Polska musi zdefiniować swoją role w cyfrowym świecie

Maciej Badowski
Opracowanie:
Państwo powinno z jednej strony kreować rozwój technologiczny i wspierać innowacje, ale jednocześnie strzec suwerenności technologicznej kraju i dbać o interes obywateli.
Państwo powinno z jednej strony kreować rozwój technologiczny i wspierać innowacje, ale jednocześnie strzec suwerenności technologicznej kraju i dbać o interes obywateli. Kevin Ku/ pexels
Polska stoi przed wyzwaniem zdefiniowania swojej roli w cyfrowym świecie. Decydenci odpowiedzialni za politykę cyfrową kraju widzą państwo jako kluczowego gracza w transformacji technologicznej. Chcą, aby Polska była zarówno kreatorem innowacji, jak i strażnikiem interesu publicznego.

Spis treści

Rola państwa w rozwoju cyfrowym

Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że Polska powinna pełnić funkcję gwaranta suwerenności technologicznej, a także inwestora i innowatora. Państwo ma stymulować rozwój gospodarki cyfrowej poprzez inwestycje w badania i rozwój technologii o wysokim potencjale zwrotu. Kluczowe jest, aby państwo wspierało innowacje, ale jednocześnie chroniło obywateli przed negatywnymi skutkami postępu technologicznego, takimi jak monopolizacja rynku czy naruszenia prywatności.

– Najbardziej pożądana przez respondentów PIE wizja państwa to Polska jako aktywny podmiot cyfrowej transformacji, wspiera rozwój technologiczny, inwestuje w badania i perspektywiczne technologie, ale jednocześnie kontroluje negatywne skutki rozwoju technicznego i pełni funkcję regulatora. Decydenci odpowiedzialni za kształtowanie polityki cyfrowej państwa podkreślają też znaczenie dbania zarówno o interes obywateli, jak i suwerenność technologiczną państwa, która powinna dążyć do uniezależnienia od podmiotów zagranicznych przez krajowe innowacje i kontrolę nad infrastrukturą krytyczną – mówi Krystian Łukasik, doradca w zespole gospodarki cyfrowej PIE.

– W takim scenariuszu państwo powinno kierować rozwojem technologii zgodnym z interesem publicznym. W wyobrażeniach decydentów państwo powinno pełnić rolę strażnika, który zabezpiecza strategiczne obszary technologiczne, zapewniając autonomię i odporność w obliczu potencjalnych zagrożeń – dodaje.

Współpraca z Unią Europejską

Unia Europejska jest postrzegana jako kluczowy partner w budowaniu cyfrowej suwerenności Polski. Dzięki swojej skali i integracji politycznej, UE może wspierać polskie instytucje w relacjach z globalnymi gigantami technologicznymi. Wspólne regulacje wzmacniają pozycję państw członkowskich, czyniąc je bardziej wpływowymi wobec korporacji, które często monopolizują cyfrowy rynek.

Decydenci doceniają rolę UE w kształtowaniu krajowych polityk cyfrowych, co tworzy spójny fundament dla rozwoju cyfryzacji w całej Europie. Współpraca z UE pozwala na budowanie jednego europejskiego ekosystemu, w którym Polska może rozwijać swoje technologie i innowacje.

Wyzwania cyfrowej dekady

Strategia „Cyfrowy kompas na 2030 r.” oraz program „Droga ku cyfrowej dekadzie” wyznaczają cele dla państw UE w obszarach takich jak kompetencje cyfrowe, infrastruktura, cyfryzacja przedsiębiorstw i cyfrowe usługi publiczne. Dla Polski priorytetami są cyfryzacja firm, administracji publicznej, rozwój infrastruktury cyfrowej oraz zwiększenie cyberbezpieczeństwa.

– Decydenci wskazują, że wiele przedsiębiorstw nie wdraża nowoczesnych technologii, ponieważ nie widzi korzyści z takiego działania. W tej perspektywie istotnym wątkiem jest także rozwój niskich obecnie kompetencji cyfrowych. Jednak zarówno wzmacnianie świadomości przedsiębiorców jak i rozwijanie kompetencji cyfrowych w społeczeństwie są zadaniami złożonymi, wymagającymi koordynacji wielu procesów, w dużej mierze pozostających poza bezpośrednim wpływem administracji – wskazuje z kolei gnacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w PIE.

Kluczowym wyzwaniem jest również cyfryzacja administracji publicznej, która usprawni procesy urzędowe oraz zwiększy dostęp obywateli do usług publicznych. Tu Polska robi znaczne postępy, co widać zarówno w zestawieniach porównawczych jak i w codziennym życiu – zaznacza.

Przyszłość cyfrowego rozwoju Polski

Decydenci wierzą, że technologie takie jak sztuczna inteligencja i automatyka odegrają kluczową rolę w przyszłości Polski. Widziana jest potrzeba budowy społecznej świadomości technologicznej oraz wypracowania systemu sprawiedliwego podziału korzyści wynikających z rozwoju technologii.

Wewnątrz administracji pojawiają się różne wizje dotyczące centralizacji agendy cyfryzacji. Niektórzy postulują scentralizowanie procesu poprzez jednostkę desygnowaną do tego zadania, inni widzą potrzebę koordynacji działań poszczególnych resortów. Decydenci zwracają także uwagę na wyzwania nietechnologiczne, takie jak demografia, nierówności ekonomiczne i kryzys klimatyczny, które mogą wpłynąć na rzeczywisty wpływ technologii na społeczeństwo i gospodarkę.

O PIE

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, gospodarka światowa, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa, zrównoważony rozwój i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce, z uwzględnieniem sytuacji międzynarodowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu