportowała ponad 30 procent swojej produkcji do 80 krajów. Z uwagi na szerokie zainteresowanie rynków zewnętrznych sukcesywnie pracuje nad pozyskiwaniem nowych rynków zbytu, do których w ostatnim czasie dołączył ciekawy kierunek: Indonezja. Eksport do tego kraju możliwy jest dzięki pozytywnemu wynikowi specjalnego audytu.
Tylko w roku 2015 Mlekovita wyeksportowała: 46 mln l mleka UHT i spożywczego, 37,8 tys. t serów, 37 tys. t serwatki, 9,5 tys. t koncentratu serwatki, 31,6 tys. t mleka pełnego przerzutowego, 11,2 tys. t mleka odłuszczonego w proszku, 1,6 tys. t mleka pełnego w proszku, 6,1 tys. t masła, 1,3 tys. t masła klarowanego, 10 tys. t galanterii mleczarskiej.
Są na tej liście m.in. produkty koszerne. Interesującą pozycją jest też masło: w minionym roku firma z Wysokiego Mazowieckiego wyprodukowała go 42 tysiące ton - jedną czwartą całej produkcji Polski. Eksportowane trafia do 40 krajów świata.
2. Promotech Białystok
Aż 90 proc. produkcji spółki idzie na eksport. Firma ma ambicję zostania marką globalną i z tego powodu jest niezwykle aktywna na międzynarodowych targach branżowych. Zarówno tych w Europie, jak i za Atlantykiem, w Azji czy na Półwyspie Arabskim.
Już w 2005 roku pierwsze maszyny Promotechu trafiły do Dubaju i od tamtej pory spółka sprzedaje swoje urządzenia do wszystkich rozwijających się krajów arabskich, przede wszystkim do ZEA, Królestwa Arabii Saudyjskiej, Kataru, Omanu, Kuwejtu i Egiptu. Natomiast rynek rosyjski, białoruski czy kazachski podbijała choćby smarownicami do szyn konkurencyjnymi wobec zachodnich. W roku 2015 mogła się pochwalić prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej np. do tak egzotycznych krajów jak Indonezja, Malezja, Singapur, Tajlandia, Wietnam i Korea Południowa. Sprzedawała tam przez swoich dealerów wiertarki, ukosowarki czy wózki spawalnicze. Przedsiębiorstwo zaprasza także do siebie przedstawicieli parterów handlowych z Polski, ale i z USA, Turcji, Emiratów Arabskich, Finlandii, Indii, Australii czy Wielkiej Brytanii. Prezentuje im swoje urządzenia, ale też omawia z nimi kierunki dalszego rozwoju oferty.
Promotech walczy o klientów zagranicznych już nie marżą a marką.
3. Danwood SA Bielsk Podlaski
To największy producent energooszczędnych domów w technologii prefabrykowanego szkieletu drewnianego. Do ich zalet należy zaliczyć przyjazny mikroklimat, niskie koszty ogrzewania i szybki czas budowy - dom jest gotowy do zamieszkania w ciągu 2-3 miesięcy. A jeśli klient zdecyduje się na samodzielne wykończenie (tzw. stan deweloperski), wówczas po 4-6 tygodniach ekipa opuszcza plac budowy przekazując obiekt inwestorowi.
Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 1300 pracowników w Bielsku Podlaskim oraz w przedstawicielstwach w Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz Austrii. Od kilkunastu lat działa poza granicami kraju, a domy marki Dan-Wood House są znane w całej Europie. W wybudowanych przez firmę domach mieszkają głównie Niemcy, Austriacy, Brytyjczycy oraz Irlandczycy, a także Szwajcarzy, Duńczycy, Włosi, Francuzi i oczywiście Polacy. Danwood jest jedyną firmą spoza Niemiec, która jest w czołówce producentów domów gotowych na wymagającym rynku niemieckim.
W 2015 r. spółka oddała klucze do 836 domów - o ponad 100 więcej niż w 2014 r. Miniony rok był też rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż - 1419 domów. W porównaniu do poprzedniego roku jest to wzrost o ponad 40 proc.
Eksporter Roku Nagroda Specjalna - Grupa Kapitałowa Unibep SA

Nagroda specjalna w konkursie Eksporter Roku przypadła GK Unibep. Doceniona została zarówno za eksport usług (co jest wyjątkowo trudne), jak i inicjatywę powołania Polskiego Klastra Eksporterów Budownictwa.
Dziś w Polsce trwają wielkie projekty infrastrukturalne, boom na mieszkania, powstają obiekty użyteczności publicznej. Ale ten stan nie potrwa długo. Za kilka lat firmy budowlane będą miały kłopoty z pozyskaniem kontraktów i rozpocznie się ograniczanie produkcji i prawdopodobnie duże zwolnienia w branży - mówił podczas inauguracji istnienia PKEB Jan Mikołuszko, przewodniczący Rady Nadzorczej Unibepu, prezes klastra. - Dlatego powinniśmy myśleć o tym, co będziemy robić za kilka lat, wykorzystując dobrą, obecną koniunkturę w branży.
