Pokolenie Z wkracza na rynek pracy. Co to oznacza dla firm? Czy czeka je rewolucja w zarządzaniu? Zetki stawiają na zdrowie psychiczne

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Pokolenie Z stawia sprawę jasno - pieniądze są ważne, ale satysfakcja z pracy jeszcze ważniejsza.
Pokolenie Z stawia sprawę jasno - pieniądze są ważne, ale satysfakcja z pracy jeszcze ważniejsza. 123rf
Już za dwa lata co czwartym pracownikiem w Polsce będą osoby urodzone po 1997 r. Wiele czynników wskazuje na to, że mogą oni zrewolucjonizować rynek pracy. Jak? Przede wszystkim swoim podejściem do pracowania. Nowe pokolenie chce pracować inaczej niż poprzednie i odrzuca wywodzącą się jeszcze z lat 90. kulturę robienia kariery za wszelką cenę. Pokolenie Z to osoby, które zdecydowanie łatwiej rezygnują z pracy, która im nie odpowiada. Co mogą w takim przypadku zrobić pracodawcy?

Za dwa lata ponad 27 proc. pracowników będzie należeć do pokolenia Z. Są to osoby, które kładą silniejszy nacisk na to, aby praca dawała im nie tylko pieniądze, ale również satysfakcję. Firmy muszą więc dostosować się do tych oczekiwań, w innym przypadku mogą mieć problemy z rekrutacją i utrzymaniem wartościowych pracowników.

„Boomerzy” kontra roszczeniowe pokolenie

Wiele osób na pewno pamięta słowa Marcina Matczaka, znanego również jako tatę Maty, który powiedział: „Wątpię, aby tacy ludzie byli gotowi pracować po 16 godzin na dobę, żeby osiągnąć sukces”. Te słowa wywołały burzę, starsze pokolenia zaczęły się zastanawiać, dlaczego młodzi ludzie nie pracują tak dużo. - Taka praca to nie sukces, a totalne zniszczenie – napłynęła odpowiedź ze strony Generacji Z.

Według danych z GUS w Polsce osób w wieku 20-27 jest obecnie około 2,5 miliona. Stanowią oni 10 proc. pracowników. Za dwa lata będzie to już 27 proc.

Jakie jest pokolenie Z?

Pokolenie Z widzi, jak pracują ich rówieśnicy w Europie i nie ma zamiaru powtarzać zachowań swoich rodziców. Wychodzą z założenia, że to praca jest dla nich, a nie oni dla pracy. Etat to już nie fanaberia, a oczywistość. Owocowe czwartki to dla nich żart. Ważny jest dostęp do opieki zdrowotnej i elastyczny czas pracy. Dla pokolenia Z wysokość pensji to dopiero początek negocjacji. Praca musi mieć sens – i dostarczać satysfakcję. Wysiłek dla samego zysku mija się z celem.

Więcej o Pokoleniu Z przeczytacie w tym artykule:

Praca po godzinach to dla „Zetek” narażanie własnego zdrowia psychicznego i fizycznego. W latach 90. nie rozmawiało się o stanie zdrowia psychicznego, a już na pewno nie w pracy.

– Pokolenie wkraczające na rynek pracy wie, że trzeba o siebie zadbać. Praca jest dla nich przestrzenią do kreatywnego rozwoju w przyjaznym środowisku. Dlatego tak ważne dziś jest odpowiedzialne i empatyczne zarządzanie również w kontekście pracowniczym – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.

Jak pracować z pokoleniem Z?

Dzisiejsi liderzy powinni nastawić się na otwarte pytania i rozmowy o własnych słabościach. Pytanie od młodego pracownika o udzielenie dodatkowego, płatnego urlopu, który ochroni przed wypaleniem zawodowym, nie powinno dzisiaj nikogo dziwić.

Co powinno zmienić się zatem w firmach? Liderzy powinni nastawić się na partnerskie relacje z pracownikami. Zrozumienie ich potrzeb może okazać się kluczem do owocnej współpracy. Pokolenie Z pragnie, aby przełożeni potrafili m.in. docenić ich kreatywność i zaangażowanie oraz stanowili realne wsparcie.

– Na pozór wydaje się to proste, ale nawet menedżerowie z lat 2000. mogą mieć z tym problem. Powierzenie im zarządzania zespołem ludzi o zupełnie innych postawach i wartościach może być dla nich dużym wyzwaniem, dlatego na naszych szkoleniach uczymy dobierania właściwych metod zarządzania różnorodnym zespołem – mówi Natalia Gozdowska.

Badanie Indeks Doceniania z 2019 r., przeprowadzone przez Preesharewe współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute, wykazało, że respondenci, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Tak właśnie jest z ludźmi z pokolenia Z, których naturalnym środowiskiem są media społecznościowe w dużej mierze oparte na motywujących feedbackach. Co ważne, 98 proc. badanych chciałoby otrzymać informację, o tym co konkretnie zrobili dobrze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu