Spis treści
Spółka tłumaczy, że głównymi przyczynami spadków były utrzymujące się na niskim poziomie nastroje konsumenckie oraz negatywny wpływ różnic kursowych na przychody w wymiarze 1,8 punktu procentowego.
Polacy zaczęli kupować mniej i raczej z niższą ceną
Przychody w największym segmencie działalności Grupy Ambra, czyli w Polsce spadły w tym okresie o 2,6 proc. Popyt przesunął się w kierunku produktów o niższych cenach oraz sprzedaży do dyskontów. Jednocześnie dynamiczny wzrost sprzedaży odnotowały wina dealkoholizowane CIN&CIN Free oraz popularna brandy Pliska. Pozostałe kategorie produktowe wykazały spadki sprzedaży – czytamy w komunikacie.
W Czechach i na Słowacji sprzedaż liczona w walutach lokalnych spadła o 9,3 proc. Spadki sprzedaży w tym segmencie wynikały, podobnie jak w Polsce, z gorszych nastrojów konsumenckich oraz z wyższej wrażliwości cenowej na wprowadzone we wcześniejszych okresach wzrosty cen.
Ponadto zmniejszył się udziału segmentu mainstream w kategorii win musujących, co również miało negatywny wpływ na sprzedaż marki Muchaekt. Zdecydowanie najlepsze wyniki sprzedażowe zostały osiągnięte na rynku rumuńskim, gdzie przychody ze sprzedaży wzrosły o 9,9 proc. (w walucie lokalnej). Liderami wzrostów na tym rynku były wina musujące Zarea i wina spokojne Pelin Carpatin – podano także.
Zysk netto spółki stopniał o prawie połowę
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 5,0 mln zł i był niższy o 48,9 proc. w porównaniu do wyniku pierwszego kwartału poprzedniego roku obrotowego.
Spadek wyniku netto był ponadproporcjonalny w porównaniu do EBIT ze względu na gorszy wynik netto z tytułu różnic kursowych o 0,6 mln zł oraz wyższą efektywną stawkę podatkową wynikającą przede wszystkim z niskiej bazy roku ubiegłego (m.in. wykorzystane jednorazowo ulgi podatkowe), podano także.
Ambra: inwestycje i przepływy pieniężne
W pierwszym kwartale 2024/2025 r. wydatki inwestycyjne wyniosły 8,2 mln zł i były niższe o 8,9 mln zł z uwagi na akwizycję przeprowadzoną w pierwszym kwartale poprzedniego roku obrotowego. Grupa kontynuowała modernizację zakładów produkcyjnych Grupy oraz wdrożenie nowego systemu ERP.
Biznes

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w pierwszym kwartale 2024/2025 r. były dodatnie i wyniosły 1,6 mln zł wobec ujemnych przepływów w wysokości 6,8 mln zł w pierwszym kwartale poprzedniego roku obrotowego. Poprawa przepływów pieniężnych wynikała głównie z szybszego spływu należności – czytamy dalej.
Spółka tłumaczy, że z uwagi na fakt występowania znaczącej sezonowości przychodów ze sprzedaży, największa część przychodów ze sprzedaży Grupy Ambra odnotowana jest w drugim kwartale roku obrotowego, tj. w IV kwartale roku kalendarzowego. Wysoka sezonowość przychodów skutkuje kumulacją wyniku finansowego w tym okresie.
Ambra to największy w Polsce producent, importer i dystrybutor win. Spółka jest notowana na GPW od połowy 2005 r. i wchodzi obecnie w skład indeksu sWIG80.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!