
Statek Ziemia Białostocka
W 1972 r. w stoczni im. Georgi Dymitrowa w Warnie spłynął z pochylni masowiec o nazwie "Ziemia Białostocka". Miał 185,1 m długości, 22,9 szerokości i 9,8 zanurzenia. W czarnym (PŻM-owski wyróżnik) kadłubie z charakterystyczną dla swej klasy nadbudówką, posadowioną w części rufowej, mieścił 23.736 ton ładunku.
Statek nie dorobił się równie bogatej biografii jak jego poprzednik, "Białystok". Powstał w wyniku RWPG-owskiej współpracy. Dokumentację opracowano w polskich biurach przemysłu stoczniowego (na jej podstawie budowano zresztą bliźniacze masowce w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni).
Silnik dostarczyły poznańskie Zakłady Cegielskiego (wyprodukowana w kooperacji ze szwajcarskim Sulzerem jednostka o mocy 11.200 KM napędzała go do 16 węzłów, czyli prawie 29 km/godz), z naszego kraju pochodziła również większość wyposażenia.
Bułgarzy zapewniali wykonawstwo - znacznie taniej aniżeli ich koledzy po fachu z Gdyni.
Eksploatowany w trampingu oceanicznym masowiec zapisał się w historii Polskiej Marynarki Handlowej za sprawą kolizji, do której doszło w maju 1988 w Stanach Zjednoczonych, gdzie staranował niepodniesiony na czas most zwodzony w delcie Mississipi.
Od 1991 r. nosił banderę nowego przedsiębiorstwa, utworzonego w celu uniknięcia aresztowania jednostek pływających za długi PŻM (ale organizacyjnie związanego z tym armatorem), a mianowicie Żeglugi Polskiej SA.
28 lipca 1998, z uwagi na znaczny stopień zużycia technicznego, statek wycofano z żeglugi i przeznaczono do złomowania.
Z jego nazwą wiąże się ciekawostka. Niewiele bowiem brakowało, a "Ziemia Białostocka" pojawiłaby się w rejestrze polskiej floty już w roku likwidacji "Białegostoku", a więc 1971. Takie przynajmniej miano przewidziane było dla budowanego w stoczni w Gdyni masowca (owego pierwowzoru statku, powstałego w Warnie).
Niemal za pięć dwunasta okazało się jednak, ze większą siłę perswazji miały tzw. czynniki polityczne i administracyjne z Dolnego Śląska, którym udało się przeforsował wodowanie tej jednostki pod nazwą "Zagłębie Miedziowe".
Fragment pochodzi z artykułu Statki Białystok i Ziemia Białostocka. Sławiły imię miasta na morzach i oceanach

Statek Podlasie
MS Podlasie (od Motor Ship - statek motorowy, z silnikiem spalinowym) to masowiec. Przeznaczony jest do transportu rud metali, zboża, stali.
Statek zabiera do pięciu ładowni 38 tys. ton towaru, ma 190 m długości i 28,5 m szerokości. Po załadunku maksymalne zanurzenie wynosi 10 metrów. Na pokładzie ma 4 dźwigi 40-tonowe. Obsługę stanowi 22-osobowa załoga. "Podlasie" pływa pod banderą Wysp Bahama.
Zobacz więcej: Statek Podlasie już pływa (zdjęcia)
MS Podlasie
Typ statku: Handy-size
Flaga: Bahamy
Rok budowy:2008
Kraj budowy:China
Miejsce budowy: Xingang Shipyard, Tianjin
Nośność: 37 964 DWT
Pojemność netto: 12806 ton
Długość między pionami: 183,7 m
Prędkość: 14 węzłów

Statek Biełostok
19 czerwca, minikonwój składający się z "Biełostoka", trałowca "T-408" oraz pięciu kutrów, dostrzegli marynarze z trzech ścigaczy torpedowych 1. S-boote Flotille Kriegsmarine, odbywających pierwszy rajd bojowy na Morzu Czarnym.
O godz. 1.48, w odległości 20 mil od przylądka Fiolent, hitlerowcy przypuścili atak. Torpeda, wystrzelona ze ścigacza o symbolu S-102, dowodzonego przez kpt. Wernera Toenigesa, była celna; trafiony w burtę "Biełostok" szybko nabrał wody i poszedł na dno.
Zatonęło około 390 osób. Eskortujące transportowiec okręty uratowały 79 członków załogi, 75 rannych żołnierzy oraz 3 pasażerów cywilnych. Gwoli ścisłości należy odnotować, że część radzieckich źródeł jest zdania, iż zatonięcie okrętu pociągnęło na dno aż 690 ofiar.
"Biełostok" do dziś leży na dnie morskim, na głębokości 250 metrów. Jego pozycja to 44 stopni 8 minut N i 33 stopni 35 minut E.
Czytaj więcej na ten temat: Statek Biełostok. Kiedy zatonął, pociągnął ze sobą na dno 390 osób

Statek Hajnówka
Statek "Hajnówka"
W PŻM w latach 1972 - 1976
Rok budowy - 1972
Miejsce budowy - Stocznia „Wisła”, Gdańsk
Pojemność - 1075 DWT