reklama

Przedsiębiorco uważaj, jaki samochód kupujesz. Policz zanim kupisz

Michał KnitterZaktualizowano 
Michał Knitter, wiceprezes Carsmile
Michał Knitter, wiceprezes Carsmile Carsmile
Radość z niskiej ceny może szybko przejść w ból głowy związany z kosztami użytkowania. Mogą one wynieść od 56 aż do 140 proc. ceny katalogowej auta.

Argumenty ekonomiczne odgrywają zwykle decydującą rolę przy zakupie samochodu firmowego. Przedsiębiorca szuka zwykle pojazdu, który będzie spełniał określone kryteria wynikające ze specyfiki biznesu i jednocześnie będzie najtańszy. Trzeba jednak pamiętać, że nie tylko cena zakupu świadczy o tym, czy auto jest faktycznie tanie – ostrzegają eksperci.

Nie daj się zwieźć rabatem

Oprócz ceny katalogowej oraz możliwych do uzyskania rabatów, musimy wziąć pod uwagę wszelkie wydatki związane z użytkowaniem auta, które zamierzamy nabyć. Może się bowiem okazać, że pozornie tańszy samochód w ostatecznym rozrachunku okaże się droższy niż inne pojazdy o podobnych parametrach dostępne na rynku. Dlatego, przed podjęciem ostatecznej decyzji, powinniśmy dokonać symulacji wydatków związanych z ubezpieczeniem, serwisem i zakupem, a także oszacować ile auto straci na wartości w okresie, w jakim chcemy z niego korzystać.

Najlepiej odnieść te wszystkie koszty do ceny wyjściowej samochodu. Tego rodzaju wskaźnik pozwoli nam sporządzić faktyczne porównanie alternatywnych ofert.

Mając do wyboru dwa samochody o zbliżonej cenie, warto wybrać taki, dla którego relacja kosztów do ceny zakupu będzie mniejsza.

Pierwszy taki ranking!

Analitycy internetowej platformy oszacowali całkowite koszty użytkowania ponad 100 dostępnych na polskim rynku modeli samochodów osobowych. Następnie wydatki na użytkowanie poszczególnych samochodów odnieśli do ich ceny katalogowej. Utratę wartości pojazdu uwzględniono w symulacji poprzez możliwą do uzyskania cenę sprzedaży pojazdu po 3 latach. Po uszeregowaniu aut rosnąco, według obliczonego wskaźnika, stworzyli ranking samochodów o najbardziej korzystnej relacji kosztów użytkowania do ceny zakupu.

Gigantyczna rozpiętość

Wykonana analiza prowadzi do szokujących wniosków: różnica w relacji całkowitego kosztu użytkowania samochodu do jego ceny katalogowej może wynieść nawet 140%. Dla przyjętych w symulacji założeń (szczegóły w ramce), tak jest w przypadku Dacii Sandero SCe 1.0 w wersji Open. Na drugim biegunie znalazł się Jaguar XE 2.0, na którego wydamy w ciągu trzech lat 56 proc. ceny katalogowej. Są to jednak dwa zupełnie różne auta, które trudno jest ze sobą porównać.

Część kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu, przede wszystkim paliwo, nie jest związana z ceną zakupu. Inne, np. ubezpieczenie czy serwisy, wiążą się z wartością auta, ale nie zawsze wprost proporcjonalnie. W efekcie mamy do czynienia z sytuacją, w której koszty użytkowania, obliczone jako odsetek ceny pojazdu, spadają wraz ze wzrostem tej ceny.

Dochodzimy więc do starego porzekadła, że „co tanie, to drogie”. To tłumaczy dlaczego na szczycie listy znalazły się najdroższe samochody, a na dole te tańsze. Jeśli jednak spojrzymy na miesięczne koszty nie w ujęciu procentowym, ale nominalnym, to okaże się, że w przypadku aut najdroższych miesięczny koszt sięga aż 4 tys. zł.

Dlatego, aby uzyskać zestawienie aut porównywalnych i dostępnych dla szerszego grona użytkowników, analitycy wprowadzili dodatkowe ograniczenie, że miesięczny koszt użytkowania auta nie może przekraczać 2,5 tys zł netto. W ten sposób powstał ranking samochodów, które nie tylko mają najlepszy stosunek wydatków do ceny, ale są także relatywnie tanie w użytkowaniu w swojej kategorii/segmencie patrząc z punktu wodzenia wydatków nominalnych.

Dziesiątka najlepszych

Zestawienie zostało zdominowane przez auta typu SUV i Crossover. Zajmują one aż siedem miejsc na liście TOP10 samochodów o najlepszej relacji wydatków eksploatacyjnych do ceny zakupu.

Ranking otwierają dwa modele Jeepa z napędem na cztery koła. Są to Jeep Renegade oraz Jeep Compass, oba uzbrojone w 140-konny dwulitrowy silnik diesla. Za te auta „zapłacimy” w postaci kosztów użytkowania w ciągu trzech lat odpowiednio 57 proc. i 65proc ich ceny katalogowej. Znaczący wpływ na tak wysokie miejsce w rankingu ma niewątpliwie elastyczna polityka marki i możliwość uzyskania atrakcyjnych rabatów dla firm.

Medalową trójkę uzupełnia jeszcze jeden przedstawiciel popularnych Suv’ów. Jest to Mitsubishi Outlander ze 150-konnym silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów. Zarówno cenowo, jak i kosztowo, nie odbiega od drugiego Compasa, jest jednak większym autem z segmentu D. W ciągu 3 lat wydamy na Outlandera 66proc jego ceny.

Pozostałe auta w rankingu będą nas kosztowały powyżej 70proc ceny wyjściowej, ale to wciąż jest zaledwie połowa tego, co w przypadku niechlubnych rekordzistów. Kolejne miejsca zajmują Renault Talisman, Ford Kuga, Nissan Qashqai i Renault Kadjar, których wskaźniki wynoszą odpowiednio 72proc dla Talismana i Kugi, 74proc dla Qashqaia i 75proc dla Kadjara. Nissan Qashqai i zamykający stawkę Opel Astra są jest jedynymi w zestawieniu autami, których cena nie przekracza 80 tys. zł. Pomimo to, mają bardzo korzystną relację kosztu do ceny, który dla Astry wynosi 83%. Warto na to zwrócić uwagę.

Listę uzupełniają zajmujące ósme i dziewiąte miejsce Mazda 6 oraz Hybrydowa Kia Niro. Na te samochody kierowcy wydadzą w formie bieżącej eksploatacji dodatkowo 80proc -81proc ceny katalogowej.

FLESZ: Mniej zabitych, więcej pijanych. Bilans akcji "Znicz"

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3