Polskie firmy za granicą: wyższa rentowność niż w kraju kosztem silniejszej konkurencji

Maciej Badowski AIP
Większą rentowność za granicą wykazują przede wszystkim firmy produkcyjne i handlowe, rzadziej dotyczy to przedsiębiorstw usługowych
Większą rentowność za granicą wykazują przede wszystkim firmy produkcyjne i handlowe, rzadziej dotyczy to przedsiębiorstw usługowych Paweł Lacheta
Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej radzą sobie za granicą, wskazując, że uzyskują tam wyższe marże. Dlatego żadna z pytanych firm nie zamierza zrezygnować lub zmniejszać skali działalności poza granicami kraju, a 84 proc. chce wejść na kolejne rynki. Wśród przeszkód w prowadzeniu działalności za granicą najczęściej pojawiają się w odpowiedziach kwestie dotyczące silnej konkurencji (25 proc.) oraz biurokracji (17 proc.), rzadziej różnice w kursach walut czy bariery kulturowe (odpowiednio 10 i 9 proc.). Ponad 60 proc. z nich nie obawia się Brexitu.

Polskie firmy najczęściej działają na rynku niemieckim (74 proc.) i francuskim (43 proc.), dużym zainteresowaniem cieszą się również Włochy, Czechy i Wielka Brytania (37 proc.). Jednakże to Niemcy pozostają krajem, który dla blisko połowy (48 proc.) przynosi najwięcej przychodów, druga pod tym względem jest Rosja (8 proc.)- wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy.

-Polskie przedsiębiorstwa nie boją się rozszerzać obszaru swojej działalności, choć zdecydowana większość z nich (79 proc.) uważa, że to właśnie za granicą musi sprostać wyższym wymaganiom klientów - mówi Piotr Kosno, Citi Handlowy. Choć obecność na rynkach innych niż polski wymaga zaangażowania, to jednak, jak wynika z deklaracji większości (73 proc.) ankietowanych, jest zdecydowanie bardziej rentowna, co z pewnością mobilizuje firmy do większej aktywności. Aż 84 proc. z nich w ciągu najbliższych lat chce poszerzyć swoją działalność o kolejne rynki  - dodaje.

Większą rentowność za granicą wykazują przede wszystkim firmy produkcyjne (73 proc.) i handlowe  (72 proc.), rzadziej dotyczy to przedsiębiorstw usługowych. Przyczyną większej rentowności są przede wszystkim wyższe marże (48 proc.) oraz większy popyt (46 proc.) na oferowane towary i usługi. Ten drugi czynnik częściej podkreślają Ci, którzy generują ponad 50 proc. obrotów za granicą w większej liczbie krajów.

-Już po raz trzeci badamy czynniki sukcesu polskich firm działających na rynkach międzynarodowych. Obserwujemy je z różnych perspektyw i widzimy, że z roku na rok stają się coraz bardziej konkurencyjne - podkreśla Krzysztof Kaczmar, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy.

Najbardziej ceniona pośród zagranicznych klientów jest branża spożywcza (38 proc.), budowlana (21 proc.) oraz przemysł meblarski (18 proc.). Ponad połowa (55 proc.) firm uważa, że polskie produkty wyróżniają się jakością zaś 40 proc. zwraca uwagę przede wszystkim na ich konkurencyjną cenę. Jakość polskich dóbr eksportowych ceni 78 proc. firm, które uważają, że to polscy klienci są tymi bardziej wymagającymi.

Największą barierą dla polskich przedsiębiorstw w kontekście sprzedaży na zagranicznych rynkach jest duża konkurencja (25 proc.) oraz biurokracja (17 proc.) Odmiennie do obu tych kwestii podchodzą firmy w zależności od generowanego obrotu. Dla mniejszych podmiotów (7-15 mln zł) głównym problemem jest zwłaszcza konkurencja (31 proc.), dla większych zaś głównie biurokracja (22 proc.).

Aż 62 proc. polskich przedsiębiorców działających na rynkach zagranicznych nie obawia się Brexitu. Odsetek ten, co naturalne, jest nieznacznie mniejszy wśród firm prowadzących sprzedaż w Wielkiej Brytanii (58 proc.) zaś wzrasta wraz z liczbą państw, w których działa przedsiębiorstwo  (65 proc. - ponad 6 krajów). Czego obawiają się firmy zaniepokojone Brexitem? Przede wszystkim ograniczenia  przepływu towarów i usług, niekorzystnych różnic kursowych oraz podniesienia ceł. Wszystkie te czynniki mogą znacząco wpłynąć na koszty prowadzonej przez nie działalności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu