Rynek wina w Polsce: dynamiczny rozwój i przyszłe perspektywy

PAP
Rynek wina w Polsce się rozwija, szczególnie w porównaniu do innych alkoholi, które przeżywają stagnację, czy nawet spadek produkcji i konsumpcji.
Rynek wina w Polsce się rozwija, szczególnie w porównaniu do innych alkoholi, które przeżywają stagnację, czy nawet spadek produkcji i konsumpcji. fot. East News
Uprawa i produkcja wina w Polsce, choć nadal uznawana za niszę, przeżywa obecnie dynamiczny rozwój. Jakub Jakubczak, analityk sektora spożywczego i rolniczego w BNP Paribas, podkreśla szybki wzrost zainteresowania polskim winem, zarówno na rynku krajowym, jak i z perspektywą zagraniczną.

Spis treści

W Polsce obserwuje się trend zwiększonego zainteresowania produktami premium, co dotyczy również rynku alkoholi. Spada ogólna konsumpcja alkoholu, szczególnie wśród młodszych konsumentów, którzy jednak wybierają produkty wyższej jakości. "Zmienia się nasz gust - od tanich piw do kraftowych, od taniej wódki do ekskluzywnych alkoholi, a w przypadku wina - od masowej produkcji do tych z mniejszych winnic, lepszej jakości" - wyjaśnia Jakubczak. Dane Nielsen potwierdzają, że właśnie segment win premium, z ceną 30-49 zł za butelkę, rośnie najszybciej, co stanowi okazję dla polskich producentów.

Przesunięcie produkcji winnic w stronę północy

Mimo to, polskie wino nadal stanowi mniejszą część rynku, poniżej 14% całkowitej sprzedaży, co wiąże się z wyższymi cenami i ograniczoną dostępnością w porównaniu do importowanych odpowiedników. Analityk wskazuje na konieczność rozwoju rynku lokalnego przed myśleniem o eksporcie, gdzie główne przeszkody to silna konkurencja i niski wolumen produkcji.

Zmiany klimatyczne mogą w przyszłości wpłynąć na przesunięcie produkcji winnic w stronę północy, co stwarza nowe możliwości dla Polski, mimo wyzwań związanych z nieprzewidywalną pogodą. Jakubczak zauważa również potencjał w enoturystyce, która w Polsce jest jeszcze w powijakach, ale ma duży potencjał rozwoju wraz z rosnącą popularnością polskiego wina.

Polskie wino jako egzotyczna nowość

Wiktor Gowin, współzałożyciel Klubu Polskiego Wina, podkreśla dynamiczny wzrost zainteresowania winem w Polsce, co sprzyja zarówno rozwojowi winnic, jak i zwiększa zainteresowanie enoturystyką. Sławomir Sochaj, ekspert winiarski, dodaje, że polska kultura wina stoi przed "ciekawymi czasami", z rosnącym zainteresowaniem wśród młodych konsumentów i potencjałem na rynkach zagranicznych, gdzie polskie wino jest postrzegane jako egzotyczna nowość.

Rynek wina w Polsce wydaje się być na początku swojej drogi do rozpoznawalności i sukcesu, zarówno w kraju, jak i za granicą, z wieloma możliwościami rozwoju i odkrywania nowych smaków przez konsumentów.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu