Spis treści
Nowa strategia spółki do 2035 roku w segmencie Consumers & Products zakłada rozszerzenie programu VITAY z którego obecnie korzysta około 5 mln użytkowników.
Orlen zgodnie ze swoją najnowszą strategią zakłada rozszerzenie programu VITAY i pozyskanie do niego aż 10 milionów klientów. Nowa platforma ma zapewnić dostęp do usług i produktów własnych Grupy Orlen oraz partnerów biznesowych.
Spółka chce, aby klienci mogli korzystać z jednolitego ekosystemu do zakupu energii dla domu czy transportu.
Nowa platforma VITAY ma być wspierana przez sztuczną inteligencję
W szczegółowej prezentacji strategii spółka przedstawiła swój plan w trzech krótkich punktach:
Stworzenie organizacji zorientowanej na klienta, oferującej zintegrowane portfolio produktów Orlen dla co najmniej 10 mln użytkowników programu lojalnościowego VITAY,
Zapewnienie jednego punktu kontaktu dla wszystkich interakcji z klientami za pośrednictwem platformy VITAY opartej na rozwiązaniach AI,
Rozwój partnerstw w celu zwiększenia oferty platformy VITAY i pozytywnego doświadczenia klienta.
Liczba klientów ma rosnąć skokowo i tak w 2030 ma osiągnąć 8 mln a pięć lat później właśnie 10 mln.
Z opisu można wywnioskować, że prawdopodobnie będzie to swoisty marketplace, gdzie klienci będą mogli wybrać różne produkty i usługi nie tylko pochodzące z płockiego koncernu.
Spółka zakłada, że oferta na nowej platformie docelowo ma być otwarta nie tylko na klienta indywidualnego, ale również dla podmiotów gospodarczych i samorządów.
Więcej prądu w sieci dla samochodów elektrycznych jak i szybkich punktów doładowań
Spółka chce w tym samym segmencie (Consumers & Products) w ramach „Energy as a Service” docelowo na platformie dostarczać dostosowaną do potrzeb klienta konfigurację zestawu produktów energetycznych i okołoenergetycznych takich jak energia elektryczna, instalacje OZE, magazyny energii, pompy ciepła, ładowarki EV.
Orlen zamierza także przyspieszyć rozwój elektromobilności poprzez dostarczenie ponad 1 TWh energii do EV, a także planuje rozbudowę krajowej sieci punktów ultraszybkiego ładowania prądem stałym. Według szacunków firmy, obecnie jest takich 200, ale strategia zakłada, że ta liczby w 2030 roku wrośnie do 2700, a w 2035 roku nawet do 6 000.
Docelowo nowa platforma VITAY ma integrować cztery podstawowe obszary: sprzedaż detaliczną paliw, elektromobilność (m.in. huby szybkiego ładowania), zintegrowaną ofertę w zakresie energii i gazu, a także obszar covenience (ładowarki OEM, usługi kurierskie, cyfrowe stop cafe 3.0).
Od strony finansowej Orlen zakłada, że w 2035 roku EBITDA z tej części działalności będzie wynosić 7,3 mld zł.
Spółka przymierza się do rozstania z Orlen Paczką, szuka odpowiedniego podmiotu
Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara poinformował także, że spółka chce zrezygnować z prowadzenia Orlen Paczki. Orlen rozmawia z kilkoma zainteresowanymi podmiotami, a jednym z nich jest Poczta Polska.
Orlen w listopadzie 2020 r. przejął 65 proc. akcji Ruch, spółki będącej obecnie operatorem logistycznym Orlen Paczki, Koncern z Płocka informował pod koniec ubiegłego roku, że w spółce Ruch wdrażane są działania naprawcze, które mają poprawić jej wyniki finansowe.
Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20. Głównym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa posiadający 49,9 proc. akcji.