Klaster tworzy 17 firm z polskim kapitałem (w tym podlaskie: Electrum, Instal Białystok, Palisander). Decydując się na powołanie organizacji firmy zwróciły uwagę, że wychodząc na zagraniczne rynki powinny zacząć korzystać ze wspólnej sieci powiązań i kontaktów, transferu technologii i wiedzy, a także korzystać z efektu połączenia potencjałów klastrowiczów.
W 2015 r. wartość eksportu Unibepu wyniosła ponad 319 mln zł. W Rosji, Niemczech i na Białorusi jest to generalne wykonawstwo; dla Skandynawii (głównie Norwegii) - produkcja i złożenie na miejscu domów modułowych (na zdjęciu).
Czytaj też: Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Inwestor Roku - Pronar Narew
*********************
Eksporter i Inwestor Roku - zasady konkursów
Eksporter Roku:
- Kryteria jakościowe:
- Forma działalności eksportowej
- Marka produktu
- Promocja regionu
Kryteria ilościowe:
- Wielkość eksportu
- Dynamika eksportu
- Udział eksportu w sprzedaży
- Kierunki eksportu
Inwestor Roku
- Kryteria ilościowe:
- Wielkość inwestycji
- Stosunek inwestycji do sprzedaży
- Dynamika zatrudnienia oraz nowe miejsca pracy stworzone dzięki inwestycji
- Inne, np. dynamika eksportu
Kryteria jakościowe:
- Rodzaj inwestycji
- Działalność badawczo-rozwojowa, innowacyjność
- Efekty inwestycji
- Promocja regionu
Organizatorem obu konkursów jest partner tegorocznej edycji Podlaskiej Złotej Setki Przedsiębiorstw Kuriera Porannego, firma doradcza PwC.
Nagrody w obu kategoriach Inwestor i Eksporter zostały przyznane w oparciu o zgłoszenia nadesłane przez podlaskie firmy - ankiety konkursowe dostępne były na stronach biznesowych Kuriera Porannego oraz PwC.
W konkursach zastosowane zostały zarówno kryteria ilościowe, jak i jakościowe.
Nagrody przyznane zostały firmom, które wykazały się nie tylko największą kwotą przychodów uzyskanych z działalności eksportowej czy największymi nakładami inwestycyjnymi.
Pod uwagę przez organizatorów brana była także konsekwencja realizowanej strategii ekspansji, wysoki udział eksportu w całkowitej sprzedaży, dywersyfikacja geograficzna rynków eksportowych, wysoka dynamika przychodów i zatrudnienia, ciągłość inwestycji przez rozbudowę lub modernizację fabryk, tworzenie centrów badawczo-rozwojowych.
Innymi słowy - nagrodzone zostały firmy, które swoją działalnością w znaczący sposób wpływają na rozwój gospodarczy regionu i jego promocję w Polsce i na świecie.
Przyznając pierwsze trzy miejsca i nagrody specjalne organizatorzy zwrócili szczególną uwagę na takie elementy, jak:
w kategorii Eksporter:
- Grupa Mlekovita - duży wolumen eksportu, bardzo szeroki zasięg geograficzny, bardzo bogata paleta produktowa, budowa Fabryki Proszków Mlecznych, która doskonale przygotuje firmę do eksportu w odległe zakątki świata;
- Promotech - znacząco mniejsza skala eksportu, ale bardzo duży jego udział w całkowitej sprzedaży, dotarcie na ponad 50 rynków zagranicznych również poprzez spółki zależne i j.v.;
- Danwood - znacząca skala eksportu i jego udział w sprzedaży, działalność zagraniczna realizowana m.in. przez przedstawicieli handlowych i oddziały zagraniczne.
w kategorii Inwestor:
- Pronar Narew - przeprowadził w ciągu ostatnich trzech lat znaczące inwestycje, w tym budowę centrum badawczo-rozwojowego, rozbudowę infrastruktury produkcyjnej i budowę lądowiska samolotowego i helikopterowego; umożliwianie wykorzystania centrum B+R i lądowiska przez inne firmy czy instytucje publiczne wpłynęło na rozwój całego regionu;
- Grupa Mlekovita - ustawicznie inwestuje w rozwój bazy technologicznej i wprowadza bardzo dużą ilość nowych produktów;
- SM Mlekpol -nieustannie inwestuje w rozbudowę i modernizację hal i linii produkcyjnych, uruchamia nowe metody krojenia czy pakowania swoich produktów.
Nagrody specjalne trafiły do:
- GK Unibep SA w szczególnym uznaniu dla eksportu usług i nadanie nowej jakości współpracy polskich firm za granicą przez powołanie klastra eksporterów branży budowlanej
- firmy Malow za inwestycję będącą punktem wyjścia do budowania pozycji lidera branży w Europie.

