Spis treści
Polski wkład w międzynarodową współpracę
Rozwój nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie, o nazwie iTEC SkyNEX, jest wynikiem międzynarodowej współpracy, w której Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odgrywa znaczącą rolę. Projekt ten jest realizowany w ramach sojuszu iTEC, zrzeszającego wiodące europejskie agencje żeglugi powietrznej oraz kanadyjską agencję NAV Canada.
Polska, dzięki swoim specjalistom – kontrolerom ruchu lotniczego i ekspertom technicznym PAŻP, wnosi do projektu cenne doświadczenie i wiedzę ekspercką.
- Nowy system zarządzania ruchem lotniczym w Europie powstanie w oparciu o profesjonalną wiedzę polskich inżynierów i polskich kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej - poinformowała Agencja.
Korzyści z międzynarodowej współpracy
Współpraca międzynarodowa w ramach projektu iTEC SkyNEX przynosi szereg korzyści. Do głównych z nich należy standaryzacja procesów tworzenia nowego systemu ATM, co pozwala na podział i ograniczenie kosztów związanych z jego opracowaniem.
Ponadto, dzięki współpracy, możliwe jest ograniczenie ryzyka wprowadzenia nowych technologii teleinformatycznych oraz dążenie do ujednolicenia procedur i rozwiązań wykorzystywanych przez uczestników projektu.
- Do głównych korzyści płynących z ww. współpracy należy standaryzacja procesu definiowania i tworzenia nowego systemu ATM, podział i ograniczenie kosztów opracowania wspólnego systemu oraz ryzyka wdrożenia nowych technologii teleinformatycznych, jak również dążenie do ujednolicenia procedur i rozwiązań wykorzystywanych przez uczestników Kooperacji - podkreślono.
Nowoczesne technologie na rzecz bezpieczeństwa
System iTEC SkyNEX wprowadza szereg innowacyjnych rozwiązań, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa i efektywności zarządzania ruchem lotniczym. Jednym z kluczowych aspektów jest możliwość kontroli lotu w obrazie 4D, wykrywanie konfliktów, monitorowanie ścieżki lotu oraz operacji lotniczych bez użycia tradycyjnych pasków postępu lotu. Wszystko to, w pełni zgodnie z zasadami SESAR, ma na celu zapewnienie większej płynności i bezpieczeństwa lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej.
„iTEC” umożliwia kontrolę lotu w obrazie 4D, wykrywanie konfliktów, monitorowanie ścieżki lotu oraz operacji lotniczych bez użycia pasków postępu lotu, w pełni zgodne z zasadami SESAR.
Rola PAŻP w zarządzaniu przestrzenią powietrzną
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pełni kluczową rolę nie tylko w rozwoju nowych technologii i systemów zarządzania ruchem lotniczym, ale także w codziennym zarządzaniu polską przestrzenią powietrzną. PAŻP odpowiada za nadzór nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. Wszystkie te aspekty są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu lotniczego nad Polską.
Projekt iTEC SkyNEX jest przykładem, jak innowacyjne podejście i międzynarodowa współpraca mogą przyczynić się do rewolucji w zarządzaniu ruchem lotniczym, czyniąc loty bezpieczniejszymi, bardziej efektywnymi i przyjaznymi dla środowiska. Polska, dzięki swoim specjalistom i doświadczeniu, odgrywa w tym procesie kluczową rolę, co potwierdza jej pozycję jako lidera innowacji w branży lotniczej na arenie międzynarodowej.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
