Z badania Grafton Recruitment i CBRE wynika ponadto, że zaledwie 14 proc. pracowników nie odczuwa potrzeby pracy zdalnej. Przeciwnego zdania jest zdecydowana większość – 28 proc. z nas wystarczyłby jeden dzień pracy poza biurem, 31 proc. liczy na dwa dni, 14 proc. chętnie pracowałoby zdalnie przez trzy dni, a rekordziści (13 proc.) chcieliby wpadać do biura tylko raz w tygodniu. Co więcej, aż 51 proc. pracowników przyznaje, że możliwość pracy zdalnej wpływa na ich efektywność.
Cyfryzacja generuje potrzeby
- Rosnąca popularność pracy zdalnej jest efektem postępującej cyfryzacji. Bariery, które do niedawna skutecznie utrudniały dostęp do firmowych danych i programów spoza biura, przestają istnieć. Obowiązki zawodowe możemy sprawnie wykonywać z każdego miejsca i o dowolnej porze. Nie tracąc przy tym czasu na dojazdy. Biuro nadal jednak jest potrzebne, bo bez wspólnej przestrzeni, ciężko o interakcje między pracownikami – mówi Joanna Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment.
W pierwszej trójce najistotniejszych elementów przestrzeni biurowej znajdują się: własne biurko (61 proc.), możliwość ręcznego dostosowania temperatury lub klimatyzacji (58 proc.) oraz dobrze wyposażona kuchnia (53 proc.). Mniej niż połowa pracowników zwraca baczną uwagę na dostęp do miejsc pracy cichej (46 proc.), ogólny standard budynku (42 proc.), nasłonecznienie (41 proc.) i zieleń (39 proc.). Okazuje się, że najmniej istotny element wystroju biurowego to budki telefoniczne, które jeszcze jakiś czas temu robiły furorę.
Czego od biura oczekują Polacy
Eksperci CBRE zwracają uwagę na zróżnicowanie preferencji odnośnie układu biura. 55 proc. pracowników woli układ gabinetowy, 20 proc. chce pracować na tzw. open space’ach, a dla co czwartej osoby nie ma to znaczenia.
- Preferencje dotyczące układu przestrzeni w biurze odzwierciedlają nasz typ osobowości i styl pracy. Jeśli dodamy do tego oczekiwania względem wystroju biura widzimy, że zatrudnieni chcą mieć kontrolę nad tym, gdzie i w jakich warunkach pracują. Stąd też rosnąca popularność elastycznych powierzchni. Pocieszające dla pracodawców powinno być to jak proste i konkretne są oczekiwania Polaków wobec ich miejsca pracy. Wprowadzając czasem niewielkie zmiany, możemy dopasować przestrzeń do oczekiwań pracowników. A dzięki temu będziemy w stanie wygrać wyścig o najlepszych pracowników. Aż dwie osoby na trzy przyznają, że są gotowi na zmianę pracy, jeśli u konkurencji warunki biurowe okażą się lepsze – podsumowuje Jan Banasikowski, doradca ds. HR i analiz lokalizacyjnych CBRE.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?