Spis treści
Jak podaje spółka początek drugiego półrocza 2024 r. upłynął pod znakiem pozytywnych nastrojów konsumenckich, które znajdują odzwierciedlenie w dwucyfrowych dynamikach sprzedaży zarówno w kanale tradycyjnym (+19,4 proc. rdr), jak i online (+35,7 proc. rdr). Spółce udało się także wypracować marżę brutto na poziomie 54,8 proc. Z kolei od początku roku Grupa osiągnęła ponad 21 proc. wzrostu rdr skorygowanego zysku operacyjnego i blisko 3 mld zł zysku EBITDA.
- Za nami bardzo wymagający, ale też udany kwartał, który dla marek LPP przyniósł oczekiwane ożywienie wśród klientów. Wypracowane w tym okresie wyniki to także dowód na to, że nasze założenia co do budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o silną i dostępną dla klienta sieć stacjonarną są jak najbardziej zasadne. Ważnym uzupełnieniem tej strategii jest e-commerce, który w ostatnich miesiącach przyniósł nam pozytywne zaskoczenie w postaci bardzo wysokich, ponad 35 proc. wzrostów. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że już wszystkie nasze marki są dostępne w aplikacjach mobilnych, które w gruncie rzeczy zdominowały kanał online – powiedział Marcin Bójko, wiceprezes zarządu LPP.
Plany rozwoju sieci w Polsce i za granicą podtrzymane
W 2024 r. Grupa LPP zamierza otworzyć łącznie ok. 650 nowych salonów w Polsce i za granicą. Z kolei do końca 2025 r. gdański producent chce podwoić liczbę sklepów Sinsay i zwiększyć sieć sprzedaży Grupy do 4400 sklepów. Realizacja planu rozbudowy sieci stacjonarnej przy jednoczesnym wsparciu sprzedaży przez silny kanał online ma pozwolić spółce na podwojenie sprzedaży w stosunku do 2023 r. w ciągu najbliższych 2 lat.
Jak tłumaczy LPP droga do realizacji tego celu wymaga jednak znaczących wydatków inwestycyjnych, które w trzecim kwartale br. wzrosły o 79 proc. r/r do 519 mln zł, w tym większość na nowe otwarcia sklepów, ale też na logistykę i IT.
W porównaniu do analogicznego okresu w ub. r. w sieci LPP przybyło 368 sklepów (+135 salonów w samym trzecim kwartale br.), z czego najwięcej otwarć zrealizowano w Europie Południowo-Wschodniej (SEE).
LPP zaczyna mocniej stawiać na sprzedaż na rynkach zagranicznych
Sprzedaż zagraniczna ma coraz większy udział w przychodach marek LPP (56 proc.), a tempo jej wzrostu w trzecim kwartale 2024 r. sięgnęło blisko 25 proc. rdr. W dalszym ciągu najważniejszym rynkiem pozostaje Polska, która rośnie na poziomie 18,3 proc. rocznie. Poza granicami kraju najwięcej przychodów wygenerowały m.in. Rumunia, Czechy i Węgry.
Widoczny potencjał rozwoju w południowej części Europy skłania spółkę do dalszych inwestycji w tym regionie, dlatego już w 2025 r. LPP zamierza zadebiutować na dwóch nowych rynkach.
- Ostatnie lata nie zachęcały przedsiębiorców do stawiania odważnych kroków, ale wierzymy, że teraz nadszedł idealny moment na narzucenie jeszcze większego tempa rozwoju. Chcemy mocniej zawalczyć o uwagę klienta w Europie Południowej i wierzymy że, planowane przez nas na 2025 rok debiuty w Albanii i Kosowie będą dopełnieniem naszej obecności w tym regionie i wzmocnią potencjał naszych marek – zapowiada Marcin Bójko.
W ślad za inwestycjami w rozwój sprzedaży wielokanałowej spółka wzmacnia moce operacyjne logistyki. Zagraniczne Centrum Dystrybucyjne spółki pod Bukaresztem zyskało dodatkowe 42 tys. m2. Trwa również rozbudowa Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim o kolejne 85 tys. m2. Do końca 2025 r. powierzchnia magazynowa Grupy LPP ma wzrosnąć do ponad 700 tys. m2, a wydatki na ten cel w przyszłym roku sięgną ok. 1 mld zł.
Zaplanowane do końca 2024 r., największe do tej pory, nakłady inwestycyjne na poziomie 1,9 mld zł, w tym 1,4 mld zł na sklepy stacjonarne, to element zapowiadanego na br. mocnego rozwoju i ambitnych planów wykorzystania potencjału sprzedaży wielokanałowej.
Spółka zamierza kontynuować ten proces w kolejnych latach i już w 2025 r. zwiększyć przychody Grupy do 26 mld zł przy zachowaniu marży brutto na poziomie 52-53 proc., dwucyfrowej dynamiki sprzedaży internetowej i pozytywnych wyników w sklepach porównywalnych.
- Przed nami jeszcze bardziej intensywny plan rozwoju sieci stacjonarnej, której powierzchnię handlową chcemy rozbudować w przyszłym roku o 35-40 proc.. To wiązać się będzie z większymi wydatkami inwestycyjnymi na poziomie ok. 3,5 mld zł. Z tego 2,3 mld zł przeznaczymy na otwarcia nowych salonów. Realizacja tegorocznych planów wyraźnie pokazuje, że przyjęta przez nas strategia przynosi oczekiwane efekty, a nasz progres organiczny przekłada się na konkretne wyniki sprzedaży. Podobnych rezultatów spodziewamy się w przyszłym roku – podsumowuje wiceprezes zarządu LPP.
LPP zarządza markami modowymi Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Od 2001 roku spółka jest notowana na GPW w Warszawie i wchodzi w skład indeksu WIG20.
